CMOS Fejl på Asus P5E

  • Hey Tweak.


    Her på det seneste er min maskine begyndt at lave en "CMOS checksum bad" fejl når jeg booter.
    Det sker når manskinen har stået uden strøm i et døgns tid, altså helt slukket, ikke bare på standby.


    Jeg kan efterfølgende gå ind og sætte mine biossettings, og boote uden problemer.


    Den gør det ikke hvis den for lov at stå på standby, altså med strøm på bundkortet.


    Det kan vel kun være CMOS batteriet den er gal med her, men kortet er kun 7 måneder gammelt så synes det virker rimeligt tidligt at den skulle begynde på det ?



    Er der nogen her inde der har oplevet lignende problem, eller er det normalt på moderne bunkorts at CMOS batteriet ikke holder længere ?
    Eller har i en helt anden ide til hva problemet kunne være ? ;)


    På forhånd tak
    Mvh TheiZ

  • Skift batteriet også skulle det virke igen..
    Da jeg fik mit Asus P5E3 bundkort var det batteri også fladt og da jeg fik mit gmale MSI p35 platinum var batteriet også fladt så jeg har oplevet det nogle gange nu

  • Har aldrig oplevet at batteriet på mine bundkort var fladt eller "ikke helt nyt" fra fabrikken. Men ja kunne da lyde som om det er problemet.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2