starter kamera - Nikon D40?

• hey.. håber jeg kan få lidt hjælp til et køb som jeg måske snart skal stå overfor.

Jeg er helt frisk og ny inden for foto verdenen.. men jeg ved at jeg ikke kan stille min sult, for billede kvalitet, gennem min mobil (C905) eller mit kompakte Canon Ixus 40.. så jeg tænker lidt på at købe et spejlrefleks..

men skal jeg være ærlig, så ved jeg ikke hvad jeg skal gå efter.. mit bugset er self begrænset som altid. :crazyeyes:

men jeg har sådan set mest kik på et Nikon D40.. jeg ved det er ved at være gammelt, men så vidt jeg har læst, så laver den nogle gode billeder til prisen.. og det der begrænser mest ved den, er at den har 6megapix sensor..

jeg har også kikket på Canon EOS 1000D, men synes ærligtalt den er lidt dyr i forhold til kvaliteten på Nikon D40..

og ja.. jeg er meget nærig.. men er desværre en fattig studerende på SU og en meget lille løn.. så har ikk så meget at gøre godt med.. og jeg er desuden kun begynder så ved ikk så meget..

nogen anbefalinger? er D40 en god starter?..

jeg har desuden kikket lidt på det her tilbud det virker jo ret billigt når D40 koster omrking 2500kr.. har ikk så meget forstand på objektiver.. så håber i kan kaste lidt lys over det.. ;)

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• Før du kigger på hvad du vil have af spejlrefleks så tag og brug noget tid på at sætte dig ordenligt ind i hvad de forskellige ting betyder. Hvis du ikke har 100% styr på det for du ikke bedre billeder ud af et dslr end et godt kompakt kamera.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Sony A200 ville heller ik være et dårligt bud.. Ellers skal du finde et brugt D70 eller D60 på dba!

Betydeligt bedre Kam end et D40.

Start med en optik som en 18-70mm

Asus P5K Pro - Q6600 - 3.19ghz - G19 - Razer Mamba
    6GB Corsair XMS PC6400 @ 930
    Asus 470GTX @650/1725
    Logitech Z5500 @ Yamaha center, Ultimate fronte
    Samsung BW226 22" <> Samsung SAMP2370 23" led
    Sony KDL-40EX501
    Playstation 3 80gb
    X-360 Elite
    Apple Iphone 4
    Sony DSLT A33

Oprindeligt indlæg af JanB
    Sony A200 ville heller ik være et dårligt bud.. Ellers skal du finde et brugt D70 eller D60 på dba!

Betydeligt bedre Kam end et D40.

Start med en optik som en 18-70mm

Det er ikke fordi jeg vil forsvare et D40 som jeg selv har, men hvad bygger du din kommentar på. ?
    Mener du at et kamera med 6mpx ikke kan ta' ok fine billeder. ?

• Nu ville jeg ikke selv vælge d40 alene den manglende fokus motor er nok til jeg vil gå uden om. Kom valget ned til d40 og sony a200 ville jeg dog vælge nikon 110%

• tja altså.. jeg har bare hørt at D40 tager rigtige gode billeder på auto tilstand..

men jeg kender da lidt til ISO osv.. så jo kender da lidt til det..

men jeg har bare overhovedet tikk styr på objektiver..

ved at telelinse er til at tage billeder med super zoom.. og macro er vist til at tage upclose.. men mht. mm.. (fx 18-55mm vs 55-200mm) så har jeg ingen ide om hvordan det virker..

men jeg har mest kikket på D40 fordi folk på forummer rundt omkring siger at D40 klare sig utrolig godt i mod D60, hvis man er begynder og prisen er begrænset.. D60 tager kun lidt bedre billeder + den har lidt flere mpix.. men at det ikke var det værd at gi..

• Ja, det er et godt kamera til prisen.

Ved ikke om ved hvad det betyder når nogle siger at det ikke har indbygget focus motor, det er sådan med et D40, at hvis du skal køber andre objektiver så skal disse være med focus motor, og dem er der også masser af.
    Disse objektiver er også alt rigeligt til et D40, hvis man ville ha' endnu bedre forskellige objektiver, ja så er man jo en mere erfaren fotograf og sådanne fotografer køber jo ikke et D40 Dslr kamera.
    Så til fritid's fotografen er det er ok kamera.
    Nogle mener også at det ikke er godt af dem grund at det har 6 Mpx, de tror at jo flere Mpx er = bedre/skarpere billeder og dette er ikke korrekt, medmindre der skal printes store billeder, større end A4.

Men da D40 har nogle år på bagen, ville jeg nok vælge et Canon EOS 1000D. ;)

• Som henrik er inde på er d40 ikke længere et helt nyt kamera og jeg ville nok også vælge at tage et 1000D istedet for.

MP er ikke alt når det kommer til billedekvalitet men det har nogle fordele... du kan printe i større format, du har mulighed for at beskære billedet og stadig holde en brugbar opløsning. Hvis objektiv og indstillinger er korrekt vil en højre mp også opløse flere detaljer. Det er dog ikke noget man bare skal tage for givet, der er mange faktorer der spiller ind her.

Det med fokus motor betyder kort sagt at kameraet ikke har en fokus motor. Derfor kræves det at objektivet har en. Det betyder at der er en række objektiver som du ikke kan benytte.

Henrik skriver at de er rigeligt til et d40 og ja der findes nok til at løse de fleste behov, desværre findes der også en del uden. Derfor skal man være meget opmærksom når man køber objektiver til kameraet og være sikker på man for et der kan bruges. Om der er motor i objektivet har egentlig ikke noget med kvaliteten som sådan at gøre og mange billige objektiver som man netop kunne finde på at købe når man ejer et d40 har ikke denne motor.

Det er ikke et problem hvis man bare er sikker på hvad man skal bruge og husker altid at holde øje med det når man handler.

• Jeg er nu fuldt tilfreds med mit Sony A200, og bestemt ikke det som sætter begrænsningen det næste lange stykke tid. Holder super godt på det hvilket for mig var meget vigtigt, også bedre end fx Canon 400D jeg var ude og prøve, og lånte også et.
    Vil ihvertfald godt anbefale Sony, kan bestemt ikke klage.

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• ja okay..

hvis jeg kan finde et D60 eller D80 brugt så køber jeg det jo self..

men som det står så vil jeg helst ha D40, set i forhold til EOS 1000D, da der næsten ingen forskel er på billedkvaliteten..

og alder har jo intet med hvor godt de tager billeder.. de bliver jo ikk dårligere af at ligge på lager.. heh

men hvis vi nu kikker på dette tilbud: http://www.dustinhome.dk/pd_5010208797.aspx

der er standard objektiv med.. men der er os et 55-200mm med.. hvad er fordelene?.. altså hvad siger mm om billedet?..

• Hvis du er så overbevist om den så er der ingen grund til at søge hjælp eller spørge så bestil det :)

• MM er = Optisk Zoom som du kender fra compack kameraer, altså du kommer tættere på.
    50 - 55mm svarer til hvad du selv ser med dine øjne, zoomer du så ind til 200mm ja så kommer du ganske enkelt tættere på motivet uden at kvaliteten daler, dog med den rigtige lukkertid ved fuld zoom.
    Og VR står for Vibrationsreduktion og formindsker rystelser ved lav lukkertid, altså du kan bruge en langsommere lukkertid med et VR objektiv VS et uden VR.

• altså, vil da ikk gå mod jeres råd.. men synes bare mange siger at EOS 1000D er for dyrt i forhold til D40..

men ja.. det gør at man kan zoome mere.. men hvad bruger man 55-200mm til..?.. personligt skal jeg tage billeder af hardware.. eller ting som er tættest på.. men skal måske os nok tage nogle billeder af bygninger og landskaber..

er bare super glad for der er nogen der gider hjælpe mig..

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Før du kigger på hvad du vil have af spejlrefleks så tag og brug noget tid på at sætte dig ordenligt ind i hvad de forskellige ting betyder. Hvis du ikke har 100% styr på det for du ikke bedre billeder ud af et dslr end et godt kompakt kamera.

^^^^^^^^^^

Politikens Store bog om foto
    Politikens sotre bog om digital foto

Oprindeligt indlæg af gaming-king
    altså, vil da ikk gå mod jeres råd.. men synes bare mange siger at EOS 1000D er for dyrt i forhold til D40..

men ja.. det gør at man kan zoome mere.. men hvad bruger man 55-200mm til..?.. personligt skal jeg tage billeder af hardware.. eller ting som er tættest på.. men skal måske os nok tage nogle billeder af bygninger og landskaber..

er bare super glad for der er nogen der gider hjælpe mig..

Prøv at læse min tidligere post.

Det er jo lidt svært for os at sige hvad du skal bruge det 55-200mm objektiv til.

Et hurtigt hint til hvad du kan bruge det til kan være en fugl. ;)

Ta' en tur på biblioteket og lån Politikens Store bog om foto,
    Politikens store bog om digital foto, som WHAT har skrevet.
    Det lyder lidt som om du kunne ha' brug for lidt mere viden omkring foto. ;)

• det kunne jeg sikkert.. derfor spørger jeg jo her :D

men vil egentligt bare gerne kunne tage nogle gode billeder uden for meget opsætning.. skal bare ha gode billeder.. så simpelt er det.. vil ikke lege prof.. og tage billeder med lang lukke tid osv..

• Gode billeder kommer desværre heller ikke ved at købe udstyr.

De kommer ved at lære noget om hvordan ting hænger sammen og virker.

• Umildbart lyder til for mig til at noget i stil med Canon S5 IS vil være bedre for dig. Der har du godt med Zoom, lækker billed kvalitet og stadig rimelig mulighed for og lege.

http://www.canon.dk/For_Home/P…PowerShot_S5_IS/index.asp

http://www.edbpriser.dk/Produc…roducts&Soegeord=Canon+S5

Lang tid siden jeg har kigget på Kamera i den klasse, så kan nemt ske at Sony eller andre har kommet med bedre bud i den klasse.

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Canon selv er også kommet med bedre bud da S5 er en gammel model :) Det er nu SX1 og SX10 man skal kigge på :)

SX1 skulle i øvrigt få en firmware update som giver den mulighed for raw :)

• det er self jer der har mest forstand.. og sån et kamera er sikkert super godt.. men det er nu spejlrefleks jeg har kik på.. men må nok bare vente til jeg får flere penge i kassen så..