Grafikkort med 2 skærm-udgange OG HDMI udgang

  • Jeg er på udkig efter et grafikkort med to skærm-udgange, VGA eller DVI betyder ikke noget da begge mine skærme har VGA stik, men jeg har DVI->VGA adapter. Og så skal der også være HDMI udgang med lyd, da jeg lige har fået en Sony KDL-40W4000 fladskærm med full HD, som jeg selvfølgelig gerne vil udnytte.


    Som det er nu bruger jeg et langt VGA kabel fra pc'en i soveværelset til tv'et i stuen, da tv'et har VGA indgang, men jeg har nogle problemer med opløsningen, der kun vil gå op til 1600x1200, hvorefter jeg så er nød til at strække billedet fra 4:3 til 16:9 på tv'et. Sætter jeg opløsningen til 1920x1080 er der billede på skærmen, men i 4:3 og muligheden for at strække billedet er der ikke. Har ikke kunne finde en løsning på dette! Og så har jeg et seperat audiokabel, men vil jo gerne have lyden med, som en vigtig del at løsningen.
    Mit nuværende grafikkort (Nvidia 7600 og noget tror jeg nok) har to skærm-udgange og en s-video udgang, hvilket virker fint når jeg skal tilslutte mit gamle billedrørs tv i soveværelset, for der skifter jeg bare mellem sekundær skærm og tv i Nvidia's kontrolpanel, og alle stik er tilsluttet samtidigt.


    Jeg har læst mig til at nogle af Radeon's kort har integreret lydchip, og således via en tilhørende DVI -> HDMI adapter kan overføre både lyd og billede til tv'et, men det betyder jo så at jeg er nød til at bruge den ene skærm-udgang til tv'et og således kun har én udgang til pc-skærmen.
    Jeg bruger de to skærme når jeg laver musik for at få et bedre overblik, og med mit tv i stuen og pc'en i soveværelset, har jeg altså derfor ikke brug for tre skærme samtidigt, så et kort med tre skærm-udgange vil nok være lidt overflødigt, men Jeg gider jo alligevl ikke at skulle skifte stikket ud bag på pc'en hver gang jeg vil se signalet fra pc'en på tv'et.
    Jeg har set at man kan få et DVI splitter kabel der deler ét til to stik, men hvordan bliver kvaliteten? Og hvad med lyden, vil splitteren også kunne dele lyden og sende det videre til DVI -> HDMI adapteren?


    Jeg har søgt en del på nettet, men har ikke fundet nogen med præcis samme ønske som mig, og dem der kommer i nærheden er fra starten 2008 og giver ikke rigtig nogle svar, hvilket jeg ville mene der efterhånden burde være mulighed for nu hvor HD virkelig er slået igennem.


    Jeg spiller ikke, så det skal ikke være noget fancy gamer kort, og 512MB ram burde vel være rigeligt.
    Prismæssigt håber jeg på en løsning under 1000,- og helst omkring 500,-
    Mht port type er det ikke noget problem da jeg alligevel også overvejer nyt bundkort, hvis eneste krav er at det skal kunne klare mere ram end mit nuværende (2GB er lige i underkanten til musikproduktion kan jeg mærke), så det køber jeg nok efter hvilket grafikkort opfylder mine krav.


    Et andet problem jeg har med mit nuværende grafikkort, som jeg også håber på at kunne få løst med et nyt kort, er at når Vista med nogle programmer skifter fra Aero Mode til Basis Mode, så kommer der nogel irriterende vandrette streger på skærmen. Det er bla. med et tegneprogram, hvilket gør det næsten umuligt at bruge. Også her har jeg søgt en del på nettet og det eneste jeg har fundet ud af, er at det muligvis har noget med kombinationen af Nvidia grafikkort og AsRock bundkort (hvilket jo selvfølgelig iht Murphy's Lov er den kombination jeg har). Der er ingen løsning på det, da Nvidia åbenbart lader til at overse problemet, selvom det er et stort emne på deres eget forum..


    Så for at opsumere:
    1. Findes der et grafikkort med to skærm-ugange og en HDMI udgang med lyd, evt. også s-video til tv'et i soveværelset eller kan man få en adapter/splitter der kunne løse dette problem også (det sidste er ikke nær så vigtig)?
    2.
    Hvis ikke kan DVI splitteren så bruges uden det store kvalitetstab og vil lyden også blive sendt videre i sådan en splitter?


    Eller er det en helt 3. løsning jeg skal gå efter?


    Håber jeg fik det hele med..


    Og håber nogen kan hjælpe


    VH
    Jesper

  • Hvis du har digital lyd ud på dit bundkort kan du bruge et kort som dette, det har 2 x dvi og hdmi


    http://www.edbpriser.dk/Produc….asp?ID=432344&Specs=true

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Du siger det selv, nemlig at alle radeonkort fra 3800 serien og op, har fuld understøttelse af lyd via HDMI, så jo det kan godt lade sig gøre.


    Jeg ville kigge lidt efter et kort ala HD4830, da du fået næsten samme ydelse som på et HD 4850, bare til en billigere pris.


    Hvordan du så vælger, at sætte systemet op til dit tv, så er her lidt, at kigge på


    http://www.av-connection.dk/


    De er ihvertfald behjælpelige med at løse dit problem.



    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for svarene :-)


    Til PsyCho:


    Det ser ok ud, men ligger jo så lige på grænsen til min max pris, men hvis det er hvad der skal til må det jo være såden.
    Er dog lidt i tvivl mht hvordan lyden kommer med, når du skriver at bundkortet skal have digital lydudgang?
    Kunne forstille mig at det var noget med et internt stik med digital lyd på bundkortet og så en ledning til skærmkortet, eller kan der sendes via PCI porten?
    Og ser faktisk ud til, på deres hjemmeside at HDMI tilslutningen foregår med en adapter. Og kan heller ik lige blive klog på antallet af udgange?


    Til Ebo:
    Ja, har jo netop kigget på en masse af de radeon kort, bla fra Sapphire, men som jeg kan se det
    har ingen af dem en decideret HDMI port, men kun s-video og så skal man bruge en adapter på en af DVI udgangene for at få HDMI, hvilket jo så optager den port så jeg ikke kan have den anden pc'skærm tilsluttet, for selvom jeg kun skal bruge to skærme, eller en skærm og tv'et er jo bare besværligt at skifte stikket hvergang.


    Eller er det bare mig der ikke rigtig forstår de korrekte specifikationer på deres hjemmeside??


    Gider ikke to skærmkort, selvom det måske ville være en løsning.


    Måske hvi sman kunne finde et bundkort med integreret grafikkort der kunne styre tv'et, men set skal jo så også have HDMI udgang og kunne sende både billede og lyd igennem?

  • Altså mit 9800 GX2 har en HDMI port med lyd og to DVI porte. Men jeg mener ikke at kortet kan drive mere end to skærme selvom der er 3 indgange, jeg kan dog tage fejl. Desværre har jeg kun 2 skærme så kan ikke teste det. Udover det er en gx2 nok også et for dyrt kort hvis der ikke skal games.

  • Normalt følger der et HDMI/DVI adapter med, når du køber et GFX der understøtter dette, det gjorde der ihvertfald til mit hvilket vil sige, at du skal have 2 udgange hvoraf du bruger 1 til din pc skærm, typisk som primær skærm, og sætter din HDMI/DVI adapter på den anden udgang, og forbinder den til dit tv.


    I ATI's controlpanel configurerer du nu, dit tv, som skærm 2 og vælger den opløsning, som du vil have og tingene burde køre helt af sigselv :D.


    Efter at have læst en anden post omkring køb af HDMI kabler, så skal du ikke købe de billigste, da de ikke tager lyden med over( ihvertfald, som jeg har forstået det).


    Håber det hjalp dig lidt på vej :crazyeyes:



    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • De nye bundkort med gx790 chipset har hdmi med lyd indbygget samt ati 3300 grafikprocessor der kan afspille hd. Køb et og sæt dit gamle gfx i og voila problemet er løst :-) kan hertil tilføje at mit 15 meter lange billige hdmi kabel til 400 kr i Brinck fungerer upåklageligt med billede og lyd.. :-) bundkortet klarer dit tv behov og dit gfx klarer i ro og mag dine to skærme... Glæder mig til at hører om det spiller da jeg selv skal have en opsætning i samme boldgade.


    Mvh Velsing

    Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    Gigabyte Ati 4850 1Gb passivt kølet
    X-Fi Fatality