Mushkin Redline

• Hey tweakers...

Har et spørgsmål ang. mine Mushkin Redline ram. De kører ifølge specs med 1000 MHz.

Mit bundkort Gigabyte EP35 DS3L, understøtter vistnok 800 MHz og 1066 MHz ram... Ville så lige hører om mine ram automatisk bliver nedjusteret til 800 MHz, eller om de stadigvæk godt kan kører 1000 MHz...

De kører umiddelbart fintnok, men ville lige tjekke om de yder deres maksimale!

På forhånd tak!

Runnerkid

• Det nemmeste er at du henter CPU-Z fra http://www.cpuid.com

Den viser hvad hastighed dine ram kører med "live"

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

• Som The Brain siger så hent cpu-z og se hvad de faktisk kører.

Har selv lige købt det samme kit og det kører fint ved 900 MHz, dvs. 1:1 med min fsb.
    Problemet er at jeg ikke kan få dem til at løbe ved andet end 1:1, dvs. det registreres fint i bios når jeg vælger f.eks. 2.5 på multi, men inde i windows siger cpu-z og everest at de kører 1:1 stadig.
    Tror det har noget at gøre med mit "gamle" chipset (965P).

• Er ikke det store geni til at rode rundt i bios!

Er nogenlunde klar over hvordan jeg ændre timings, men hvad vil det sige jeg skal finde et divider forhold der passer til 1000 MHz???

Oprindeligt indlæg af runnerkid
    Er ikke det store geni til at rode rundt i bios!

Er nogenlunde klar over hvordan jeg ændre timings, men hvad vil det sige jeg skal finde et divider forhold der passer til 1000 MHz???

Ja, du kan se resultatet samtidig med at du leger. Den ændrer ikke noget for du saver med F10. Går ud fra at du kender Ctrl + F1 for at komme ind i advanced settings (hvis det ikke er fjernet på dit mobo)

• Nej kender ikke Ctrl F1... Men det jeg skal er at ændre timings til 5 5 5 12.... Sætte volten op med 0.2V og så save på F10???

Undskyld hvis jeg er lidt sløv!

Nej kender ikke Ctrl F1... Men det jeg skal er at ændre timings til 5 5 5 12.... Sætte volten op med 0.2V og så save på F10???

Undskyld hvis jeg er lidt sløv!

Helt i orden... :))

Når du kommer ind i bios så trykker du Ctrl+F1 som det første, derefter går du ind i adv. settings. (nederst til venstre). Derinde leger du med dine ram som beskrevet. Prøv lige at kigge ind og så spørg igen hvis du er i tvivl.

edit: det hedder intelligent tweaker ikke adv. settings

• Hmm-- Fandt ud af hvor jeg ændrede timings.. Den stod nu på 5 5 5 18.. Men kunne ikke se hvor jeg ændrer volten?!

Jeg har et Gigabyte motherboard... Der skete ikke noget ved at trykke Ctrl F1, men gik bare direkte ind i intelligent tweaker!

Hmm-- Fandt ud af hvor jeg ændrede timings.. Den stod nu på 5 5 5 18.. Men kunne ikke se hvor jeg ændrer volten?!

Jeg har et Gigabyte motherboard... Der skete ikke noget ved at trykke Ctrl F1, men gik bare direkte ind i intelligent tweaker!

Der sker ikke noget som sådan andet end at der åbnes op for flere muligheder under int. tweaker.
    Volt ændrer du lidt længere nede i samme menu, hvor der står noget med DDR overvoltage, giv den +0.2v

Køler til cpu?

Okay ser på det der så... Stock intel... :oops: !!!

Prøv at ændre fsb til 400 under samme menu og check temps med
    http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/Real_Temp/
    samtidig med at du kører blend test med orthos
    http://www.techpowerup.com/downloads/385/

Hvis temps er under ca. 60 grader er alt i orden

edit: husk at ændret fsb har indflydelse på dine rams hastighed
    edit 2: Hvis du bruger 400 fsb så passer 2.5 på ram, dvs. 2.5x400=1000 mhz på ram
    edit 3: Lol, så ikke det var en E8500 med en multi på 9.5, men prøv bare 400 fsb alligevel. Det giver 3.8 GHz på cpu

• Efter 10 min ligger den rimeligt stabilt på 55 grader...

Kunne ikke finde hvor jeg ændrer til 400 FSB... Mine ram står stadigvæk til at kører 400 MHz i CPU Z men det skal de også kunne jeg forstå på dig!?

Hovr ændrer jeg til 400FSB, hvis ikke den allerede er på det?

Tak for hjælpen

Vh Runnerkid

• Kig her
    http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-245679_11_0.html

under cpu host clock control: ændre til enabled
    under cpu host frequency: ændre til 400
    pci expr. freq.: ændre til 100 mhz
    system memory multiplier: ændre til 2.5
    system voltage contr.: ændre til manual
    DDR2 overvolt. cont.: ændre til +0.2
    FSB overv. contr.: normal (indtil videre)
    MCH overv. contr.: +0.1
    CPU voltage control: 1.3 (indtil videre)
    normal cpu Vcore: (du kan ikke ændre den, men den burde stå på 1.25, det gør den hos mig på en E8400)