Gider ikke xp mere, men hvordan med Linux?

  • Hej Alle.
    Jeg er nu blevet meget træt af Windows Xp, efter at det har fucket op en del gange efterhånden. Og så er min computer lidt langsom. Men jeg vil gerne kunne spille et spil i ny og næ. Og der er jo ikk sp mange til Ubuntu. Men jeg har hørt at man kan Installere fx. XP i Ubuntu, og så kan man køre Windows prgrammer i Ubuntu.. Er det rigtigt? Eller skal jeg bare have 2 OS'er så jeg kan vælge Windows i opstart hvis jeg vil spille spil?

    Primær: TR4 1900X @ 4 Ghz - Asus Zenith Extreme - MSI Vega 56 - 32 GB G.Skill @ 3200 MHz
    512 GB 970 Pro SSD - EVGA 1300W G2 - Noctua NH-U12S - 10 GBe NIC - Silverstone RV02-E

    Gaming: I5 6600K @ 4.5 Ghz - EVGA GTX 1080 FTW - Asus Z170S - 16 Gb @ 2400 MHz
    250 Gb SSD + 2 TB HDD- 750 W Corsair Rmx - Corsair H110i GT - Be quiet Dark Base 900 Pro

    Misc: Asus PG348Q Ultrawide - Pfsene Router - 40 TB Freenas - Lenovo T410S

  • Du kan godt spille i ubuntu, du skal bare installere Wine.


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • ok, tak for det

    Primær: TR4 1900X @ 4 Ghz - Asus Zenith Extreme - MSI Vega 56 - 32 GB G.Skill @ 3200 MHz
    512 GB 970 Pro SSD - EVGA 1300W G2 - Noctua NH-U12S - 10 GBe NIC - Silverstone RV02-E

    Gaming: I5 6600K @ 4.5 Ghz - EVGA GTX 1080 FTW - Asus Z170S - 16 Gb @ 2400 MHz
    250 Gb SSD + 2 TB HDD- 750 W Corsair Rmx - Corsair H110i GT - Be quiet Dark Base 900 Pro

    Misc: Asus PG348Q Ultrawide - Pfsene Router - 40 TB Freenas - Lenovo T410S

  • Wine er for det meste bygget på try and error. Windows er et lukket system og derfor er udviklerene bag Wine nød til at gætte sig frem til hvordan de skal få et program til at fungere. Hvis muligt anbefales det oftest er køre programmet som om det køre i windows 98, hvilket skyldes at microsoft har frigivet noget kildekode til denne som gøre at win 98 køre i nogle tilfælde bedre.


    For at tjekke diverse programmer kan du tjekke denne side:
    http://appdb.winehq.org/
    over i venstre side kan du søge på diverse programmer og se om den fungere hos diverse folk der har testet det,

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Wine er for det meste bygget på try and error. Windows er et lukket system og derfor er udviklerene bag Wine nød til at gætte sig frem til hvordan de skal få et program til at fungere. Hvis muligt anbefales det oftest er køre programmet som om det køre i windows 98, hvilket skyldes at microsoft har frigivet noget kildekode til denne som gøre at win 98 køre i nogle tilfælde bedre.


    For at tjekke diverse programmer kan du tjekke denne side:
    http://appdb.winehq.org/
    over i venstre side kan du søge på diverse programmer og se om den fungere hos diverse folk der har testet det,


    Lyder omstændigt. Kan ikke forstå folk vil droppe xp men det er jo op til folk selv. :ph34r:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Afhænger jo hvad man ønsker. Eneste man kan bruge en windows platform til idag er spil eller hvis man er udvikler af diverse windows applikationer.
    Til arbejde er Linux langt bedre både med stabilitet, robusthed og ydelse.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Afhænger jo hvad man ønsker. Eneste man kan bruge en windows platform til idag er spil eller hvis man er udvikler af diverse windows applikationer.
    Til arbejde er Linux langt bedre både med stabilitet, robusthed og ydelse.


    Jamen hurra for det. :clap:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Ja, synes jeg også. Bare syndt det ikke er så udbredt endnu, men ser da ud at at Acer vil satse på Linux og trenden med subsub laptops har også sat et skub i udbreddelse, så ja, hurra for det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AK409
    Men jeg har hørt at man kan Installere fx. XP i Ubuntu, og så kan man køre Windows prgrammer i Ubuntu.. Er det rigtigt? Eller skal jeg bare have 2 OS'er så jeg kan vælge Windows i opstart hvis jeg vil spille spil?


    Hej AK409


    Ja, begge dele er rigtigt. Du kan installere Ubuntu via en helt almindelig .exe-fil, ligesom du installerer ethvert andet program i Windows. Det program hedder Wubi, og det kan du downloade her: http://wubi-installer.org


    Det som Wubi gør, er at den installere Ubuntu ved siden af XP. Det vil sige, at du stadigvæk beholder XP på din computer, og når du genstarter din computer, får du valgmuligheden mellem XP og Ubuntu. Når du installerer Ubuntu, er der 7 ting du skal tage stilling til, så som hvilket sprog du vil have systemet på. Det er meget ligetil, og installationen tager kun godt 30-45 minutter, og så har du et fuldt funktionsdygtigt Ubuntu system.
    Hvis du en dag bliver træt af Ubuntu, så kan du altid gå ind i Tilføj/Fjern i XP og fjerne Ubuntu den vej fra.


    Men der er et par ting, du skal være klar over, når du installerer Ubuntu. Først og fremmest at stort set alle spil er lavet, så de kun kører på Windows. Sådan er de bare bygget. Hvis du spiller meget, kan det derfor anbefales, at du beholder XP, så du kan spille dine spil der, hvis du ikke kan få dem til at virke i Ubuntu. Og selvom der er gode alternativer til de fleste Windowsprogrammer, så kan det også være, at lige netop dit yndlingsprogram kun fås til Windows.


    Derudover skal du huske på, at selvom Ubuntu ikke er svært, så er det anderledes. Det vil sige, at alting forgår på en anden måde, og det er ting du skal lære. Du lærer ikke hele systemet at kende på en uge, og prøv også at tænke på, hvor lang tid du har brugt på at lære Windows at kende.


    Men ellers hav det sjovt med det. Ubuntu er et fedt system, og der er altid små fede ting man kan lege med og afprøve, fordi det meste tilbehør er gratis og frit tilgængeligt. Og på http://ubuntudanmark.dk/forum er der et godt community, som altid kan være behjælpelig, hvis der er problemer eller generelle spørgsmål.

  • det er oss fordi jeg ikk spiller så meget computer mere, og så kunne jeg lie så godt få en hurtigere pc men Ubuntu. Og så har mit xp generelt bare irreteret mig på det seneste.

    Primær: TR4 1900X @ 4 Ghz - Asus Zenith Extreme - MSI Vega 56 - 32 GB G.Skill @ 3200 MHz
    512 GB 970 Pro SSD - EVGA 1300W G2 - Noctua NH-U12S - 10 GBe NIC - Silverstone RV02-E

    Gaming: I5 6600K @ 4.5 Ghz - EVGA GTX 1080 FTW - Asus Z170S - 16 Gb @ 2400 MHz
    250 Gb SSD + 2 TB HDD- 750 W Corsair Rmx - Corsair H110i GT - Be quiet Dark Base 900 Pro

    Misc: Asus PG348Q Ultrawide - Pfsene Router - 40 TB Freenas - Lenovo T410S

  • Nu skal det lige nævnes at installere Ubuntu via Wubi godt nok lyder smart, men rammer Ubuntu på ydelsen.
    Hvis du vil køre begge dele vil en seperat installation på fx. to partitioner være bedst.