X2 brisbane oc problemer

  • Hej. Jeg troede for et par dage siden, at jeg havde nok forstand på pc'er til at oc en amd maskine, men jeg ser ud til at have taget fejl!


    Mit problem er cpu multiplieren!


    Men først lige lidt specs:
    Thermaltake Lanfire kabinet med 120mm blæser i top, 120mm blæser i front, og 80 eller 92mm over 'io shield' bag.
    Biostar Tforce 550 bundkort med nyeste beta bios.
    Brisbane X2 1.9ghz cpu (65nm am2)
    Zalman 9700 (tror jeg - grønt lys anyway)
    2x1gb kingston kvr ddr2-667
    2x512mb samsung ddr2-667
    Xilence psu (mener det er 450-550w cirka)
    Matrox Mystique 220 pci grafikkort (Købte et 8800gts af en bruger her, men modtog det aldrig)
    35gb wd raptor harddisk


    Mit problem er, at medmindre jeg sætter multiplieren på minimum (4x) så bliver den effektive multiplier 9.5x (som jeg i øvrigt ikke kan vælge i bios). Nu hedder punktet heller ikke multiplier men et eller andet på 3 bogstaver - men det fungerer åbenbart som multiplier.


    Er der nogen som ved hvordan man burde kunne oc et sådant board? pt. kan jeg kun 246x9.5 (2337mhz) med 1,35v men selvom jeg giver cpu'en 1,7v kan den ikke mere.


    Ved 4x multiplier kan jeg i øvrigt få boardet til at køre stabil dual prime95 ved 275mhz - og rammene har kørt 380mhz i min c2d maskine i et halvt år.


    Og kan man stole på temperaturen som bios eller speedfan melder, så bliver cpu'en højst 45C varm under prime testning. Faktisk troede jeg til at starte med at jeg ikke havde tilsluttet cpu køleren, fordi den først starter når dioden under cpu'en melder 30C - men i idle i windows kører cpu køleren faktisk slet ikke. (har rimelig god cirkulation).


    Nu ved jeg ikke om alle dele er 100% i orden, men jeg går ud fra det. Disken kom fra reparation ved wd for et par måneder siden, og resten af delene har jeg købt brugte enten her eller af en kollega ; udover grafikkortet som jeg købte mange år tilbage til min første pentium maskine :)

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.