Stemmefiler til equalizer

  • Hej Tweak



    Håber jeg rammer den rigtige tråd...


    Jeg er nyudnævnt lydmand ved en lokal teaterforening, og skal lære at betjene en Yamaha 01V.


    Det er især equalizeren der har min interesse, aht. justering af skuespillernes stemmer.


    Jeg forestiller mig, at det var muligt at downloade forskellige stemmer (tale eller sang) som manglede lidt tilpasning (f.eks. med for meget 'bundmudder', for meget nasal, for meget s-lyd osv.) så jeg bedre kunne lære at bruge mixerpulten og equalizeren.


    Er der nogen som har kendskab til et sted, hvorfra man kan downloade sådanne filer?



    På forhånd tak!

  • Hej


    Dejlig mixer. Har selv arbejdet en del med den og Yamaha's noget større mixer LS9, der minder enn del om den. Du skriver ikke hvad du har af erfaring fra andre mixere - fx analog.


    Dem er meget enkel at gå til. Der er - som du nok ved - en 4-kanals parametrisk EQ i den til hver kanal. I den kan du stille niveau, frekvens og Q. Q er hvor mange af de nærliggende frekvenser det også gælder for - en meget dejlig funktion, når man er vant til den!


    Jeg kender ikke noget sted hvor man kan downloade og lære, jeg har selv lært det meste når man står det, og dine skuespillere øver vel også..?! :)


    Jeg kender derimod en god pdf der fortæller alt grundlæggende - og mere end det. Den er lavet af soundcraft, og går derfor ud fra deres mixere, men teorien er jo det samme på alle, og Yamaha's mixere er utrolig nemme at gå til!


    Den kan hentes her


    Jeg synes du skal tage at læse den igennem, og bruge det. Den er rigtig godt skrevet.



    Ellers må du skrive hvis du har yderlige spørgsmål :9xo Jeg håber det hjalp.



    MVH
    Overgaard

  • Hej Overgaard



    Tak for svaret...



    Jeg er absolut nybegynder på området, men er ellers bare en almindelig teknik-nørd. Jeg kender ikke til analoger systemer, udover bas/diskant reguleringen på stereo'en :D


    Jeg har lige taget et hurtigt kig på dit link. Det ser spændende ud. Det virker umiddelbart som om de forklarer det bedre, end Yamaha gør i deres brugsanvisning, så jeg har downloadet og gemt materialet.


    Jeg studerer det nærmere, og vender gerne tilbage, hvis jeg har spørgsmål.