Hvilken cd-ripper?

• Hvilket program bruger I til at rippe en cd. Jeg vil gerne rippe i flac-format. Hvis jeg bruger Mediaplayer, kan jeg "kun" rippe i WMA lossless, MP3 og Wav. Jeg har ladet mig fortælle her på sitet, at det er bedre at bruge Flac end wav, hvis jeg skal bruge et lossless format? Hvad er jeres erfaring, og hvilke programmer kan I anbefale?

• Hvad er bedst at rippe til? Når jeg køber musik fra nettet, så er det som regel wav-filer jeg køber. Men jeg bliver altid rådet til at rippe mine cd'er i flac, når jeg tager backup af mine cd'er.

• Jo Flac fylder mindre. De fleste programmer til at rippe med, kan som regel rippe direkte til wav, men man skal bruge en plugin til Flac. Når jeg køber musik på nettet, er det altid wav jeg kan købe. Men når jeg spørger her, så er det altid flac, som bliver nævnt. Er wav bedre end flac, selv om begge formater er lossless?

• Ja winamp kan rippe i flac, men synes du skal overveje både WMA Lossless og Apple Lossless formaterne, som begge er ligesom flac, men blot fra 2 konkurrerende selskaber, nemlig microsoft og apple.

og du skal jo også tænke på, hvis du skal bruge musikken på en mp3afspiller, om den så understøtter flac eller ej :) hvis du for eksempel har ipod ville det være at skyde sig selv i foden at bruge flacformatet frem for apple lossless

• Jeg valgte flac fordi der er open source, så jeg ikke skulle tage stilling til et firma, og hvilke produkter de havde osv. Når jeg får brug for at bruge min mp3-afspiller, konveretere jeg bare mine filer. Jeg har i lang tid været glad for wav, som er blevet brugt i lang tid. Jeg troede egentlig at flac var efterfølgeren til wav?