SSD - hvad skal man vælge?

  • Intels skulle mig bekendt være den bedste..


    Jeg har selv 2 x OCZ core 2 som er virkelig nice diske også, man skal lige lave lidt ændringer i forhold i sit windows, flytte lidt mapper og slå lidt ting fra, men det skal man vist man alle undtagen intels..


    Jeg har specielt være glade for mine når jeg har gamet, den smule harddisk lag som jeg før havde på mine 1TB diske oplevede jeg ikke mere med mine SSD og så kører de super hurtigt i windows også, der er klart forskel fra dem og en 7200 rpm disk..

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Hvis de skal sparke røv er det Intels du skal have fat i. xt0m har testet dem og de er sindsyg hurtige.
    http://xt0m.dk/?p=407


    De SLC baserede E-modeller er væsentligt hurtigere.


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af spazoid


    De SLC baserede E-modeller er væsentligt hurtigere.


    Okay har ikke sat mig så meget ind SSD endnu? der er også noget med V1 og V2? hvad skal man kikke efter???

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pyro22


    Okay har ikke sat mig så meget ind SSD endnu? der er også noget med V1 og V2? hvad skal man kikke efter???


    Jeg vil ikke anbefale dig at købe nogen SSD ud over Intel's med mindre du har en controller med cache. Ved brug vil du ofte kunne opleve lange ventetider, især når du både skriver og læser fra den samme disk. Og når jeg siger lange, så mener jeg det. Der er registreret søgetider på op mod 4 sekunder på dårlige (alle andre end Intel) SSD diske når de ikke sidder på en controller med cache.


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af spazoid


    Jeg vil ikke anbefale dig at købe nogen SSD ud over Intel's med mindre du har en controller med cache. Ved brug vil du ofte kunne opleve lange ventetider, især når du både skriver og læser fra den samme disk. Og når jeg siger lange, så mener jeg det. Der er registreret søgetider på op mod 4 sekunder på dårlige (alle andre end Intel) SSD diske når de ikke sidder på en controller med cache.


    Har du et link til info om det?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky


    Har du et link til info om det?


    Står i langt de fleste forums hvis du f.eks. søger efter OCZ og andre af de gængse mærker.
    Er stødt på det hver gang jeg opdaterer mig ang SSD som system disks.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Som SShadowS siger så er det ikke ligefrem noget der er hemmeligt eller udokumenteret. Det er meget omtalt på [H], XS og det er da også oppe og vende på 2cpu ind imellem.


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Det gør det jo bare ikke til et generelt problem, der kan jo være meget andet der spiller ind.


    Der er jo også rigtig mange andre tråde om andre hardware problemer, det betyder jo ikke at der er et generelt problem med Intels processorer eller PowerColor grafikkort.

  • Det er netop et generelt problem. Jeg kan da godt forsøge at forklare dig grunden meget kort og simpelt.


    En SSD opbygget af celler der alle har en hvis størrelse. Lad os, for at øge forståeligheden, antage at den er på 1000 kbyte. Lad os så igen antage at der skal ændres 4 kbyte i denne celle, så vil controlleren læse alle 1000 kbyte, ændre de 4 kbyte data, og skrive de 1000 igen. Det vil sige at for at ændre 4 kbyte, skal de først læse 1000 kbyte, og derefter skrive 1000.


    Et OS laver mange random writes af denne størrelsesorden, og det vil altså forårsage rigtig mange af disse scenarier og hvis man er uheldig vil disken kunne komme så langt bagud med det arbejde den skal udføre at systemet simpelthen låser i få sekunder indtil disken får indhentet.


    Her kan en cache skjule problemet ved at dit OS ikke behøver skrive data direkte til disken, men kan vente til disken er klar til at modtage data, og ofte vil cache også kunne sørge for at data'en bliver leveret til disken i blokke på størrelse med cellerne SSD'en er opbygget af (håndteret af firmwaren på disk controlleren) og dermed få ydelsen tættere på den STR disken er i stand til at levere.




    Din sammenligning med CPU'er og grafikkort er helt hen i vejret btw. Du får det til at lyde som om at jeg siger at enkelte mærker har disse problemer. Det er helt generelt for SSD diske, uden cache. Der findes endnu ingen på markedet med cache direkte på disken, så man kan kun teste ved at bruge en hardware controller.


    For at holde mig til din sammenligning, så forestil dig at alle Intel CPU'er og Powercolor grafikkort kom uden cache og ram, så tror jeg godt du kunne sige at powercolor og intel havde et generelt performance problem :)


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

    Rettet en gang, sidst af spazoid ().