To netværk en netværksprinter

  • Hej


    Jeg har det problem at jeg i huset har 2 internetforbindelser.


    En forbindelse til arbejdsbrug og en til privat brug.


    Jeg har også en netværksprinter nemlig en Brother-560CN.


    Humlen er bare at jeg gerne vil udskrive på printeren fra begge netværk.


    Nogle forslag til hvordan jeg gør det og kan det lade sig gøre?


    Begge internetforbindelser har en router tilknyttet.
    Den ene en netopia 3347 og den anden en zyxel 2602hw-d1a.


    Kan man evt. koble de to sammen og så lavet noget port forwarding(ja ja ved godt jeg søger i blinde)


    Har i nogle forslag eller er det bare en "no go"..


    Pfh. TAK!

  • Du kan godt koble dem sammen. Der skal opsættes en IP rute mellem de to netværk, så data kan krydse på tværs og man derved kan tilgå printeren.


    Hvis du har en Windows PC med 2 netkort, kan du bruge den som router. Med kommandoen route kan du opsætte routning mellem netværkene.

  • jeg går udfra det er en "nestværks" printer med sit eget RJ-45 stik(netstik) ergo har den også sit eget netkort hvis ja så har du du printeren på det ene net.
    hvis den også har en LPT port eller en USB port skal du have fat i en print server som kan tilsluttes til den port i printeren(LPT eller USB).


    en printserver idag med enten USB eller LPT ligger på omkring 300-500kr ca.. plus minus

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    jeg går udfra det er en "nestværks" printer med sit eget RJ-45 stik(netstik) ergo har den også sit eget netkort hvis ja så har du du printeren på det ene net.
    hvis den også har en LPT port eller en USB port skal du have fat i en print server som kan tilsluttes til den port i printeren(LPT eller USB).


    en printserver idag med enten USB eller LPT ligger på omkring 300-500kr ca.. plus minus


    god og nem ide med print server på USB interfacet! :goodpost:

  • ja din printer har eget netkort men den har ingen LPT eller USB port som kan bruges til at forbinde den til det andet net da den USB port som er på din printer er til at udskrive bilelder fra en USB stik eller ligenede.. så du bliver nok nødtil at gøre som KasperB siger, som forudsætter at du har mulighed for at logge ind i dine router begge to.


    tak kasper :-) - hvis det bare var så nemt.

  • Hmm, det må jeg lige se på, kan man ikke gøre det fra hver sin pc på hver sit netværksrouter?



    @alle; tak for svar...



    Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperB
    Du kan godt koble dem sammen. Der skal opsættes en IP rute mellem de to netværk, så data kan krydse på tværs og man derved kan tilgå printeren.


    Hvis du har en Windows PC med 2 netkort, kan du bruge den som router. Med kommandoen route kan du opsætte routning mellem netværkene.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af kruga
    Hmm, det må jeg lige se på, kan man ikke gøre det fra hver sin pc på hver sit netværksrouter?



    @alle; tak for svar...


    Er din printer ikke forbundet via kabel til din router?

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Hej


    Beklager de langsomme svar, men vejret forfaen.... ;)


    Jow den sidder i den ene router og kører fint på det ene netværk, så er spørgsmålet bare hvordan jeg får fat i printeren fra det andet netværk jeg har...


    Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Er din printer ikke forbundet via kabel til din router?

  • Da jeg havde 2 internetforbindelser gav jeg da bare router (1) 192.168.1.1 router (2) 192.168.1.2
    Den ene router slår du dhcp til og den anden slår du dhcp fra. Den ene router vil så give ip addresser på netværket, vil du bruge den anden router indtaster du bare en fast ip + gateway til den router.
    Det hele kobles selvfølgelig sammen med en switch og alle computer + printer kan se hinanden.

  • Super det vil jeg prøve.


    Men så var der ingen problemer i at den ene pc brugte den ene net forbindelse og den anden pc den anden forbindelse?


    Btw... Mener faktisk de har forskellige IPer tdc kører vist standart med en 10.0.0.1 eller noget lign. Så det burde være muligt så er det bare slå dhcp fra...


    TAK!


    Quote

    Oprindeligt indlæg af cannon
    Da jeg havde 2 internetforbindelser gav jeg da bare router (1) 192.168.1.1 router (2) 192.168.1.2
    Den ene router slår du dhcp til og den anden slår du dhcp fra. Den ene router vil så give ip addresser på netværket, vil du bruge den anden router indtaster du bare en fast ip + gateway til den router.
    Det hele kobles selvfølgelig sammen med en switch og alle computer + printer kan se hinanden.

  • For at computerne skal kunne se hinanden, er det vigtigt at de er i samme ip segment f.eks 192.168.1.1 -> 192.168.1.255. Hvis du har en computer som køre 10.0.0.1 og en anden som køre på 192.168.1.1, så kan de ikke se hinanden.
    Men det er nu let at sætte intern ip i routeren.