Problemer ved opstart og lukning af computeren

  • Hej Tweak!
    Jeg er en gammel bruger som har glemt mit password, men nu har jeg altså fået mig et problem, så jeg håber i vil og kan hjælpe :)



    Min computer er begyndt at opføre sig underligt ved lukning og opstart.
    Når jeg lukker computeren, slukker den helt ned i ca. 5 sekunder hvorefter den starter igen, ligesom hvis jeg havde trykket på start-knappen.
    Dette gør at jeg er nød til at kappe strømmen hver gang jeg vil slukke den, hvilket i sig selv er ret irriterende. Når jeg så tænder den igen ved at tænde bagpå PSUen vil den ikke starte. Der går ca. et minut, eller måske mere, hvor den ikke reagerer på tryk på startknappen. Det er først når den har klikket et antal gange, 12 stykker, at den vil reagere. Det er ret frustrerende at den ikke bare kan tænde.


    Jeg har kigget i bios og kan ikke finde nogen uregelmæssigheder, og jeg har også prøvet at clear cmosen. Jeg har dog en ide om at det kan være enten PSUen eller bundkortet, da det jo er de to komponenter der har nogen med tændingen at gøre??


    Jeg har en halvgammel AMD socket 939 på 3200+, et ABIT AN8-SLI, en Chill-Innovation 510A2 eller A3, 2gb ram. Jeg har også en ekstern harddisk sat til, men problemet er der uanset om den er sat i eller ej.


    Håber nogen af jer har nogle forslag, eller kan sige mig om det er et kendt problem..


    EDIT: Og udover det, så fungerer computeren i øvrigt upåklageligt når først den er startet.


    Mvh. Jimmi Lind

  • Hælder nok mest til bundkort eller PSU.


    Prøv at teste om psu'en virker således:
    1. Kobl psu'en fra ALT.
    2. Kortslut den grønne og en tilfældig sort på stikket der forbinder bundkort og psu.
    3. Sæt en blæser til psu'en
    4. Sæt strømmen til og se om blæseren kører.


    Hvis nej: Tror jeg, du har en defekt strømforsyning.
    Hvis ja: Er det ikke den.

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • vil nu nærmere sige at det er din startknap der formodentligt er blevet halvdefekt elelr har en løs forbindelse.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Ja!


    Tænkte jeg også på, men han siger, han ikke kan i de første minutter, og derefter virker det ved at trykke nogle gange på startknappen, men det er jo meget nemt at teste.
    Du kortslutter bare de to ledninger fra bundkortet ind i startknappen i et halv sekundt.

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt