OC guide

• jeg søger guides, sådan jeg kan lære OC.

jeg skal ud og have ny cpu om ikke så længe, og så syntedes jeg det vill være en god ide at øve mig på den gamle cpu, så jeg har det lært til jeg får den ny.

så jeg ikke ender med at brænde et eller andet af.

ASUS P5N-E SLI / NVIDIA nForce 650i SLI
    BFG Tech GeForce 7600 GT 256mb
    4gb kinston ram PC2-5300
    500gb maxtor HD 7200rpm
    Intel Pentium D 820 2.80GHz

• hvad med at prøve at oc det du har nu.....det kan du sikkert godt få et stykke højere, og så lærer du dit bundkorts bios at kende.

princippet er det samme for alle. FSB*multiplier=hastighed på cpu.

men samtidig er rammenes hastighed også afhængig af FSB.
    derudover vil northbridge også kræve flere volt og blive emre varm jo højere fsb.

derfor giver det bedst ydelse med den højeste FSB.... denne sættes stille og roligt op med fx 10, hvorefter man rebooter, og prøver om den vil 10 mere.....boot hele vejen ind til windows for hver 50 FSB og se om den er stabil med programmet orthos, mens du bruger realtemp til at se hvor varm den bliver.

når den bliver ustabil og den stadig ikke er blevet alt for varm under orthos, så giver du cpuen flere volt..hvor meget afhænger af model og køling.....omkring 1.42 til en E8400 på god luft er nok henad max. har du nået de 75c en c2d ca kan klare, så er du nødt til at skrue ned for fsb indtil den er stabil.

hold øje med dine ram. når du over hvad de er testet til, skal de også have ca 0,2v mere for at kunne følge med....måske har dit bundkort en ram-multiplier, så man kan sætte hastigheden længere ned på dem, men ofte virker den desværre kun opad.

dette er hovedpunkterne....inden du begynder så find ud af hvor din bios-reset jumper sidder og hvordan du resetter den, hvis alt går galt og den går helt i sort, så resetter du bios, og starter forfra....kan du gemme info så gem dine bios settings indimellem...ikke alle bundkort har dog den mulighed.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• jeg køre hurtig død når jeg skal læse en lang engelsk guide, nogle som kender en god dansk guide, for syntes ikke OCguide er super.

Main
    ->Asus Sabertooth P67 - Intel i7 2600K @ 4,5Ghz / H2O<-
    ->16Gb Corsair Vantage CL8 DDR3 1600mHz<-
    ->ASUS GTX570 DirectCU II<-
    ->Corsair Force Series 3 240Gb - 2 x Samsung 750Gb<-
    ->Lian Li PC-B25F - Corsair HX1000W<-
    Laptop ASUS N53SN-SZ174V
    ->Intel i7-2630QM 2,9Ghz<-
    ->8Gb DDR3 1333 MHz<-
    ->NVIDIA GeForce GT 550M<-
    ->SSD Kingston 128Gb - HDD 640 GB<-

Oprindeligt indlæg af KEFiR
    jeg køre hurtig død når jeg skal læse en lang engelsk guide, nogle som kender en god dansk guide, for syntes ikke OCguide er super.

har da lige givet dig et hurtigt round-up af hvad man skal gøre, hvis du gider læse og kigge lidt i din egen bios ?

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.