Hjælp! Min PC starter ikke korrekt!

  • Hej.


    Der kommer ikke noget billede på skærmen, når jeg starter computeren. Det begyndte at være sådan lige efter, jeg skiftede CPU i computeren. Jeg formodede derfor så, at den CPU, jeg satte i, ikke virkede, så jeg skiftede tilbage til den gamle CPU igen. Men det samme problem forekommer nu stadigvæk. Computeren starter ikke ordentlig op!


    Når jeg starter den, så kan den fryse fast på den måde, at jeg ikke kan slukke den igen på Power-knappen. Og de røde dioder på grafikkortene, de bliver ved med at lyse røde. Det er sådan nogle, der normalt bare blinker kort, når computeren startes op. Noget helt andet er, at jeg ikke kan trykke på Reset-knappen heller. Den eneste udvej er simpelthen at slukke for PSU'en og hive strømkabelet ud. Hvis jeg derimod lader strømkabelet sidde i, og tænder for PSU'en igen, så starter computeren nogle gange op uden, at jeg har trykket på Power-knappen, hvilket er ret så underligt.


    Det sker få gange efter, at jeg har haft diverse kabler af bundkortet og sat dem i igen, så kan jeg pludselig godt bruge Power- og Reset-knapperne til at slukke eller genstarte med, men ellers ikke. Sommetider efter jeg har gjort det, og har fået slukket computeren ved at trykke på Power-knappen, kan jeg slet ikke starte den igen ved at trykke på den igen.


    Jeg har tjekket hver eneste kabel i min computer mange gange. Det hele sidder korrekt.


    Jeg har haft batteriet ud af bundkortet og sat det i igen.


    Det ser ud til, at hver køler kører, som de skal.


    Der har aldrig været noget galt med min PSU før. Og det kan ikke være mine grafikkort, der er problemer med i det her tilfælde.


    Harddisken starter op, kan jeg høre.


    Min CPU virkede før, så hvorfor skulle den så ikke virke nu?


    Kan det være mit bundkort?


    Her er mit PC-system:


    CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+ (Brisbane) 2600 Mhz
    CPU køler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
    Bundkort: MSI K9A2 CF-F
    RAM: OCZ ATI CrossFire Certified Edition PC2-6400, 2048 (2 styks)
    Grafikkort: Sapphire Radeon 2900PRO (2 styks i CrossFireX)
    Harddisk: Samsung SpinPoint S250 HD250HJ 250 GB
    CD/DVD brænder: LiteOn SOHW-1653S
    Storage interface: IDE, SATA, USB
    Lydkort: Realtek ALC888 (Onboard)
    Skærm: BenQ X2000W
    Kabinet: Antec Nine Hundred
    Kabinet køler: Standard
    Operativsystem: Windows XP Service Pack 3
    Strømforsyning: Corsair HX620W


    Intet af det er overclocket!


    Min Athlon 64 X2 CPU, er den, som jeg havde i computeren før, og har i nu. Den CPU jeg prøvede at sætte i var en AMD Phenom X4 CPU (med en Scythe Mugen-2 CPU køler).

    CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3100 @ 3500 Mhz (Rev. C2), mobo: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H (Rev. 1), RAM: Kingston HyperX PC2-10600, 2048, GFX: Club 3D Radeon HD 4890 Superclocked Edition (GPU clock: 950 @ 1000 Mhz), HDD: WD Caviar Blue WD3200AAJS 320 GB, PSU: Corsair TX650W & OS: WinXP SP3

    Rettet 10 gange, sidst af h33t ().

  • Er på ingen måde guru inden for emnet, men når der nu ikke er andre der svarer, kan jeg jo prøve at sprede min egen begrænsede viden ;)


    Når dioderne lyser rødt på dit grafikkort, plejer det som regel at betyde der enten ikke er tilsluttet strømkabel, eller at der ikke modtages strøm nok. Prøv først at checke om kablerne sider ordenligt i. Dernæst at hive et af grafikkortne ud (prøv med begge to, kunne være en fejl på et enkelt af dem).


    Hvis det ikke virker, er der jo altid universal problemet med en dårlig ramblok, så prøv at hive dem ud en af gangen, og se om det er en af dem der forhindre din computer i at starte.


    Hvis det så heller ikke virker, så prøv at hive samtlige ledninger, ram og PCI kort ud, og saml det hele igen, har virket for mig en enkelt gang.


    Hvis alt dette er slået fejl så prøv først om du kan låne en vens strømforsyning da de røde dioder kunne tyde på et strøm-problem. Hvis dette ikke løser problemet så prøv at re-seate din CPU.


    Her slipper min egen ekspertise op, så håber det er nok til at løse problemet, ellers kunne det meget vel tyde på at dit MB eller CPU ikke virker.

    CPU: Q9550 C1@3.6GHz (med lapped TRUE)
    MB: Gigabyte X48-DS4
    RAM: 8GB Kingston HyperX(5300) 800 MHz 5-5-5-15
    GPU: Sapphire ATI Radeon HD 4870X2
    PWS: Corsair HX 1000W
    Case: Antec 1200

  • Tak for svaret.


    Har gjort alt det, du har sagt, undtagen det med at låne en strømforsyning, da det ikke kunne blive muligt.


    Intet blev løst. :-( Noget helt andet er, at siden jeg byggede det system, var der et problem med bundkortet lige fra starten, så jeg tog hele computeren til værksted. De kunne fikse det der, og fortalte mig også, at det bundkort er enormt følsomt. Jeg har også næsten kun fundet negative anmeldelser omkring det.


    Men har prøvet næsten alt for at finde en løsning. Jeg mener nu, at bundkortet er synderen, og jeg orker næsten ikke at skifte det. Så jeg har bestilt nye dele til et nyt system.


    Men ellers, mange tak for hjælpen!

    CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3100 @ 3500 Mhz (Rev. C2), mobo: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H (Rev. 1), RAM: Kingston HyperX PC2-10600, 2048, GFX: Club 3D Radeon HD 4890 Superclocked Edition (GPU clock: 950 @ 1000 Mhz), HDD: WD Caviar Blue WD3200AAJS 320 GB, PSU: Corsair TX650W & OS: WinXP SP3

    Rettet 2 gange, sidst af h33t ().