DDR2-533 SDRAM - betyder 533 noget?

  • Hej Tweakere!



    Jeg har nu hevet min gamle PC frem og fik lyst til at have den stående på kontoret. Problemet er at den halter lidt, og det første jeg vil prøve at gøre ved den er tilføjelse af ham.


    Min ven har licens til EVEREST Ultimate og var derfor heldig at kunne "låne" det hurtigt (manualen er væk) for at se hvilken type ram jeg skulle bruge. Hurtigt fandt jeg ud af at det var DDR2 SDRAM jeg var ude efter, indtil min ven sagde at han havde en anden ven hvis computer ikke kunne klare nogle nye ram af den type. Hans ven havde sendt den til reparation og fået som svar at DDR2-533 betød noget. (Mange venner :roller:)
    Okay, tænkte jeg. Googlede lidt efter det og fandt frem til wikipedia. Ifølge denne artikel så er DDR2-533 noget for sig, hvad der skiller sig ud og hvorfor kan jeg ikke forklare men kan da se at det bl.a. er "Memory clock, I/O Bus clock, Data transfers per second og Peak transfer rate"..
    Straks blev jeg i tvivl. Men har fundet disse http://www.proshop.dk/ShowProd…px?uid=60014&prodid=64736 passer de?


    Her er specsne på PCen:


    Håber I kan og vil hjælpe mig ud af denne nød ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af E=MC2
    Tak for svaret ;)
    Som et tillægsspørgsmål, hvordan kan jeg se om mit bios understøtter en given ramtype? :rolleyes:


    Nogle gange er der en liste på producentens hjemmeside, men den er ofte uopdateret, og derfor ikke særlig brugbar :s Derudover smider ram producenterne forskellige chips på samme ram serie, og så kan man igen ikke regne med noget.


    Men der er sjældent problemer når der er tale om et intel chipset..

  • Til dit nuværende system vil rammene sikkert være fine, men hvis du om nogen tid vil opgradere cpu (og bundkort, hvis det er nødvendigt), kan det godt være (afhængigt af cpu-valg), at de langsomme ram betyder, at den nye cpu er nødt til at køre på nedsat hastighed (f.eks. en E8500 kører 9½*333 og kræver derfor minimum 667-ram). For at undgå dette kan man vælge at købe nogle 667´ere i stedet. Disse vil ved evt. opgradering først være utilstrækkelige, hvis der skal clockes.
    Men igen, rammene er fine til din nuværende maskine, så det afhænger kun af fremtidsplaner.

    Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5

  • Mange tak for svaret og informationen!


    Godt du sagde det, inden jeg bestilte :-) Er også overbevist om at jeg skal have fat i en ny CPU, heldigvis kender jeg en som kan montere sådan et monstrum.
    Jeg har været ude og lede efter nogle nye ram på EDB-Priser og dem her faldt mig ind http://www.proshop.dk/ShowProd…x?uid=60014&prodid=120675 men kan se det er dual ram, har det nogen betydning?
    Hvis jeg må spørge, er der så nogle ram du vil anbefale eller et mærke du ved er solidt? Pengene er intet problem. ;)