Installation af ram

• Hey

For noget tid siden købte jeg nogle af disse ram
    Jeg læste så på et forum at de en ram "pind" skal sidde i en bestemt "slot" for at køre dual channel

Jeg har fyldt alle sammen ud, vil det sige at de ikke kan køre ved dual channel?
    Der stod at man ville kunne se det på sin bios post screen, om de køre ordenligt. Der stod så også
    Memory runs at duel channel interleaved, hvilket da ser meget godt ud. Men hvad betyder interleaved?

Da jeg googlede lidt fandt jeg et sted hvor cpuz bliver nævnt, og brugte det til at checke min ram.

Hvis jeg ikke misforstår mine rams specs (se første link), så burde de køre med timings på 5-5-5-15, ik?
    Men de køre da vidst med 5-7-7-20?

Hvordan fixer jeg det?

Bundkort specs. Biosen hedder award

Det skal så lige tilføjes, at jeg fatter hat af det her. Jeg læser bare lidt hist og pist, og sammenligner tal. Plus jeg kan finde ud af det meste selv, hvis jeg får det forklaret.

Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    4 x 2 GB OCZ Reaper PC-8500
    Gainward GTX 295
    2 x 250 GB 16 MB cache RAID0 og 1 TB 32 MB cache
    Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Samsung Syncmaster 2253BW
    Steelseries Ikari Laser

Rettet en gang, sidst af .mT:: ().

• Jeg sad også lige og læste noget om OC

At gøre som der står der, ville det fixe mit problem med mine ram timings?

Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    Gainward GTX 295
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Steelseries Ikari Laser

• hvis du har 4 ens klodser, så kører de dual channel automatisk....men det er ikke sikkert at den med 4 stænger kan kører helt så stramme timings som med 2 stænger, da det kræver mere af memorycontrolleren at styre 4.....så lad det bare stå som det er.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Hey

Tak for svaret...

Men inden du nåede at svare, så var jeg inde i bios'en og fandt mine ram timings, som jeg
    nu har stillet til 5-5-5-15. Jeg ved rammene anbefales til hvis man vil overclocke, så de burde
    jo køre fint med de timings, som de så også er bygget til.

Og hvis jeg ikke er helt galt på den, så er mit bundkort også bygget til at overclocke med.

Så der burde da ikke være nogen problemer?

Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    Gainward GTX 295
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Steelseries Ikari Laser

• uanset om bundkortet er bygget til oc eller ej..4 stænger kræver mere af memorycontrolleren end 2 gør..men kan den køre med 5-5-5-15 så er det fint, men det betyder altså ikke rigtigt noget for din ydelse.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.