Nikon D40 et godt køb?


  • Du skriver det ikke behøver at være spejlrefleks. Hvis det ikke behøver det vil jeg så absolut ikke anbefale du køber det.


    Hvis man ikke sætter sig lidt ind i det er der ikke meget point i det.


    Find i stedet ud af hvad du har behov for og hvilket kamera der så opfylder dette.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Vil det sige at spejlr. ikke giver bedre billedkvalitet end alm. kompakt?


    Et lille uddrag fra salgstalen...
    "D40 er designet specielt med tanke på brugervenlighed og gør det muligt at bruge den form for digital og optisk teknologi, som professionelle bruger, uden at du behøver at sætte dig ind i besværlige funktioner. Uanset, hvad du fotograferer, findes der altid et automatisk vari-program, som giver fantastiske resultater under alle forhold.."


    Kan godt lide at det giver godt resultat på auto, men samtidig mulighed for at sætte sig lidt mere ind i tingene... er jeg helt galt på den?
    Hvis ja må du gerne komme med et godt alternativ.


    edit: er Eos 1000D meget bedre end D40?

  • Ulempen ved at vælge spejlrefleks er blandt andet størrelsen. Ja det virker fint i auto, men pointen er at tage kontrol over kameraet.


    Hvis du køber et D40 for du ikke ret meget zoom hvorimod du ville kunne få et godt bridge kamera med massa zoom, god auto og mulighed for manuel. Ja du kan så købe mere zoom til et D40 men det er flere penge, mere vægt og størrelse.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Ulempen ved at vælge spejlrefleks er blandt andet størrelsen. Ja det virker fint i auto, men pointen er at tage kontrol over kameraet.


    Hvis du køber et D40 for du ikke ret meget zoom hvorimod du ville kunne få et godt bridge kamera med massa zoom, god auto og mulighed for manuel. Ja du kan så købe mere zoom til et D40 men det er flere penge, mere vægt og størrelse.


    Så vidt jeg kan læse mig frem til er størrelsen ikke så voldsom på det D40 som mange andre slr.
    Det kunne jo tænkes at man blev bidt af det... som I andre åbenbart er blevet :))


    Prisen er jo stort set den samme som på et godt kompakt. Det virker som om det bliver anbefalet mange steder som et rigtig godt begynder slr kamera.


    Tak for råd, jeg vil tænke lidt over det de næste dage. Vi skal til Tenerife her om ca 2 uger og vores gamle casio kompakt kamera er stået af så der skal købes et nyt inden rejsen.


    edit: Kigger også lidt på det her, men det koster det samme som D40
    http://www.trustedreviews.com/…nasonic-Lumix-DMC-FZ28/p1

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af chumblet
    Ville vælge et kompakt i første omgang hvis du bliver bidt af det, vil du alligevel ikke beholde den D40


    Så spar på pengene til du ved hvad du vil.


    Det vil sige at et kompakt til ca. 2.400 tager bedre billeder end det D40?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz


    Det vil sige at et kompakt til ca. 2.400 tager bedre billeder end det D40?


    Nej det gør det ikke.


    Det gode billede bliver lavet af den person der står bag kameraet. ;)

  • Det har henrik helt ret i :)


    Teknisk er D40 lidt bedre på nogen punkter end et godt kompakt kamera. Især ved høj iso vil der være en fordel hos D40, men igen hvis du ikke laver store print fra mørke lokaler er der ikke meget point i det.


    Et superzoom kompakt vil give dig meget mere fleksibilitet. Kig evt. på Canon's SX kameraer de er super gode.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • I dette Canon PowerShot SX10 IS > http://digitalfoto.dk/default.…de=1&Varenr=8714574525686 får du et rigtig godt allround kamera om med en god brændevidde ( Zoom ) jeg ville nok vis jeg var dig vælge dette fremfor det Nikon D40, for hvis du skal op i den zoom som SX10 skal du invistere i et yderligere objektiv til det D40.
    Som en lækker ting kan SX10 også forsynes med en extern blitz.
    Og så har det helt manuel kontrol som findes i et Dslr kamera.


    EDIT: hvis du sammenligner D40 med SX10 vil du ikke kunne se den store forskel på billedkvaliteten med det blotte øje, men hvis du kommer til at foto's med høj ISO værdi har D40 en lille fordel, ikke fordi at D40 er støjfridt ved ISO 800 og opefter for det er det ikke, med compact og semicompact kameraer har lidt svagheder med hensyn til støj ved høj ISO.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Henrik|
    I dette Canon PowerShot SX10 IS > http://digitalfoto.dk/default.…de=1&Varenr=8714574525686 får du et rigtig godt allround kamera om med en god brændevidde ( Zoom ) jeg ville nok vis jeg var dig vælge dette fremfor det Nikon D40, for hvis du skal op i den zoom som SX10 skal du invistere i et yderligere objektiv til det D40.
    Som en lækker ting kan SX10 også forsynes med en extern blitz.
    Og så har det helt manuel kontrol som findes i et Dslr kamera.


    EDIT: hvis du sammenligner D40 med SX10 vil du ikke kunne se den store forskel på billedkvaliteten med det blotte øje, men hvis du kommer til at foto's med høj ISO værdi har D40 en lille fordel, ikke fordi at D40 er støjfridt ved ISO 800 og opefter for det er det ikke, med compact og semicompact kameraer har lidt svagheder med hensyn til støj ved høj ISO.


    Tak Henrik, det ser rigtig fint ud det Canon. Må kigge lidt nærmere på det og se om jeg kan overbevise kæresten... hun er helt hooked på et slr... :roller:

  • Så blev kæresten overbevist, men vi har besluttet os for den lidt mere avancerede SX1 IS
    http://www.cameralabs.com/revi…rShot_SX1_IS/design.shtml


    Den har HD video og andre mere avancerede features... den koster så lidt mere og det løber nok op i


    Kamera til 3.650 kr.
    16 GB Sandisk Ultra II til 405 kr.
    Oplader med 2x4 batterier til ca. 350 kr.
    http://www.batterier.dk/


    i alt 4.405 kr.


    er det fornuftigt? eller alt for dyrt i forhold til hvad man får?


  • Ja det er bedre på nogle punkter, både med flere frames pr. sek. og bedre video.
    Men om det er noget du vil ofre over 1K for i forhold til SX10 er op til dig selv. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Henrik|


    Ja det er bedre på nogle punkter, både med flere frames pr. sek. og bedre video.
    Men om det er noget du vil ofre over 1K for i forhold til SX10 er op til dig selv. ;)


    Synes faktisk 1000 er ok for 4fps, hd video, hdmi forbindelse til tv osv. så det bliver nok den :clap:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz


    Synes faktisk 1000 er ok for 4fps, hd video, hdmi forbindelse til tv osv. så det bliver nok den :clap:


    Ja, og ingen tvivl om at det er et lækkert kamera.

  • Nu har SX1 jo også den store fordel at kunne optage raw hvilket SX10 ikke kan. Det i sig selv er næsten nok til at betale forskellen :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Nu har SX1 jo også den store fordel at kunne optage raw hvilket SX10 ikke kan. Det i sig selv er næsten nok til at betale forskellen :)


    Vil det sige at det er det fortrukne format for at gemme?


    edit: har været på wiki og fundet svaret :O