Q6600 OC hjælp

• Jeg har invisteret i dette system:

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.42GHz | Zalmann CNPS9700 | ASUS Maximus Extreme Republic of Gamers | Corsair XMS3 DHX 4GB (2 x 2) 1600MHz CL9 | Corsair VX550W | ASUS 3870 TOP

Og vil meget gerne have lavet et OC på min Q6600...

Er der nogen der kan give lidt hjælp til dette?

Jeg har:
    - Slået Vanderpool og de andre funktioner som styrer CPU frekvens fra...
    - Sat mine ram til til de volt de skal have, og manuelt sat timings
    - Sat CoreVoltage til 1.4
    - Sat FSB til 380Mhz

Men har 2 problemer:
    1. Min mobo vil ikke tillade mig at sætte frekvensen på mine ram helt ned, så lige nu kører systemet i 5:6
    2. Efter at have stået i mit 24m2 værelse i 12 timer, med lukket vindue og prime til at lave max load, når min CPU en temperatur på 63-64 celcius...

Hvordan retter jeg disse to?

/Squazz

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    ASUS Maximus Extreme Republic of Gamers
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP
    4GB (2x2) Corsair XMS3 DHX 1600MHz CL9

• 1: Ved 5:6 kører dine ram da stadig noget langsommere end beregnet,gør de ikke ?
    Evt prøv en lavere multi på cpu for at maxe mb/ram ud,det er vel ikke utænkeligt din cpu
    er ved at nå grænsen.

2: Temps er ikke kritisk på nogen måde,og Q6600 er jo ikke ligefrem kendt for at være en
    kølig chip.En effektiv og forholdsvis billig løsning kunne være en XIGMATEK HDT-S1283
    køler.

• Jep, prøv at reset bios, og så lad vinduet til dit værelse være åbent. I sidste ende har det faktisk ret stor betydning for temperaturen på din CPU, når den er luftkølet!

Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

2. Efter at have stået i mit 24m2 værelse i 12 timer, med lukket vindue og prime til at lave max load, når min CPU en temperatur på 63-64 celcius...
    /Squazz

Det er da ikke galt for en Q6600 OC til 3.42!

Maximum Operating Temp for en Q6600 G0 stepping er 71 grader :D

• 1. Jeg har prøvet at have haft resat BIOs, gør bare at jeg ikke engang kan få den så langt ned... Det er som om mit bundkort ikke vil acceptere under 800MHz...
    2. Det kan da godt være at maximum operating temp er 71 grader, men jeg tænker også på levetiden, har hørt at jeg helst ikke må gå over 60 grader da det går ud over levetiden? - Hvornår begynder det at blive kritisk for Q6600?

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP

Oprindeligt indlæg af squazz
    1. Jeg har prøvet at have haft resat BIOs, gør bare at jeg ikke engang kan få den så langt ned... Det er som om mit bundkort ikke vil acceptere under 800MHz...
    2. Det kan da godt være at maximum operating temp er 71 grader, men jeg tænker også på levetiden, har hørt at jeg helst ikke må gå over 60 grader da det går ud over levetiden? - Hvornår begynder det at blive kritisk for Q6600?

levetid?? hvis du er bekymret for at din q6600 ikke holder 10år!, det gør den helt sikkert heller ikke når den er oc´ed, men den skal da nok holde 3-4 år, men hvem har sin cpu så længe alligevel??

ang oc, min q6600 kunne til 24/7 434 fsb @ 3906 mhz på luft ved 1.45 vcore blev 64 grader max ved orthos i 24 timer

på vand kunne den 458 fsb @ 4122 med 1.55 vcore

• Men hvor var m vil du så sige at den må blive? 65?
    Og vil du evt poste det setup du havde/har? evt. noget med hvordan du har stillet diverse ting... Ville være meget behjælpeligt for mig

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP

• det er desværre ved at være noget tid siden jeg solgte det, men ram og bundkort er magen til dit.
    men vil tro at du er ved at ramme dit max oc før du skal skifte den køler

Oprindeligt indlæg af boon
    det er desværre ved at være noget tid siden jeg solgte det, men ram og bundkort er magen til dit.
    men vil tro at du er ved at ramme dit max oc før du skal skifte den køler

Det kunne meget vel lyde sådan...
    Jeg tænkte på, er helt ny her på området... Er det noget med at jeg kan hæve ydelsen og evt sænke varmen ved at røre ved fx. north bridge? Og er der evt. en guide på nettet der forklarer noget om den "videregående" overclocking?

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP

• der er lidt læsning her

skal dog lige siges at jeg ikke selv har læst det så kender ikke kvaliteten

http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=79266

edit: den er lidt forældet kan man vist roligt sige, men vil stadig mene den kan bruges

men hvis du går med planer om at oc´e så vil jeg anbefale du taget et kig på en af disse kølere

NorthQ 3580 Siberian Tiger Water Cooler
    dog skal blæseren skiftes da den originale sutter kogler!!

Xigmatek HDT-S1283

Thermalright Ultra-120 eXtreme

ville smide en Scythe Ultra Kaze -3000 eller hvis det skal være lidt mere stille Scythe Ultra Kaze -2000
    på dem alle sammen hvis det var mig

• Jeg har ikke læst artiklen endnu, men du vil anbefale mig at invistere i en anden blæser end min Zalmann CNPS9700? Den er ikke god nok?
    Hvilken køler er så den bedste? Hvad er det bedste som kan fåes for penge nu om stunder (helst luft, da jeg syntes vandkøling er ret dyrt, og lidt svært at flytte rundt på)? Eller det er måske bare mig?
    Jeg går meget op i lyden, har derfor også lavet 2 OC profiler på mit bundkort, en der er stille, og en der larmer og giver ydelse ;)

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP

• har lige givet dig 3 muligheder for hvad jeg synes er den bedste,

northq´en er et 100% lukket system, så jeg vil ikke betegne det som "vandkøling" der er intet vedligeholdelse, eller chance for lækage eller lignende, dog skal man ikke bruge den originale blæser som jeg osse skriver ovenover

men valget står enten mellem den eller thermalright´en for mit vedkommende og jeg ville nok vælge Tr´en kombineret med en scythe ultrakaze 2000

men det kommer jo helt an på hva du vil med dit system, for det er ikke sikkert ikke du vinder meget på at skifte køler

men når nu du selv siger du heller ikke vil have et larmende system, så ville jeg nok begynde at tænke lidt i vandkøling. alt efter hvilket kabinet du har, er det virkeligt nemt at montere, og behøver ikke være specielt dyrt, men regn med 1500-2000 for et sæt af nogenlunde kvalitet, og vandkøling kan du jo osse tage med til din næste pc!

• Du kan have ret ang. vandkøling, meen, nu får vi at se hvor mange penge der er at gøre med, og om det overhovedet bliver nødvendigt...
    Ellers må jeg jo bare købe det til den næste computer jeg nok køber engang :P

Men tror helt ærligt ikke det er det vilde jeg kan vinde på det, og skal jeg til at skifte ud, ville jeg egentligt også lige så gerne skifte min Q6600 ud med en Q9450'er :)

Men for lige at komme helt tilbage til hvad det egentligt er jeg har brug for at lære noget mere om...
    Jeg har lavet et OC som er stabilt på 3.4GHz... NU mangler jeg så bare at finde ud af hvordan det fungerer med Nortbridge og de andre chipsets, så se også kan få en tur, og så jeg kan få lavet lidt mere ved mit OC :)

Så, hvor kan jeg læse om en der skriver om OC af Northbrige og vice versa, det link du sendte mig hjalp mig ikke, da jeg havde lært alt hvad han fortalte...

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP

• at skifte din q6600 ud med en q9450 er imo spild af penge, da de begge kan clockes til nogenlunde samme resultat, så det er bare at klø på med din egen, og måske spendere et par hundrede på at optimere din køling istedet for, egentligt er det slet ikke så kompliceret at gøre noget ved din nb/sb, det er bare at gi dem lidt mere v, dog skulle det dog slet ikke være nødvendigt til hva du kan banke ud af din q6600 ville faktisk bare lade dem stå på auto, indtil du er lidt mere sikker i hva der skal stilles på og hva der ikke skal stilles på,

med en Thermalright Ultra-120 eXtreme skulle det i hvertfald være muligt at smide en smule over 400 fsb hvilket jo resultere i 3,6 plus! du skal nok ikke regne med meget mere, hvis det er til 24/7 setup,

• Jeg regner ikke med at skifte køling foreløbig...
    Og ja, det er til et 24/7 setup :P

Overvejede bare lidt om jeg kunne få lidt performance ud af nb/sb og på den måde få varmen ned?
    Vil gerne ende på 3.4 med det setup jeg har nu, det burde kunne lades at gøre

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP

• ang northQ siberian tiger

den originale blæser er ikke speciel dårlig og man kan jo supplere med en blæser mere til at trække mere luft igennem, da der kans idde en på hver side.

du betragter den ikke som vandkøling, fordi der ikke er risiko for lækager og det ikke skal vedligeholdes fordi det er lukket system.......nu er definitionen på vandkøling jo faktisk at det bruger vædske til at køle med, så selvom det ikke yder det samme som et system til 1500kr, så er det helt bestemt vandkøling pr definition.

udover det er jeg meget enig......sidder du på et lille varmt værelse vil det antal blæsere du skal have i dit kabinet for at lave bedre luftgennemstrømning, der faktisk hjælper en del være så besværligt og muligvis også dyrt eller larmende, at en form for vandkøling ...(northQ eller noget helt andet er sådan set efter budget og behov, og derfor ikke noget jeg kan anbefale som sådan) vil være det bedste valg....ellers må du give den lidt flere volt og leve med at den bliver så varm som den gør....

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• har du prøvet med andre blæsere på den northq hvis du havde ville du give mig ret i at den originale er elendig, og har osse prøvet med både push, pull og begge dele samtidig, og lige lidt hjalp det, den original ER elendig,

gik ihvertfald 10 grader ned i fuld load da jeg skiftede til en ordentlig blæser, ang montering af den northq så den ikke skide smart at have hvis man har et kabinet med kun 1 "udblæsnings" blæser, da du så bare varmer vandet yderligere op, hvilket ikke er skide smart, så i den situation vil en luftkøler være langt bedre!

udover det er jeg meget enig......sidder du på et lille varmt værelse vil det antal blæsere du skal have i dit kabinet for at lave bedre luftgennemstrømning, der faktisk hjælper en del være så besværligt og muligvis også dyrt eller larmende, at en form for vandkøling ...(northQ eller noget helt andet er sådan set efter budget og behov, og derfor ikke noget jeg kan anbefale som sådan) vil være det bedste valg....ellers må du give den lidt flere volt og leve med at den bliver så varm som den gør....

• Jeg tror jeg holder mig til luftkøling lige pt, og så må jeg investere i noget rigtig vandkøling en anden gang...
    Ang. vandkøling, hvad vil I så anbefale her, hvis man skal have noget der er rigtigt godt, og som ikke bliver varmet op af temperaturen inde i kabinettet... For efter hvad jeg har forstået, er det jo ikke skidesmart med northQ som bliver varmet op af kabinettets temperatur? Eller hvad?

Tror jeg er lidt lost pt.

System Setup:
    Q6600 G0 @ 3.33GHz
    Zalmann CNPS9700
    Corsair VX550W
    ASUS 3870 TOP