Hjælp til OC af E8400..

• Hej, jeg er ny herinde så hvis jeg laver et eller andet forkert må i lige sige det.

Jeg har er nybegynder indenfor overclocking, hvilket vil sige at jeg ikke kender ret mange af de begreber der hænger sammen med det. Men jeg er stødt ind i et problem. Jeg kører nu 3,7 GHz stabil på min E8400, og jeg kan bare ikke komme længere op uden den bliver ustabil og ved 4 GHz vil den slet ikke boote. Jeg har været helt oppe at give den 1.4V på Vcoren. Kan det være mine RAM som ikke kan finde ud af det eller er det noget andet?

Jeg kører Asus P5Q SE, E8400 og Kingston HyperX KHX8500D2K2/2G.. Jeg ville blive utroligt glad hvis nogle kunne fortælle mig hvad jeg skal gøre? Målet er 4 GHz stabil :D

PS. Jeg bruger prime95 til stresstest og core temp til at tjekke temperature. Jeg har indtil videre været oppe på 51 grader ved full load.

//Danielvp

Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz
    Det er ikke din cpu der siger stop, især ikke hvis det er E0 stepping (brug cpu-z til at finde stepping).
    Hvor meget volt får dine ram? hvilken psu har du?

Hvor ser jeg det der stepping henne? Og hvad er det ? :I

Mine RAM får 2.2V, og min PSU er en Hiper PSU HIPER-S series 425W..

• når du siger load, mener du så i orthos, for hvis det er sagen, så skal den bare have nogle flere volt....måske skal northbridge dog også have lidt mere at leve af nu.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af Fragman
    når du siger load, mener du så i orthos, for hvis det er sagen, så skal den bare have nogle flere volt....måske skal northbridge dog også have lidt mere at leve af nu.

Jeg mener når jeg gamer NFSPS og kører prime95.. Jeg kører med 1.35V burde det ikke være nok? Hvad skal jeg sætte northbridge til så?

Oprindeligt indlæg af Cyclups

Ramdivideren er den som bestemmer hvad din ram køre i forhold til den FSB du har valgt, du kan se den i cpu-z under fanen memory (der hedder den FSB: DRAM).

CPU-z påstår det er 1:1

• Hvilket grafikkort har du?
    Den psu er formentlig synderen

stepping på cpu kan du også se i cpu-z, stepping er version af din cpu

edit: muligvis nb volt på dit bundkort og/eller andre volt indstillinger

Hvilket grafikkort har du?
    Den psu er formentlig synderen

stepping på cpu kan du også se i cpu-z, stepping er version af din cpu

Jeg har et HD4850..
    Har fundet stepping nu, det er angivet til A og revision er E0..
    Er der en måde at finde ud af om det er PSU'en ?

Oprindeligt indlæg af Danielvp

Jeg har et HD4850..
    Har fundet stepping nu, det er angivet til A og revision er E0..
    Er der en måde at finde ud af om det er PSU'en ?

Har du en ven der har en kraftigere en du kan låne?

Kender ikke en dyt til Asus volt indstillinger (og kommer ikke til det), men prøv at google "overclock + dit bundkort + guide"

edit: E0 er den gode af slagsen

Heldigt at jeg har E0 så. :D

Jeg fandt den her guide: http://www.octeamdenmark.com/forums/showthread.php?t=3052

Men som sagt har jeg ikke en skid forstand på noget som helst, så er der nogle der kan sige mig om det ham fyren laver er fuldstændigt sindssygt eller om det virker rimeligt? Jeg synes han giver den rimeligt mange volt?

• 1.15-1.25 vcore burde være nok til 4ghz, alt efter hvor god chippen er ;)
    Volt skaber varme, så altid godt at holde dem på et minimum.

Her er et par tråde der omhandler P5Q serien, du kan godt bruge OC settings fra et andet bundkort, du vil bare ikke have alle indstillingerne i bios, dem springer du bare over.

http://www.octeamdenmark.com/forums/showthread.php?t=3052

http://www.octeamdenmark.com/forums/showthread.php?t=2818

• Nu har jeg sat mine settings ligesom ham i det første link, bortset fra voltagen og den ser ud til at være mere stabil nu. Men jeg tester lige lidt længere tid og så skriver jeg lige om det lykkes.. Og jeg smider så også lige min voltage ned på 1.25.. :)

Tak for hjælpen indtil videre gutter.. :) Much appreceated.. :)

Tjah, det har jeg hvis jeg må låne den.. :P

Som noxon siger så er 1.25 rigeligt til 4GHz, jeg kører selv med 1.296v (målt i cpu-z... dvs. 1.325v i bios). Prøv det før skift af psu.

Som noxon siger så er 1.25 rigeligt til 4GHz, jeg kører selv med 1.296v (målt i cpu-z... dvs. 1.325v i bios). Prøv det før skift af psu.

Passer den voltage i CPU-z bedre end den bundkortet påstår?

Jeg kører nu 1.25xxV og 4,005 GHz stabil indtil test 3 i prime95.. Jeg kører testen i længere tid i morgen.. Jeg tror min PSU klarer jobbet fint, jeg tror det enten var nordbroen eller mine RAM som skulle stilles rigtigt..

Passer den voltage i CPU-z bedre end den bundkortet påstår?

Jeg kører nu 1.25xxV og 4,005 GHz stabil indtil test 3 i prime95.. Jeg kører testen i længere tid i morgen.. Jeg tror min PSU klarer jobbet fint, jeg tror det enten var nordbroen eller mine RAM som skulle stilles rigtigt..

1.25 volt til 4.0 er altså lavt i mine øjne gutter. For at få en stabil Orthos skal den volt højere op men man skal jo passe på at overvolte så får man crash. ;)

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate