Er min PSU ved at stå af?

  • Hej alle


    Jeg samlede mig en computer i marts 2008 - den indeholder følgende:


    ASUS Maximus Extreme
    E8500 core 2 duo
    Gainward Bliss 9600GTO - 1Gb
    Corsair XMS3 - 4*4Gb RAM
    2 x Seagate Barracuda 500Gb
    PSU: Corsair 550W
    Pioneer BD-202
    Creative X-fi Music



    Siden da har den kørt nogenlunde, men jeg har oplevet at skærmen freezede en gang imellem og haft et par andre issues. Jeg har også her fornyeligt oplevet at computeren rebootede uden grund og uden advarsel.


    Her forleden gik maskinen dog fuldstændig i baglås - jeg fik en blue screen of death på skærmen og siden da har jeg ikke kunnet det store på maskinen. For det meste booter den ikke op - der kommer lys i motherboarded, men skærmen tænder ikke og der er ikke aktivitet på harddisken - det er dog lykkedes et par gange at få BIOS'en frem men den når at freeze før der rigtigt sker noget.


    Er der nogen der har nogen idé om hvad det kan være? Jeg læste på nettet at hvis en PC freezer, laver pludselige reboots og ikke vil starte op med BIOS'en så kan det være PSU'en. Men jeg ville jo mene at den så bare var helt død.


    Håber nogen kan hjælpe mig.

    Asus Maximus Extreme - Intel Core 2 Duo E8500 3.16 Mhz - Corsair XMS3 1333 mhz 2*2 gb - 2x Seagate Barracuda 7200.11 500 GB - Gainward BLISS 9600GT PCX DisplayPort Golden Sample (1024 MB) - Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music - D-Link RangeBooster N 650 Desktop Adapter DWA-547 - Corsair VX550W

  • Velkommen til tweak :D


    Jeg tror ikke selv det er din psu den er gal med.
    Det lyder mere som enten ram fejl eller et dødt bundkort. Ved ikke om det er det asus maximus extrme bundkort serie den er gal med for jeg har selv en rma kørene med asus hvor samme bundkort gik op i røg og den laver samme fejl med lys i bundkortet og det hele.


    Jeg vil prøve og låne et par ddr3 ram ved en ven eller hvor du nu kan låne nogle henne også prøve og se om den vil starte op. Du kan jo prøve med en anden psu også bare for at udelukke den også.

  • Tusind tak :D

    Jeg har ringet ind til leverandøren og han synes også at det mere lyder som Motherboard, RAM eller CPU'en den er gal med. Da jeg ikke har det store at bytte rundt på mht. RAM og CPU'er så tilbød han mig at sende den og så ville de checke den for mig (oven i købet samme dag som den kommer ind). Så forhåbentligt er det motherboarded den er gal med, alternativt så ved jeg at det ikke er den og så må det jo være RAM eller CPU'en.


    Men tak for inputtet tidliger ihvertfald, ellers havde jeg været styrtet ud og købt en ny strømforsyning nu :D

    Asus Maximus Extreme - Intel Core 2 Duo E8500 3.16 Mhz - Corsair XMS3 1333 mhz 2*2 gb - 2x Seagate Barracuda 7200.11 500 GB - Gainward BLISS 9600GT PCX DisplayPort Golden Sample (1024 MB) - Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music - D-Link RangeBooster N 650 Desktop Adapter DWA-547 - Corsair VX550W

  • mht cpu så er det næppe den, medmindre den bliver for varm..dvs køleren pludseligt sidder skævt...


    ram lyder afgjort som synderen.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • OK, CPU'en har ikke været over ophedet på noget tidspunkt. Jeg har haft kørt PC Probe II, og der var ingen issues på den front. Så det vil vel så sige at hvis det ikke er motherboarded så er det RAM'en, som du siger eller er der flere mulige syndere til symptomerne? Men ihvertfaldså kan jeg sende RAM'ene ind i næste omgang. Så må vi se hvad de siger :D

    Asus Maximus Extreme - Intel Core 2 Duo E8500 3.16 Mhz - Corsair XMS3 1333 mhz 2*2 gb - 2x Seagate Barracuda 7200.11 500 GB - Gainward BLISS 9600GT PCX DisplayPort Golden Sample (1024 MB) - Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music - D-Link RangeBooster N 650 Desktop Adapter DWA-547 - Corsair VX550W

  • Det viste sig at være bundkortet som nu også er til reparation i 2-3 uger :rolleyes: Så nu må man så bare væbne sig med tålmodighed. Men tak for hjælpen. :D

    Asus Maximus Extreme - Intel Core 2 Duo E8500 3.16 Mhz - Corsair XMS3 1333 mhz 2*2 gb - 2x Seagate Barracuda 7200.11 500 GB - Gainward BLISS 9600GT PCX DisplayPort Golden Sample (1024 MB) - Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music - D-Link RangeBooster N 650 Desktop Adapter DWA-547 - Corsair VX550W

  • lyder godt at du har fundet svinet :) bundkort er nok det sværeste at finde ud af om er problemet....medmindre man direkte skifter det.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Godt så - nu har jeg efter 10 ugers venten endelig fået mit bundkort retur, og det skulle efter sigende virke nu. Jeg har dog fået et nyt issue - Når jeg starter computeren, tænder alle lysene og der er almideligt gang i computeren, men skærmen forbliver slukket - der er ingen beep ingen post eller noget. Er der nogen der har en idé til hvad det kan være?

    Asus Maximus Extreme - Intel Core 2 Duo E8500 3.16 Mhz - Corsair XMS3 1333 mhz 2*2 gb - 2x Seagate Barracuda 7200.11 500 GB - Gainward BLISS 9600GT PCX DisplayPort Golden Sample (1024 MB) - Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music - D-Link RangeBooster N 650 Desktop Adapter DWA-547 - Corsair VX550W

  • prøv at pille dit GFX ud, og set det i igen, check at det sidder helt nede i soklen.


    Check om dine ram er sat ordentlig i soklerne. Start op med 1 ram klods af gangen, og se om der kommer billede på.



    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.