optimering af kølere

• Hejsa

for at få så meget ud af mine kølere som muligt og for at få lavet et par køleprofiler har je brug for lidt hjælp.

jeg har dette kabinet : Lian Li Tyr PC X2000

der er 3 140mm blæsere i front og 1 x 140 mm blæser i bag + 2 små 80mm blæsere for neden i kabinettet

jeg har monteret et Thermometer ( Lian Li TR-5 lcd oversigt med info ) i kabinnettet og dette kan styre mine 4 store blæsere automatisk. eller jeg kan sætte dem på 4 forskellige hastigheder. der fulgte 4 stk. temp målere med

nu til mine spørgsmål :$

1. hvor skal jeg placere mine tempmålere for at måle så præcist som muligt uden at ødelægge cpu / vga mm

2. hvilket program skal jeg bruge til at lave køleprofil til 3dgames og "silent" køleprofil mm

kom gerne med gode ideer eller fortæl hvad i gør for at optimere jeres køling.

Dyas

Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650

Laptop
    PS3
    Wii

• der må da være nogen der lige kan smide en miniguide i opsætningen !!

Dyas

Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650

Laptop
    PS3
    Wii

• Hvis du gerne vil have dem til at skrue op når der er mest brug for det, vil jeg råde dig til bare at sætte føleren så tæt på, eller direkte på cpu køleren. Så længe din køler så er kølig, er der ikke så stor brug for så meget udluftning, men i det øjeblik at der har været lidt pres på den et stykke tid, bliver den varmere, og det er vel først der du får brug for at der skal skrues op. Badabim badabum.

Det med programmet. Jeg tror du forveksler noget der. Der er noget med et kabinet med indbygget fan controler, som man tilslutter bundkortet, og så kan man styrer blæserne efter gamer og silent, men jeg tror ikke det er det du har der. Hvis det er, burde der være en cd med, som giver dig programmet til styrer det.

Men jeg kan se at du kan indstille din TR-5 lcd, til at kører efter temp, så den kan du jo lege lidt med. Men der er vidst heller ikek noget med gamer osv. Men generelt er det vel samme forholdsregler under gaming og alm. brug. Den skal bare holdes kold så den ikke brænder sammen og samtidig larme mindst mulig. Du får ikke bedre gaming ud af at den er koldere. Bare sørg for at den ikke låser/fryser/BSOD.

Edit: Du skal jo nok sætte en min. temp der er lige en grad under din stue temp, og så op til 35-40 grader. Blæserne skal jo bare sørge for at der er så lav temp i kabinet som muligt, med så lidt støj som muligt.

Kabinet : Silverstone Raven

MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

Rettet en gang, sidst af jomo_88 ().