Nysamlet pc starter ikke..

  • Godaften tweakers.. Samlede her igår min nye computer og den virkede fint indtil jeg tænkte at jeg ville prøve at oc den lidt. Nåede kun op på 230 fsb (3,5 clock ca) hvor den så gik ud, og nu starter den ikke igen. Har prøvet at clear cmos men det hjælper ikke. Nogen forslag?
    Sidder netop til et lan, så skulle gerne bruge den nemlig X(

  • Kan den slet ikke starte op? ud med ledningen og pil batteriet ud ca 5 min og se om det hjælper.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Har både prøvet clear cmos knappen på MB, og prøvet det med batteriet. nej den starter slet ikke. Og når man har prøvet at trykke på power knappen, lyser der en LED i psu'en.

  • Det må være psu`en den er galt med. Hvis den slet ikke vil starte op efter clear cmos og pillet batteriet ud, kan jeg ikke komme i tanke om andet end psu`en er røget. Kan du ikke låne en eller andens psu fra det LAN party og sætte til din pc?

  • Jeg har aldrig været ude for at en pc ikke ville starte op efter at have nulstillet bundkortet, så jeg kan ikke komme i tanke om andet end psu er røget. Der må være nogle fulstidsnørder som kan hjælpe her? ;-)

  • Den kan muligvis tænkes at CPU simpelthen blev for varm, og derfor har bundkortet et sikkerheds modul som hedder sluk systemet helt hvis den er for varm..


    Nu ved jeg ikke eksakt hvor langtid den har stået og kølet af, men kunne tænkes dette kunne være problem, sådan var der hvertfald med min computer da jeg fik den med posten, fordi CPU køleren var slået skæv, og derfor ikke kørte rundt... Og den tog næsten 45 minutter før den kunne starte igen.


    Eller det kunne tænkes at der nok som jeg vil tro de fleste PSUer har, en Termo sikring som har slået fra pga overlast eller andet, så skal den bare ventes til den bliver kølet af også burde den kunne starte igen..


    *EDIT* Skal lige siges jeg har ingen umiddelbart super erfaring, blot bare nogle teorier for hvad der kunne være galt :)

  • Det er jo ikke et voldsomt overclock du har forsøgt dig med.
    Gav du cpu meget volt eller satte du cpu volt til auto? Efter 45 min. burde den være så meget kølet helt ned, men det tror jeg ikke er problemet. Var der noget der lugtede brændt, for en psu som er futtet af, stinker temmelig meget?

  • En PSU brænder ikke sammen bare fordi at man forsøger at give en CPU mere juice, med mindre den er defekt i forvejen hvilket sandsynligvis ville have været mærkbart.


    Så det er sgu nok nærmere et defekt bundkort..
    Men prøv at holde al strøm fra MB ude i længere tid. Få fat i manualen til dit mb og find ud af hvordan du laver clear cmos. Forskellige producenter har forskellige procedurere for den slags.


    Men du kan jo teste PSU'en, hvis du har noget du kan kortslutte med.. F.eks. en tang eller et par skruetrækkere (bare du kan isolere, så du ikke får stød).
    Du skal røre grøn og sort på ATX stikket (det store brede med 24 ben).. Det er de 2 bundkortet kortslutter når du trykker på kabinettets tænd/sluk knap.

  • Det her er sq noget af et sammentræf...Sønnike vrælede lige over at hans pc slukkede. Der er osse lys i bundkortet men der sker intet når jeg trykker på powerknappen.
    Jeg nulstillede og trykkede på powerknappen.. Blæser på psu drejede rundt et kvart sekund og så skete der ikke mere.
    Nu har jeg pillet strømmen fra og imorgen prøver jeg igen. Starter den ikke op, sætter jeg en anden psu i.
    Det skal siges at cpu som er en I5 750 er overclocket til 3.8 ghz.
    Men underligt at det samme skete for mig her til aften...

  • Jeg satte et andet bundkort i, og pc`en startede fint op. Nu piller jeg batteriet ud af bundkortet og montere det igen og ser om det hjælper. Men foreløbig ser det ud til at bundkortet er stået af.
    Dvs det godt kunne tyde på at Silasblumes bundkortet også er røget sig en tur...

  • Det er stadig det samme, den starter lige op i et halvt sekund og så sker der ikke mere. Det er første gang jeg futter noget af, men en gang skal jo være den første :pokey:


    Har du fået gang i din pc, Silas?

  • Hmm.. Er ikke så meget for at teste det med psu'en da jeg generelt ikke kan lide at pille ved sådan nogle strømkilder. Computeren starter stadig ikke, og har somsagt prøvet både at clear cmos på knappen på MB'et og ved at tage batteriet ud. Intet hjælper. Der er heller ikke noget der lugter brændt eller noget. Og oc'et var jo som i siger heller ikke det vilde så ved ikke lige hvad der er galt.. Det er sgu lidt ærgeligt når man lige har fået samlet en ny pc :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Silasblume
    Hmm.. Er ikke så meget for at teste det med psu'en da jeg generelt ikke kan lide at pille ved sådan nogle strømkilder. Computeren starter stadig ikke, og har somsagt prøvet både at clear cmos på knappen på MB'et og ved at tage batteriet ud. Intet hjælper. Der er heller ikke noget der lugter brændt eller noget. Og oc'et var jo som i siger heller ikke det vilde så ved ikke lige hvad der er galt.. Det er sgu lidt ærgeligt når man lige har fået samlet en ny pc :rolleyes:


    Nu bare et spørgsmål.. Alt det roden inde i computeren, har vel ikke gjordt ledningen til Power knappen løs..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan


    Nu bare et spørgsmål.. Alt det roden inde i computeren, har vel ikke gjordt ledningen til Power knappen løs..


    Ja hvis det bare var det der var galt ville det være dejligt. Men nej desværre, har jeg også checket.

  • Der er også en rød LED på psu'en der lyser bagpå når man trykker på power knappen. fandt så dette på CM's hjemmeside:


    * Power Failure Detector will light up when Over-Voltage, Under-Voltage, Over-Temperature, Over-Current, Over-Loading, and Short circuit occur.


    Hmm???

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Silasblume
    Der er også en rød LED på psu'en der lyser bagpå når man trykker på power knappen. fandt så dette på CM's hjemmeside:


    * Power Failure Detector will light up when Over-Voltage, Under-Voltage, Over-Temperature, Over-Current, Over-Loading, and Short circuit occur.


    Hmm???


    Det gir jo så sig selv. Det er en af de muligheder.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Ja åbenbart Baloo ;) .. Prøvede nu lige at pille 8 pin strøm fra til CPU, og molex til gfx fra, og så startede dyret sgu!? .. Nu lyser alle de leds som der skal lyse grønne på mb'et så røde, men hva faen :) .. Prøver lige at lege lidt mere med det og se om jeg ikke kan få gang i den..

  • Jeg kan kun få gang i den ved at tage den 8 pins fra til CPU'en. Men når den er fra lyser alle fire leds hvliket ifølge MB manualen, betyder at der er noget galt med processoren. Så det må vel næsten betyde også i forhold til PSU'ens led, at cpu'en får for meget eller for lidt strøm? Og det hjælper stadig ikke at clear cmos, så hvordan får man så resettet det???