Intel + nvidia = bad?

  • Hey tweaksters.


    Jeg er ved at researche til en gaming rig, der skal købes så snart jeg får et job. Som det ser ud nu vil det ende med et Gigabyte mobo: GA-EP45-UD3P (http://edbpriser.dk/Products/L…cts&Soegeord=ga-ep45-ud3p) som bl.a. skulle kombineres med EVGAs GTX260 Core 219 (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=422878). Motherboardet skulle være et af det bedste med det chipset, og det får ros i de fleste anmeldelser. I går snakkede jeg så med en ven, der sværger til XFX 780i, og mener jeg bør gøre det samme, da nvidia chipset arbejder bedre sammen med nvidia GPU. Det kan jeg selvfølgelig godt se logikken i, men efter at have læst et par reviews af XFX 780i synes jeg ikke, at det fremstår helt lige så godt og gennemarbejdet som GA-EP45-UD3P, og derudover er det 500 kr dyrere.


    Efter min mening taler æstetikken samt logikken i at nvidia chipset arbejder godt sammen med nvidia GPU klart til 780i's fordel, mens prisen og de gode reviews taler for P45-brættet. Mit spørgsmål er så om det virkelig er et problem at parre et Intel chipset med en nvidia GPU? Er forskellen på nvidia + nvidia og nvidia + Intel mærkbar?

  • forskel er at med nvidias chipset kan man køre sli og den kan man ikke med intels, og det er hvis den eneste forskel. ret mig lige hvis jeg siger forkerte

    Asus Maximus V Gene - Intel i5 2500k @ 4,5GHz + Corsair H150i
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB (16GB) - Gigabyte geforce GTX970 G1 4GB
    750GB Samsung Spinpoint f2 - Corsair hx620
    3TB Seagate barracuda - 250GB Samsung 840 pro
    Fractal Design Define R5 Black
    Logitech G502 og G710+
    2x Dell u2713hm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af koellen
    Hey tweaksters.


    Jeg er ved at researche til en gaming rig, der skal købes så snart jeg får et job. Som det ser ud nu vil det ende med et Gigabyte mobo: GA-EP45-UD3P (http://edbpriser.dk/Products/L…cts&Soegeord=ga-ep45-ud3p) som bl.a. skulle kombineres med EVGAs GTX260 Core 219 (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=422878). Motherboardet skulle være et af det bedste med det chipset, og det får ros i de fleste anmeldelser. I går snakkede jeg så med en ven, der sværger til XFX 780i, og mener jeg bør gøre det samme, da nvidia chipset arbejder bedre sammen med nvidia GPU. Det kan jeg selvfølgelig godt se logikken i, men efter at have læst et par reviews af XFX 780i synes jeg ikke, at det fremstår helt lige så godt og gennemarbejdet som GA-EP45-UD3P, og derudover er det 500 kr dyrere.


    Efter min mening taler æstetikken samt logikken i at nvidia chipset arbejder godt sammen med nvidia GPU klart til 780i's fordel, mens prisen og de gode reviews taler for P45-brættet. Mit spørgsmål er så om det virkelig er et problem at parre et Intel chipset med en nvidia GPU? Er forskellen på nvidia + nvidia og nvidia + Intel mærkbar?


    Nej det er den ikke.
    Eneste ulempe at køre nvidia på de fleste intel chipset er at muligheden for SLI forsvinder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon


    Nej det er den ikke.
    Eneste ulempe at køre nvidia på de fleste intel chipset er at muligheden for SLI forsvinder.


    ja det er rigtig noxon, jeg så faktisk en test var det sidste år mener jeg, den viste faktisk at Intel's chipset vandt i test med Nvidia GFX i forhold til Nvidia's chipset, men overall betyder det ingen hvis du ik vil køre SLI, Triple-SLI el. Quad-SLI

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sortemis
    forskel er at med nvidias chipset kan man køre sli og den kan man ikke med intels, og det er hvis den eneste forskel. ret mig lige hvis jeg siger forkerte


    x58 kan, og det betyder nok at fremtidens chipsets også kommer til det....grunden er netop at intel er bedre til at lave chipset til det end nvidia selv er....det beviste man allerede da nogle hackede gfx drivere gjorde at man kunne det på tidligere crossfire bundkort...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    x58 kan, og det betyder nok at fremtidens chipsets også kommer til det....grunden er netop at intel er bedre til at lave chipset til det end nvidia selv er....det beviste man allerede da nogle hackede gfx drivere gjorde at man kunne det på tidligere crossfire bundkort...


    Skulltrial kan også, og alle intelchipset med de gamle grafikkort+drivere kan også køre SLI, bare for at fuldføre listen :)


    Begrænsningen for SLI på eks. p35/45 x38/48 ligger i nvidias driver, så muligheden for SLI på disse er her da, nvidia skal bare "låse" op for det.

  • Tak for de mange svar allesammen =)


    Hvad med sådan noget som OC? Vil chancerne for at få et godt OC ud af et nvidia chipset og nvidia GPU værre større end med nvidia + Intel chipset?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af koellen
    Tak for de mange svar allesammen =)


    Hvad med sådan noget som OC? Vil chancerne for at få et godt OC ud af et nvidia chipset og nvidia GPU værre større end med nvidia + Intel chipset?


    Typisk nej til 2x nvidia. Dog har nogen nået pæne resultater med 790i chipsettet.
    Men de højest oc er lavet på intel chipset uanset om du bruger et ati eller nvidia gfx.
    Altså hvis vi snakker om oc på cpu.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate