Strøm til MB men kan ikke starte

  • Hej Tweakers


    Min lillebror er en værre en, så han skulle lige hjælpe en ven med at teste om dennes MB eller strømforsyning var broken, det viste sig at være MB'et, men nok om det... Da min lillebror sætter sin strømforsyning tilbage i hans egen krebinet(;)), kan han pludseligt ikke starte hans computer... Nu har vi stirret os blinde på det i en times tid, kan ikke rigtigt se hvad vi gør galt, mener selv at vi har sikret strømmen til alt, men åbenbart ikke... Det skal siges at der er lys i MB'et, men intet sker når vi starter computeren, vi har desuden forbundet alle synlige ledninger over mod power-knap"afdelingen"...


    Nogen der har en liste over hvad der SKAL strøm til for at man kan starte ... ELLER bare et godt råd...


    På forhånd tak
    //Rasmus Børlum Petersen

  • I kan have beskadiget strømforsyningen under overflytning, prøv evt med din i hans computer.

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Du kan altid teste som PSUen kan starte, ved at kortslutte Power_ON ledningen i 24 pins ATX stikket. Det er den grønne ledning du skal forbinde til en sort (stel).


    Hvis PSUen starter, så er der en god chance for at den virker. Du kan så måle spændingen i de forskellige stik når den er tændt

  • Okay - vi har nu haft en anden PSU i og resultatet var det samme... motherboardet lyser når strømmen tilsluttes, men der er ingen reaktion når vi trykker på powerknappen.


    Vi har ikke forstand på at lave kortslutninger i mellem ledninger i 24 pin stikket, det er nok rimligt meget uden for min reach.


    Kan der ikke være en løs forbindelse i kabinettet? - orker bare ikke at skulle til at fyre det over i et minikabinet - så er der andre måder at forsøge at lave "PowerON" på for newbies?

  • Altså hvor mange ledninger har i trukket ud, da i flyttede den psu ?, har i skilt det hele ad ?.


    Check lige on power on kablet fra knappen til MB sidder det helt rigtige sted på bundkortet, altså om den sidder på en rigtige pin på bundkortet, hvordan kan i se i manualen til bundkortet.


    Jeg har været ude for en fejl i manualen gjorde, at maskinen ikke kunne starte, netop som du beskriver, men der sidder på bundkortet et lille diagram, som viser hvordan de strømforsyningsledninger skal sidde på bundkortet.


    Sæt evt en anden psu til maskinen og se om den laver samme fejl ?


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ralle222
    Okay - vi har nu haft en anden PSU i og resultatet var det samme... motherboardet lyser når strømmen tilsluttes, men der er ingen reaktion når vi trykker på powerknappen.


    Vi har ikke forstand på at lave kortslutninger i mellem ledninger i 24 pin stikket, det er nok rimligt meget uden for min reach.


    Kan der ikke være en løs forbindelse i kabinettet? - orker bare ikke at skulle til at fyre det over i et minikabinet - så er der andre måder at forsøge at lave "PowerON" på for newbies?


    Du skal lave et lille stykke ledning med begge ender bare (Hvor gummilaget er fjernet med et værktøj (en saks virker helt fint)), og så stikke det ned i 2 huller på det store stik i din strømforsyning:


    [Blocked Image: http://img.photobucket.com/albums/v630/Big_Adam/PSU%20Project/psu4.jpg]


    Den ene ende skal ned i en grøn ledning og den anden i en sort:


    [Blocked Image: http://i57.photobucket.com/albums/g225/cdltrdg/psutesting.jpg]

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hayes


    Du skal lave et lille stykke ledning med begge ender bare (Hvor gummilaget er fjernet med et værktøj (en saks virker helt fint)), og så stikke det ned i 2 huller på det store stik i din strømforsyning


    Det er fint nok i viser ham hvordan man kortslutter en strømforsyning, men det starter maskinen ikke op af, kun strømforsyningen ;)


    Hvis du skal uden om kabinetfejl skal du kortslutte de 2 ben på bundkortet hvor powersw sættes i.


    Mvh Johnny


    edit: nu har i monteret ALLE strømstik ikke?

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

    Rettet 2 gange, sidst af Johnny ().

  • Hej, jeg kigger lige med her. Sidder her med ny hardware og har fedtet det meste af dagen med at trække ledninger sirligt rundt i kabinettet - åbentbart til ingen nytte. For der sker ikke en skid..


    Johnny, mener du bogstaveligt talt kortslutte de to ben til power_sw med en clips eller lign? Jeg har nemlig prøvet med at bytte rundt med reset_sw (med samme resultat) men tør ikke kortslutte den før jeg ved hvad jeg laver.

  • Sæt det op uden for kabinettet,ved det er træls at flytte frem og tibage,men skal man fejlfinde på et nysamlet system er det det bedste at gøre imo.Gi en 1 min clear cmos inden du sætter strøm til igen,og monter kun det nødvendige,en ramklods osv.


    Jep power sw skal du bare kortslutte,med skrutrækker el lign..

  • Det gjorde jeg så. Nye Corsair PC-8500CL7 ram, E8400 CPU og Asus PQ5L mobo i et nyt CM Elite 332 kabinet.
    Nyere PSU, dog en 500w NoName. Jeg kiggede tilbage på en gammel tråd herinde, hvor Fragman nævner at ikke alle linjer nødvendigvis virker, selvom PSU er ny og det forlængede ATX-stik har jeg ikke mulighed for at teste - men mon ikke alle linjer virker i 1 måned gammel PSU selvom den er noname? Den kører jo fint i min gamle...


    Ihvertfald ét stk mobo til RMA :/