Spørgsmål... dobbelt exponering

  • Hejsa.


    En dobbelt exponering menes f.eks sådan:


    Et landskabs billede hvor himlen er udbrændt, så laver man 2 billeder af det ene du har taget, det ene underexponerer du så himlen bliver ok, og sætter det så sammen med det orginale billede.


    Altså dobbelt exponering = 2 sammensatte billeder. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Merling
    Altså i stil med HDR ??


    Ja lidt...


    Et "rigtigt" HRDi er 3-5-7 eller flere seperate billeder, f.eks 3 billeder der er lavet ud af 1 billede ( EV: -1,0,+1) er ikke et "rigtigt" HDR billede. ;)

  • Det er faktisk ikke helt rigtigt henrik.


    I gamle dage var en dobbelt eksponering hvor man tog et billede også endnu et billede men uden at køre filmen frem.


    Det kan også lade sig gøre med nogle digital kameraer at du tager et billede også en nyt som ligger sig oven på.


    Eksempel:


    [Blocked Image: http://www.digitalimagingmag.com/images/article/1215617588959_stevemartin_lg.jpg]
    foto af Joe McNally


    Her er lavet en eksponering hvor skuespilleren har hovedet til den ene side og endnu hvor hovedet er til den anden side. billedet er altså lavet sådan her og ikke sat sammen i photoshop.


    Det er hvad man kalder dobbelt eksponering.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Merling
    Hej WHAT


    er det noget vores 5Dér kan ??


    man kan selvfølgelig altid diskutere om man kan bruge det til noget


    Det ved jeg faktisk ikke. Har aldrig lige kigget efter funktionen det eneste kamera jeg lige ved der kan det er Nikons D3. Skulle jeg lave sådan noget ville jeg skyde to billeder og ligge sammen i photoshop så jeg havde større kontrol over det.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy