Køb fra ikke eu-land

• Hej
    Jeg kan ikke lige regne ud, hvad der bedst kan betale sig med PostDK kringlede regler og helt urimelige gebyrer, så jeg søger lidt hjælp.
    Her er postDKs regler vdr. køb i udlandet (Ikke EU).
    Post danmarks told helvede

okay og så til sagen.
    Jeg vil gerne købe to ens ting.
    pris: 11USD pr stk.
    shipping ved 1stk: 19USD (pr stk)
    shipping ved 2stk: 23USD

Skal jeg få det sendt i en eller i 2 pakker?

• altså vi taler om:

Løsning 1:
    2stk pakker af 11USD + 19USD (dvs pris under 80kr)
    = 22USD+38USD = 60USD

vs
    Løsning 2:
    1 pakke af 22USD + 23USD (dvs over 80kr)
    = 45 USD
    -------------------------------------------
    dvs 15USD forskel.
    Hvad bliver evt told/moms+gebyr ved løsning 2? er det mere end 15USD?

• Uden at være helt sikker, så mener jeg at der er ved at blive lavet om på reglerne vedrørende told osv.

Vender lige tilbage hvis jeg finder noget dokumentation. :)

EDIT:

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1092255.ece

Intel Core 2 Duo E6600
    ASUS P5N32-E SLI
    2 GB CellShock PC-6400
    2 GB Kingston HyperX PC-8000
    Inno3D GeForce 8800 GTS 320MB
    WD Caviar 250GB SATA II
    WD Caviar 500GB SATA II
    NorthQ 4100 KingKong Extreme 500W

Rettet en gang, sidst af Tha Priest ().

• tak, men det var nu ikke problemet.

Vi taler stadig om varer til under 80kr som jeg ikke vil betale postdk 150kr for at åbne op og putte moms på.

Det er jo klart at postdk er glade for at told grænsen bliver sat op, hvis det betyder flere pakker, for pt er postdks gebyr 150kr og fra 1.januar bliver den 155kr.

Er der egentlig ikke et sted man kan klage over det monopolgebyr. Jeg kan forstå moms, men 155kr for at putte moms på en pakke? Det sætter jo en effektiv stopper for handel af relativt billige ting over nettet. Har andre lande en tilsvarende virksomhed som kræver et så højt gebyr for indførsel af varer?

• nu har postdk jo ikke monopol længere....der er bare ikke megen forretning i den slags medmindre man gør det i virkelig stor stil, så derfor gider de fleste firmaer ikke bøvle med det :)

og toldgebyr er såmænd ikke postdanmark der står for, men da de står for at skulle overføre evt penge til udland osv så skal de da ikke gøre det gratis.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af Fragman
    nu har postdk jo ikke monopol længere....der er bare ikke megen forretning i den slags medmindre man gør det i virkelig stor stil, så derfor gider de fleste firmaer ikke bøvle med det :)

og toldgebyr er såmænd ikke postdanmark der står for, men da de står for at skulle overføre evt penge til udland osv så skal de da ikke gøre det gratis.

Det er Postdanmark der står for told/moms registrering i Danmark. De tager sig 150 (155kr fra 1. januar 2009) i gebyr for det voldsomme arbejde der er forbundet med hver "sag".

Oprindeligt indlæg af eigner

Det er Postdanmark der står for told/moms registrering i Danmark. De tager sig 150 (155kr fra 1. januar 2009) i gebyr for det voldsomme arbejde der er forbundet med hver "sag".

nej det er ikke rigtigt.. jeg har fået sendt ting fra andre ikke EU lande hvor tingene ikke er blevet taget i tolden og blevet sendt med UPS.. og ingen Post danmark ind over det =)
    Har så også prøvet at det blev taget i tolden men stadig hvor det var UPS og ingen steder står der jeg har givet nogle penge til Post danmark

Oprindeligt indlæg af Firedog

nej det er ikke rigtigt.. jeg har fået sendt ting fra andre ikke EU lande hvor tingene ikke er blevet taget i tolden og blevet sendt med UPS.. og ingen Post danmark ind over det =)
    Har så også prøvet at det blev taget i tolden men stadig hvor det var UPS og ingen steder står der jeg har givet nogle penge til Post danmark

Det er fordi a) Ikke alle pakker bliver taget i tolden, hvis du får sendt med f.eks EMS.
    og b) får du sendt en pakke med UPS (og ikke EMS) så står postdk ikke for fortoldningen, dette gør UPS. Det betyder at du skal betale told/moms (alt efter værdi af pakken), men det er så garanteret at du skal gøre dette, pga UPS selv deklarerer at pakken skal fortoldes/betales moms for. Dette gør de for at du hurtigere kan få leveret pakken. Den strander så at sige ikke ved grænsen hos PostDk til PostDK fortoldning / moms.

Med andre ord, får du pakken sendt med EMS (som jeg gør) så bliver pakken overdraget til PostDK ved grænsen hvor der så er en risiko for at den bliver nuppet til told/moms og gebyr (afhængig af pakkens værdi)
    Får du pakken sendt med UPS som også opererer her i danmark med egen levering, så smider UPS bare en lille hilsen til postdk ved grænsen, der siger at de har registreret pakkens værdi og nok skal klare sagen. Derfor intet postdk gebyr, men tilgengæld garanteret told/moms.

For et par år siden prøvede jeg dog selv at få sendt for små 18.000kr ting fra japan via UPS. Den blev ikke taget i told. Da jeg handlede samme sted igen et halvt år senere benyttede jeg UPS igen, men denne gang blev pakken automatisk fortoldet. Så ved ikke om der er blevet ændret i UPS metoder.