Min computer timeouter

  • Jeg oplever, at min computer timeouter. Altså at den tage en pause på 10 - 20 sekunder, når den er godt igang med forskellige opgaver. Typisk når jeg surfer, men ofte også i billedorganizer (Elements).


    Gætter på, at det er noget med cachen, men jeg troede, at computeren var mere end kraftig nok til at håndtere det primitive fis, jeg bruger den til.


    Kan man få et gratis program, der kan gennemteste cache og andre relevante dele og fortælle, om der er noget galt?




    Kasper

  • Der kan være flere forskellige grunde til at maskinen opfører sig som den gør.


    1. Har du opdateret din bios


    2. Får dine ram den volt de skal have?, gør de ikke det og får lige i underkanten, så vil det typisk ske hvad du er udsat for, check ved ram producent, check bios og brug cpu-z for at få en faktisk måling. juster evt. i bios.


    3. Opdateret dine chipset drivere ? og evt giv det en anelse mere strøm på chipset, bare et nøk opad.


    4. Hvordan er din køleløsning? er der airflow i maskinen? da varme godt kunne være skyld i det osse især på GFX hvis blæseren er temperatur styret. Der findes programmer hvor du manuelt kan styre din blæser både til ATI og Nvidia.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.