ASUS Radeon EAH5850

• ATI har netop frigivet deres directX 11 chip, der også går under kaldenavnet ”Evergreen”. Med lanceringen af ”Evergreen” chippen og Radeon 5000-serien, får ATI endnu engang vist at de er førende, hvad angår fremtidens teknologier, eftersom at ATI både ved DirectX 10/10.1/11 teknologien lancerede før Nvidia, hvoraf ATI også er hurtigere og mere effektiv til at formindske deres produktionsproces.

ATI gik fra 65nm – 55nm produktionsprocessen langt hurtigere end Nvidia, som først lancerede deres 55nm GPU i vinterhalvåret 08/09, i form af GTX 265/285/295 grafikkortene. Derimod lancerede ATI deres 55nm GPU sidste efterår 08, da Radeon 4000-serien udkom, hvilket var en serie der dengang gav Nvidia konkurrence til stregen og stadig gør det, indtil Nvidia frigiver deres GTX 300-serie, som forventes at ramme nethandelen i årets fjerde kvartal.

Den samme udvikling ser vi nu igen, hvor ATI har været hurtigere og mere effektiv til at lancere deres 40nm GPU, der understøtter DirectX 11 teknologien fuldt ud. Fordelen ved at formindske produktionsprocessen, til for eksempel 40nm, er at GPU’ens energiforbrug falder, hvilket også resulterer i en lavere varmeudvikling. Denne faktor udnytter ATI til at tilføje endnu flere transistorer til GPU’en, sådan at en endnu stærkere GPU udvikles, end forrige generationer.

I denne test skal vi kigge nærmere på ASUS Radeon 5850 grafikkortet, der er ATI’s bud på et mainstream/highend grafikkort, der i tiden skal konkurrere direkte mod Nvidia’s GTX 265 og GTX 285 grafikkort. I testen vil jeg sammenligne ASUS Radeon 5850 grafikkortet mod Nvidia’s nuværende highend grafikkort (GTX 200-serien), sådan at læseren af denne anmeldelse vil have et godt billede af price/performance forskellen på de nuværende mainstream/highend grafikkort, der forhandles på det globale marked.

http://www.tweak.dk/review/ASUS_Radeon_EAH5850/1040/1/1

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2009/review/1040/tweak_dk_asus_radeon_5850_1.JPG]

• Dejligt review med massere af benchmarks og info.

- Jeg gad måske godt at I også testede i GTA4 og Batman, men er ikke helt sikker på om der er en benchmark del??

Bliver nok mit kommende grafikkort, hvis altså ikke Radeon 5890 bliver lanceret til en fornuftig pris ;)

• Ups, ved nærmere eftertanke er jeg vist kommet til at kalde spillet "Pirates of the sea", selvom spillet i virkeligheden hedder "PT Boats - Knights of the sea" - Jeg beklager naturligvis! ;)

Oprindeligt indlæg af Nicolas16
    Ups, ved nærmere eftertanke er jeg vist kommet til at kalde spillet "Pirates of the sea", selvom spillet i virkeligheden hedder "PT Boats - Knights of the sea" - Jeg beklager naturligvis! ;)

Sku da også lige til at rette dig :))

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2