• Halløj folkens


    Jeg står og skal muligvis bygge min desktop computer om til en HTPC - jeg har gjort mig nogle overvejelser om hvad den skal kunne, og vil meget gerne have lidt hjælp til at komme i sving. Erfaring med HTPC er ikke lige det jeg har mest af, så lidt hjælp fra nogle rutinerede gutter ville være alletiders.


    Jeg har pt. en desktop computer med følgende hardware:
    -ASUS P5B Bundkort
    -Intel 2,13GHz E6550 C2D CPU
    -2x1GB Kingston Value RAM (DDR-667)
    -400GB Samsung Spinpoint SATA HDD
    -ATI 3650HD Grafikkort (PCI-E)
    -Lite ON IDE DVD-Brænder


    Med henblik på økonomi vil jeg gerne genanvende så mange komponenter som muligt - jeg går ikke ud fra at et HTPC kabinet kan huse det store bundkort, så det skal jo nok udskiftes. Men CPU, RAM Grafikkort, Brænder og HDD satser jeg på at kunne bruge igen. Maskinen behøver ikke nødvendigvis at være voldsomt lydløs - jeg kunne godt finde på at smide et spil på den i ny og næ, så kølingen skal også være i orden.


    Jeg har kigget lidt på Antec Lifestyle Fusion kabinettet (link her), hvor der følger en 480W strømforsyning med og hvor der ser ud til at være tænkt over kølingen.


    --


    I bund og grund: Med udgangspunkt i ovenstående hardware, hvilket bundkort og kabinet ville I så vælge til en HTPC? God køling er en høj prioritet, støj er ikke. SU'en tillader ikke et stort budget, så priden har også noget at sige.


    På forhånd tak :)

  • Jeg ville vælge et bundkort med nvidia 9300 eller 9400 chipset (de overgår g45/g43).
    F.eks. dette gigabyte:
    http://www.giga-byte.com/Produ…ProductName=GA-E7AUM-DS2H
    http://www.edbpriser.dk/Produc…864&searchArea=&Soegeord=
    Hvis du ikke skal spille, kan dette chipset afspille blueray med onboard grafik med meget lavt cpu forbrug. Jeg går udfra, at din ram er DDR2. Kortet har hydrid SLI med et begrænset udvalg af grafikkort, men ikke til ATI. Et bundkort med chipset 780G ville kunne hybrid SLI med dit grafikkort. Med en AMD X2 4850e CPU f.eks. (45 Watt), der koster ca. 450 kr, ligesom bundkortet (så summen heraf er som E7aum-ds2h excl. cpu). Du kan ikke få et bundkort for socket775, der kan hybrid SLI med ATI (som dit grafikkort er). Hybdrid SLI kræver imidlertid Vista.
    Kabinettet er sikkert godt. Jeg bruger et Antec Aria.

  • Behold det du har der. Jeg kan absolut ikke se du behøver købe nyt. Du kan få hdmi med lyd igennem dit gfx. Det eneste du senere kan anskaffe er et Blu-ray drev evt. :9xo

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Baloo - Jeg vil så vidt muligt også gerne beholde mit eksisterende hardware. Jeg bruger pt. min desktop til videoafspilning, spil osv. - men vil gerne have det over at stå i TV-bænken sammen med forstærkeren osv., og søger derfor et kabinet.


    Jeg har kigget lidt på Thermaltakes DH101, der kan tage et ATX bundkort og en almindelig PSU. Så det er klart den billigste løsning - men er det værd at samle på?


    http://edbpriser.dk/Products/L…a=products&Soegeord=dh101

  • Nu er vi nærmest ovre i kabinet-rådgivning, og smag og behag er som bekendt forskellig. Prøv at søge med google f.eks. best htpc cabinet eller lignende.
    Jeg har aldrig rigtig forstået det med htpc. Jeg har selv bygget et, og brugte mce 2005 på det. Men ved en nyinstallation opgav jeg fornylig, da man ikke kan slipstreame sp3 ind og genbruge serienummer. Så nu bruger jeg bare XP. Mit trådløse microsoft tastatur har desuden indtil videre forhindret mig i at anvende en linuxudgave. Der er ellers et par stykker: EARos og MythTV, m.m.
    Så softwaren anser jeg for det største problem. Børn kan spolere/ødelægge en htpc med windows på een eftermiddag.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Carlsen
    Baloo - Jeg vil så vidt muligt også gerne beholde mit eksisterende hardware. Jeg bruger pt. min desktop til videoafspilning, spil osv. - men vil gerne have det over at stå i TV-bænken sammen med forstærkeren osv., og søger derfor et kabinet.


    Jeg har kigget lidt på Thermaltakes DH101, der kan tage et ATX bundkort og en almindelig PSU. Så det er klart den billigste løsning - men er det værd at samle på?


    http://edbpriser.dk/Products/L…a=products&Soegeord=dh101


    Jeg har modellen "større" med fjernbetjening osv og det er faktisk et rigtig lækkert kabinet. Du skal bare være obs på at køleren ikke kan være forfærdelig høj, max 11, hvis den skal kunne være i kabinettet og hvis du ikke har et bundbundkort som kan kører crossfire (2 gfx slots) kan grafikkortet MAX være 24cm i længden hvis det har "power" connector.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    Nu er vi nærmest ovre i kabinet-rådgivning, og smag og behag er som bekendt forskellig. Prøv at søge med google f.eks. best htpc cabinet eller lignende.
    Jeg har aldrig rigtig forstået det med htpc. Jeg har selv bygget et, og brugte mce 2005 på det. Men ved en nyinstallation opgav jeg fornylig, da man ikke kan slipstreame sp3 ind og genbruge serienummer. Så nu bruger jeg bare XP. Mit trådløse microsoft tastatur har desuden indtil videre forhindret mig i at anvende en linuxudgave. Der er ellers et par stykker: EARos og MythTV, m.m.
    Så softwaren anser jeg for det største problem. Børn kan spolere/ødelægge en htpc med windows på een eftermiddag.


    Hehe, det har jeg fuld forståelse for :) Planen er at maskinen mere eller mindre skal bruges ligesom en almindelig PC. Den skal bruges til at afspille HD-film (fra harddisk) på TV'et og til nogle spil i ny og næ. Så der skal altså sættes trådløs mus og tastatur til. Vil ikke bruge windows media center eller andet gøjl på den, bare bruge VLC som afspiller.
    Mit problem er at jeg gerne vil af med det store fulltower kabinet jeg har nu, så der kan blive plads til et lille skab ved skrivebordet - og PC'en skal så gerne over til forstærkeren og stå istedet. Så det er udelukkende for udseendets skyld.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zalam


    Jeg har modellen "større" med fjernbetjening osv og det er faktisk et rigtig lækkert kabinet. Du skal bare være obs på at køleren ikke kan være forfærdelig høj, max 11, hvis den skal kunne være i kabinettet og hvis du ikke har et bundbundkort som kan kører crossfire (2 gfx slots) kan grafikkortet MAX være 24cm i længden hvis det har "power" connector.


    Mange tak, jeg må hjem og måle :)


    Hvordan kører software til LCD osv.? Er det noget bras eller?

  • Har faktisk lige samlet en HTPC for et familie medlem! Brugte dette kabinet: http://www.silverstonetek.com/…nts.php?pno=lc04&area=usa


    Det er utrolig kompakt, men der er desværre ikke mulighed for en std. PSU.. Der er en lille 350 W PSU med i pakken.. Jeg valgte et 780G bundkort, Athlon 4850e, 2 GB ram, 750 GB HDD og en alm. dvd brænder. Har smidt Media Portal på den, da jeg synes det er den eneste software der har de muligheder som et mediecenter skal have.


    Skal du have tuner i den??

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

    Rettet en gang, sidst af xdream ().

  • Xdream - det ser jo godt ud. Jeg har ikke umiddelbart planer om en tuner, og det kommer der højest sansynligt heller aldrig i den.
    Det ser som du skriver også meget kompakt ud - mine eneste bekymringer er om der er plads til grafikkortet (der dog ikke er specielt stort) og om de 300 Watt kan række til maskineriet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Carlsen
    Xdream - det ser jo godt ud. Jeg har ikke umiddelbart planer om en tuner, og det kommer der højest sansynligt heller aldrig i den.
    Det ser som du skriver også meget kompakt ud - mine eneste bekymringer er om der er plads til grafikkortet (der dog ikke er specielt stort) og om de 300 Watt kan række til maskineriet.


    Ehm nu kender jeg jo ikke dimensionerne på dit gfx kort, men jeg tror det er muligt med en PCI-e x16 riser.. Sådan at gfx kortet ligger ned i vandret position i stedet for lodret.. Men om en 300W PSU kan trække dig system ved jeg desværre ikke.. Du har jo et dedikeret gfx kort, som bruger en del strøm, hvor det onboard jeg har brugt ikke bruger ret meget strøm..

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Carlsen


    Mange tak, jeg må hjem og måle :)


    Hvordan kører software til LCD osv.? Er det noget bras eller?


    Jeg synes faktisk softwaren til LCD osv fungere ganske fint. Det er er ikke fantastisk, men absoult godkendt!

  • Jeg tror det ender med et Thermaltake DH101 - så er der plads til alt det eksisterende grej, og det bliver på længere sigt nok den billigste løsning. Så må jeg leve med størrelsen og finde en TV-bænk der kan huse det store lokum.


    Mange tak for jeres input! :)

  • Ja bare du har pladsen til bænken. Det er da også et fint kabi. :9xo

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate