Det med fokus..

• Hey!

Der er lige noget jeg skal have på det rene..

Når man nu skal til at ud og fotografere diverse ting .. Så elsker jeg den der "effekt" man kan give billeder med et sløre baggrunden totalt og kun have fokus på det objekt man have billede af .. Så læste jeg et sted at det er afhængig af den linse man nu har på kameraet. Altså hvilke blændetider og hvor meget zoom den har osv..

Er der nogen der kan forklare mig dette lidt bedre?

~D

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Det helt korrekt, Blænde = dybte skarphed i billedet.

Den Teoretisk mindst mulige blænde (største lys gennemgang muligt i et objektiv) betegnes som f/1

Objektiver med sådan en blænde giver så godt som ingen dybte skarphed i et billede men er meget lysfølsomme.

Fast brændvidde objektiver har også en fast mindste blænde, typisk f/1,4, f/1,8, f/2,0, f/2,8 - På zoom objektiver står der 2 blænder og det er den mindste blænde på henholdsvis den korteste og den længeste brændvidde, som objektivet kan yde.

Til sagen: Jo mindre blænde tallet er, jo større lysgennemgang i objektivet og jo mindre dybte skarphed. Jo større blænde tallet er, jo mindre lysgennemgang i objektivet og jo mere dybte skarphed i billedet.

Lige nu er jeg på arbejde ellers ville jeg meget gerne lige smide et par eksempler op så du kan se hvad jeg mener :)

Håber det hjalp dig lidt

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

Oprindeligt indlæg af jK^
    Fast brændvidde objektiver har også en fast mindste blænde, typisk f/1,4, f/1,8, f/2,0, f/2,8 - På zoom objektiver står der 2 blænder og det er den mindste blænde på henholdsvis den korteste og den længeste brændvidde, som objektivet kan yde.

Det passer nu ikke helt. Du kan snildt få zoom objektiver med fast blænde.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Objektiver med fast blænde starter allerede ved F0,95 men disse er meget meget dyre og ikke noget normale mennesker kommer i nærheden af :) Det er dog muligt at få objektiver til F1.2 uden at det er helt galt sådan en har jeg faktisk liggende i min taske.

Zoom objektiver har ikke nødvendigvis to blænde tal de kan fint have bare et. Jeg har en hel række objektiver der alle har en fast blænde på F2.8 selv om de er zoom objektiver.

Det er rigtigt at jo laver blænde tallet er jo mindre bliver dybdeskarpheden. For at gøre forviringen lidt større så kaldes en blænde med et lille tal for en stor blænde. Det skyldes at der er en stor åbning som lyset kommer igennem i selve objektivet.

Det er også korrekt som du er inde på at brændevidden spiller ind. Hvis du har to objektiver med samme blænde åbning så vil dybde skarpheden være mindre jo længere brændevide du har.

Det er dog ikke kun brændevidden der spiller ind. Afstand til motiv og afstand imellem baggrund og motiv spiller også ind.

Et eksempel, du har en brænde vidde på 100mm og en blænde på F2.8 hvis du tager et billede med disse indstillinger vil der være forskel i dybdeskarpheden alt efter hvor tæt du er på dit motiv. Jo tættere du er på dit motiv jo mindre bliver dybdeskarheden.

Afstanden imellem motiv og baggrund spiller også ind. Jo større afstand der imellem motiv og baggrund jo mere sløret vil baggrunden blive.

Håber det kunne forklare lidt ellers må du jo bare spørge.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Super det var lige præcis de svar jeg søgte.. :)

Nu har jeg så hurtigt lige leget lidt med det.. Hvis jeg f.eks. bruger indstillingerne F8.0 og lukketid på 1/16 og stiller fokus til motivet synes jeg faktisk ikke jeg kan se forskel fra f.eks. F2.5 og lukketid på 1/60.. Og der er rigeligt med afstand til baggrunden.. Kan det skyldes det er fordi det er et kompakt kamera jeg bruger (Canon PowerShot SX100 IS) ?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Et kompakt kamera har et MEGET større dybdeskarphed det skyldes den lille sensor og afstanden fra objektiv til sensor. Det er ikke nemt at lave lille dybde med de små kameraer. Det vil dog hjælpe jo mere du er zoomet ind og jo mindre blænde tal du har.

• De fleste zoom objektiver skulle der stå, er skam godt klar over du kan få zoom objektiver med fast blænde.

Lukketid har som udgangspunkt egentlig ikke så meget at gøre med dybte skarphed men man har jo brug for en hvis mængde lys for at danne et billede og efter som jo større blændetal, større dybte skarphed og mindre lysgennemgang, jamen så får man også en længere lukketid.

Det jeg har gjort her i mit lille eksempel er at jeg har smidt mit kamera (Olympus E-3) på stativ, brugt mit 50mm 2,0 macro objektiv, stillet kameraet på A (blænde prioritetes programmet) og brugt en fast ISO (200).

Her kommer lige 5 billeder med forskellige blænde åbninger og dertil hørende lukketid

F/2.0
    [Blocked Image: http://iloapp.rejuice.net/data/_gallery/public/2/1239821218_resized.jpg]

F/4,0
    [Blocked Image: http://iloapp.rejuice.net/data/_gallery/public/2/1239821231_resized.jpg]

F/5,6
    [Blocked Image: http://iloapp.rejuice.net/data/_gallery/public/2/1239821264_resized.jpg]

F/11
    [Blocked Image: http://iloapp.rejuice.net/data/_gallery/public/2/1239821296_resized.jpg]

F/22
    [Blocked Image: http://iloapp.rejuice.net/data/_gallery/public/2/1239821335_resized.jpg]

Det er "10" cm indikatoren på den midterste tommestok der er stillet skarpt på - og tag jer ikke af krummen på bordet :P

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5

• Ookay det hjalp mig en del ! :) Og det er jo tydeligt at se på de fine billeder du har taget ! :D

Nu har jeg så prøvet lidt med mit kompakt kamera og det er muilgt at gøre, men jeg skal godt nok tæt på det objekt der skal fokuseres på før det er muligt.. Så det kan f.eks. ikke bruges hvis det er af en person, med mindre den person står meget langt fra baggrunden hvis i forstår.. :) men det er sikkert pga det med linsen som i snakker om på det lille kamera..

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

Oprindeligt indlæg af FonZi
    Ookay det hjalp mig en del ! :) Og det er jo tydeligt at se på de fine billeder du har taget ! :D

Nu har jeg så prøvet lidt med mit kompakt kamera og det er muilgt at gøre, men jeg skal godt nok tæt på det objekt der skal fokuseres på før det er muligt.. Så det kan f.eks. ikke bruges hvis det er af en person, med mindre den person står meget langt fra baggrunden hvis i forstår.. :) men det er sikkert pga det med linsen som i snakker om på det lille kamera..

Det er rigtigt at du ikke kan gøre det særlig nemt med dit lille kamera. Som du siger vil det kræve temmelig stor afstand imellem motiv og baggrund.

• kunne godt komme med en mere detaljeret forklaring på hvorden det virker, for som _WHAT_ også siger er der 3 betydelige ting mere som spiller ind, nemlig objektivets brændevidde, afstanden til motivet og afstanden fra motivet til baggrund.

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5

• Sensor størrelse og afstand fra den bagerste del af objektivet til sensor har også noget at sige, men så bliver det meget teknisk. Der er også forskel på dybde skarpheden på et 1.5/1.6 crop kamera (f.eks. 50D, 450D, D60, D40) og et fullframe kamera som jeg bruger.

• Også det ja :) :pokey: tror jeg de fleste med en E-3 ved (crop x2) :P

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5

Også det ja :) :pokey: tror jeg de fleste med en E-3 ved (crop x2) :P

Ja det bliver det jo bare endnu være af, men så har i nemmere ved at få noget billig tele :)

• Tja der er fordele og ulemper ved det meste, men det er rart ikke at skal slæbe helt vildt bare for at have noget ordentlig udstyr med :)

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5

Tja der er fordele og ulemper ved det meste, men det er rart ikke at skal slæbe helt vildt bare for at have noget ordentlig udstyr med :)

Ja skal jeg virkelig bruge noget lang tele med store blænde så bliver de store, men hva er ikke noget der sker så ofte. Længeste jeg har er 200mm så det går nok lige :)

• Jeg er sku glad for størrelsen på min 150mm 2,8 macro :P den fylder ikke alverden

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5

Jeg er sku glad for størrelsen på min 150mm 2,8 macro :P den fylder ikke alverden

Hehe har haft en 150mm sigma som jeg dog har solgt har kun men 100mm canon tilbage og den er ikke slem imo.

Oprindeligt indlæg af _WHAT_

Hehe har haft en 150mm sigma som jeg dog har solgt har kun men 100mm canon tilbage og den er ikke slem imo.

Hehe hvis jeg ikke tager fejl så er det jo på en 5d MII? så er det jo størrelsen på min 50mm 2,0 macro vi skal sammenligne med :P

Men nej 100mm macroen er ikke så slem igen

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5

Hehe hvis jeg ikke tager fejl så er det jo på en 5d MII? så er det jo størrelsen på min 50mm 2,0 macro vi skal sammenligne med :P

Men nej 100mm macroen er ikke så slem igen

Ja 5d2 eller 1ds3 men samme princip :) Men hold op hvor er jeg glad for FF alene den dejlig store søger :)

Oprindeligt indlæg af _WHAT_

Ja 5d2 eller 1ds3 men samme princip :) Men hold op hvor er jeg glad for FF alene den dejlig store søger :)

Det kan jeg godt følge dig i! :) er nu også godt tilfreds med min søger meen det er ikke det samme som på et kamera med fullframe

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5