Hey. Står i den situation at jeg skal have nyt gfx og snadsynligvis også mobo. Skal jeg kun installere nye drivere for at få det til at virke, eller er det også OS osv?
Nyt hardware? Reinstall OS mm???
-
-
Ved skift af motherboard er det reinstall af OS. Ved grafikkort er det bare et driverskift - og i den forbindelse køre programmet driver sweeper eller drivercleaner.
-
Hmm okay. Har nemlig ikke noget nogen OS disk liggende da jeg købte pc'en brugt uden den..
-
Du behøves ikke at geninstallere selv ved mobo skift.
Bare afinstallere de gamle drivere og går en driver sweeper så skulle det fungere
-
Også hvis jeg skifter både gfx og bundkort? Skal der bare installeres nye drivere?
-
Jeg vil så stadig insistere på reinstall ved skift af motherboard
-
Hvorfor
?
-
Oprindeligt indlæg af Rasmus66
Du behøves ikke at geninstallere selv ved mobo skift.Bare afinstallere de gamle drivere og går en driver sweeper så skulle det fungere
Nej, det er rigtigt. Man behøves strengt taget ikke at reinstallere OS ved skift af HW, men det er forbandet bøvlet at få det til at virke ordentligt uden. Det er ret svært at sikre sig at alle rester af gamle drivere er væk, så min anbefaling vil klart være at geninstallere.
Hvis du har købt dit tidligere system med præinstalleret OS (dvs. OEM) så skal du faktisk ud og købe nyt, da det principielt er bundet til dit tidligere HW.
/ask
-
Fordi jeg gennem årene også en gang i mellem har prøvet den hurtige genvej. Selv om jeg de gange ryddede rigtig godt op, så fik jeg et ustabilt system ud af det med et hav af underlige fejl i kølvandet.
Jeg vil til enhver tid reinstallere OS ved skift af motherboard, men jeg går også med bukserem og seler
-
Okay tak
og hvad med hvis man skifter Harddisk også?
-
Den eneste rigtigt kritiske komponent hvor det kræver reinstall for at få til at virke ordentligt er motherboard. Resten kan du stort set skifte som du vil hvis du sørger for at få fjernet drivere fra tidligere HW. En Harddisk kræver ikke driver.
/ask
-
Super, tak for hjælpen.