Første Map. Åben for kritik.

  • Henter nu og tester den lige...
    Inde på Facepunch skriver de altid at man aldrig skal "udgive" sin første map da det aldrig ender godt, men nu må vi se.
    Har selv ret meget erfaring med Hammer så der skal nok komme nogle tips.

  • Det har du sikkert også ret i. Jeg regner heller ikke med at i kan lide den. Jeg vil bare gerne have noget kritik så jeg kan lave bedre maps i fremtiden...
    Og hvordan laver man stiger. Kan ikke helt finde ud af det.


    -FredeK

  • Den var lidt firkantet, men ellers god nok. (af at være din første map)
    Du kan lige se den her hjemmeside http://www.interlopers.net/tutorials/ der er en masse tutorials til Hammer.
    http://www.facepunch.com/showthread.php?t=519418


    Mine tips til dig ;P
    1. Lad være med at lave så mange firkanter, du kan ændre det ved at skære i dem med "Clipping tool" (shift+x) til venstre i menuen, eller ændre de blocks du har lavet, det gør du ved at trykke på "block" under Objects: nederst i højre hjørne, du kan starte med at ændre den til "cylinder" så får du en rund blok.


    2. Den øverste block (loftet) og ca 50% af siderne kan du ændre texture til en som hedder tools/toolsskybox
    Du finder den ved at skrive "skybox" i Filter under texture vinduet. (den er nederst ved de textures du får frem)
    Når du har sat texturen til skal du ikke undre dig over at der står "skybox" over det hele på alle blocks, når du går ind i banen er det en gennemsigtig texture og du kan se skyer og lidt andet i baggrunden.


    3. Brug nogle andre textures end kun træ (ved godt at mappen hedder woodenworld :D)
    Du kan også ændre hvor store hver gentagelse i textures er (ved ikke om du har lagt mærke til det men næsten alle textures ligger side om side, og er 512x512.
    Det kan du ved at gå ind i "Toggle texture application" (shift+a) lige under den firkant hvor du kan lave blocks til venstre, der kan du ændre X og Y (hvor store) og du kan også rotere den texture du har valgt.


    Ellers kan du gå ind på http://www.facepunch.com/forumdisplay.php?f=38 det forum, der kan du få nogle ideer, selvom de maps de laver er til Garrys Mod (Gmod er et mod til HL2 og CSS)


    Til sidst er det lige en ting til, når du har lavet en map og trykker på Run map (F9) laver den en compile log, den kan du kopiere ind til den her hjemmeside http://www.interlopers.net/index.php?page=errors og trykke Check log, så finder du ud af om der er nogle fejl i din map og hvordan du retter dem.


    Hvis du gider læse det hele, så kan du hurtigt lave meget bedre maps :D

  • Tak, tak. Jeg skal nok sætte mig ind i det hele. En del mere information end jeg forventede, og det er jo bare godt. Jeg sætter mig til at læse. Tak for hjælpen.:D


    -FredeK

  • Ingen problem :cheers:


    Når du er så langt at du lærer alt det grundlæggende, er det en god ide at kigge på den Interlopers.net
    Der er mange gode tutorials, er selv ikke engang tæt på at kunne det hele :P

  • Stiger er en textur du kan påføre en overflade.


    Placer en 'static' stige, lav en blok der stikker 1 unit ud over stigen og påfør texturen. Kan ikke huske hvad den hedder, sikkert noget med 'climb' :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Braindead
    Stiger er en textur du kan påføre en overflade.


    Placer en 'static' stige, lav en blok der stikker 1 unit ud over stigen og påfør texturen. Kan ikke huske hvad den hedder, sikkert noget med 'climb' :)


    Alt står her :D
    http://www.interlopers.net/tutorials/1789


    Du kan vælge alle textures, men nok smartest at søge efter ladder og så tage en af dem.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fredek
    Hvad hedder den orange texture som er brugt i "aim" baner?


    Kan ikke huske hvad den hedder, men under søg menuen skal du søge efter "dev" så er det nogle af de første, og længere nede er der også nogle flere.
    Den texture er også i andre farver.


    Henter lige mappen nu :D

  • Har lige været inde og teste :P
    Meget bedre end den første, du har også lavet kanter i hjørnerne i toppen, og det med at murene som har klippe texture kun er 1 unit tyk lægger man ikke mærke til :D


    Det eneste dårlige jeg lige kunne se var ved bombestederne, hvor der står A og B er kassen gennemsigtig, og den ene af dem kan man se ind i.
    Næste gang, prøv måske at bruge det som hedder Decal, det kan også bruges med alle andre textures, og meget nyttigt til grafitti.


    Klipperne var meget firkantet, men prøv at bruge den her næste gang http://www.interlopers.net/tutorials/1768
    Med det der hedder Displacement, det kan godt være svært i starten, har ikke helt selv styr på det, så prøver lader være med at lave for mange klipper :D


    Det andet er (hvis det skal være helt små detaljer) er at en af de mure som er 1 unit tyk hvor overfladen ikke følger de andre, hvis du forstår, men det overhovedet ikke noget man lægger mærke til.



    Og nu tror jeg at jeg vil slappe lidt af, er blevet færdig med alle folkeskole eksamener i dag.

  • Ok. Tak. Jeg tror godt jeg ved hvad for en mur du mener. A og B'et havde jeg som sagt ingen ide om hvordan jeg eller kunne klare det, det ved jeg så nu. Jeg tror jeg sætter mig ned og læser den der turorial.


    Og tillykke :D


    -FredeK