Valg af styresystem til 4gb ram

  • Hej folk på tweaks.dk


    Jeg har et par spørgsmål angående ram og styresystem.


    Jeg har en bærbar comp. med 2 gb ram, jeg kører vista ultimate 32-bit system


    Jeg vil gerne skifte ram til 4 gb - men har hørt at hvis man kører et 32-bit styresystem med 4gb ram kan man kun udnytte de 3.5 gb af dem. Passer dette?!?


    Overvejer at gå tilbage til XP istedet for vista fordi det sluger for meget kraft, vil dette være en fordel for mig?!?


    Jeg har oplevet at jeg kørte en vista home premium 64-bit og havde store problemer med at køre computer spil og 3d grafisk software programmer pga af 64-bit systemet, er dette også det samme med 64-bit udgaven af XP?!?


    Håber meget i kan hjælpe mig


    på forhånd tak :-D

  • Ja, det passer. Men frygt ej, Windows Vista x64 med 4gb ram er super. Jeg kørte med det, indtil jeg skiftede til Ubuntu Linux.
    Jeg har ikke oplevet nogen væsentlige problemer, udover nogle oldtidsspil der knap kunne køre på x86.
    Windows XP 64 bit derimod, skulle der vist være en del driver problemer med, men kan ikke tale af egen erfaring på dét punkt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zjapper
    Ja, det passer. Men frygt ej, Windows Vista x64 med 4gb ram er super. Jeg kørte med det, indtil jeg skiftede til Ubuntu Linux.
    Jeg har ikke oplevet nogen væsentlige problemer, udover nogle oldtidsspil der knap kunne køre på x86.
    Windows XP 64 bit derimod, skulle der vist være en del driver problemer med, men kan ikke tale af egen erfaring på dét punkt.


    Jeg har kørt med Windows XP 64bit hvilket jeg synes fint.. Havde ingen driver problemer, men jeg tror det der har været problemet var om producenterne har lavet drivere til ens ting, så hvis du undersøger det først skulle der ikke være de store problemer.. Gik dog tilbage til 32 bit xp da jeg intet kunne mærke i performance og havde lidt problemer med at køre mit farvorit spil i 64 bit udgaven. Det skal dog siges at dette spil skal patches i hoved og r** bare for at kunne virke i 32 bit.. :P

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Tak for svaret - vil os helst nøjes med xp 32-bit da 64-bit er nyt og ikke rigtig slået an endnun så der er INGEN spil/software producenter der gider besværlige sig med at lave en 64-bit patch...


    Men ved i noget om hvor vidt man ikke kan udnytte 4gb ram med 32-bit system?!? syns det lyder lidt som en røver, men man ved aldrig

  • Jeg kører med 32 bit xp nu og jeg kan se 2,93 gb af mine 4 gb i alt så der er altså gået 1 gb til spilde.. :( Så det er altså ikke en røver.

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • hvor meget dit 32 bit system kan se, kommer an på hvor meget hukommelse du har f.eks har på dit graffikort. Har selv 4gb på mit vista 32 bit maskine, men har så et geforce 8800GTS 640mb.
    Derfor kan computeren kun se ca 3,3 gb.

  • Få dig et vista 64bit det er det eneste rigtige med alt over 3 gb ram. Jeg har selv sidet med xp 64 og døjet med at få det til at køre ordentligt. Og det er på engelsk så jeg skifter selv til vista ultimate 64bit. :9xo

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Men er det et besværligt skift. Altså fra XP til Vista? Jeg er lidt i samme båd og skifter snart computer. Men Jeg gruer bare for at Spil og programmer ikke vil køre ordenligt. At ældre spil/progs ikke køre ordenligt er forståligt nok, men er der også problemer med de nyere?


    Det er jo lidt ånsvagt at mangle den ene gb ram med Xp32 i mine øjne.


    Er det slemt med Vista og prog/spil?