Inno3D GeForce 8800GTS

  • Hi
    bestiller 2 stk. 8800GTS kort til mig og en kammi her om et par dage, og vi køre begge 1280x1024
    spørgsmålet er så om man vil kunne mærke forskæld på 640MB og 320MB i spil som..
    S.T.A.L.K.E.R. - LOST PLANET - HF2 EPISODE ONE/TWO - og det opkomne CRYSIS og andre grafik sprøde spil..


    prise forskællen er jo ikke så stor..


    Inno3D GeForce 8800GTS 320MB - 2.004 kr
    Inno3D GeForce 8800GTS 640MB - 2.489 kr


    kan da huske at DOOM3 og QUAKE4 ville have min. 512MB for at køre højeste settings flydene i sin tid med 6800GT


    cheers


  • Altså jeg vil tro at i kunne stilles tilfredse med 320 MB versionen, men hvorfor ikke løbe the whole nine yards og så tage et 640 MB prisforskellen er jo kun 400 kr. Så kan man jo sige at så har man ihvertfald sikret sig.


    Min teori er jo at hvis man har 2 maskiner en med 320 MB versionen og det anden maskine med et 640 MB version.
    Hvis i så for eksempel kørte et spil i 1280x1024 ville kortet med 320 MB versionen køre hurtigere end 640 MB versionen, da spillet ikke vil udnytte de ekstra ram på 640MB kortet hvilket også vil betyde at acces time på klodserne bliver langsommere. Men i større skærmstørrelser vil 320 MB værre for lidt og kortet skal bruge mere kraft på at skifte data på ramklodserne konstant, hvor ved med et 640 MB kort ville man ikke kunne mærke nogle problemer. Men dermed ikke sagt at det er sådan i virkelighed, selv om du spiller et spil i 1280x1024 kan det også være for lidt med et 320MB kort da texturen i fremtidensspil måske er så realistiske og lossless så texturen er i meget højere opløsninger hvilket så ville kræve at man endten tildelte kortet mere hukommelse eller at man ville vælge et kort der har flere ram.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

    Rettet en gang, sidst af RAC ().

  • Quote

    Originally posted by noxon
    I 1280x1024 vil jeg ihvertfald have noget AA+AF på, ellers ligner det jo noget puha.. Og det tar også RAM.
    Så de små 500kr er vel godt givet ud.


    RAC, din teori holder vist ikke rigtig ;)


    Så ret mig lige ;)

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • AA+AF ?


    fortæl fortæl, det er noget med noget anti alising ik, men hvad gør det


    BTW. så får man jo bedre billed kvalitet med 1280x1024 17" ind på 1280x1024 19"
    så billede bliver jo ikke meget bedre af 1600x1200 på 21" ind på1280x1024 17"


    har både en 17" og 19" (AG. NEOVO X17 og X19) en X20 koster ca.9000.- damn


    :cheers:

  • Jeg ville også tage et 640 hvis forskellen ikke er større, men er da glad for mit 320...Det er jo ikke noget langsomt kort! :D


    Men istedet for 2x640 vill jeg nok have taget et 8800 GTX istedet og få rå performance i alle spil istedet for at skulle bøvle med SLI, der kun er kompatibelt med visse spil og nok ikke giver meget mere performance end 1 enkelt 8800 GTX AFAIK!


    EDIT: Så lige det ene var til en kammerat!


    Så bare glem det jeg skrev! :cheers:

  • Quote

    Originally posted by DonRon
    hehe..


    hvis man OC det, køre blæseren så hurtiger aka larmer mere


    blæserne er styret efter gpu'ens temperatur, men man skal op på en høj temp før at 8800GTS'ens køler køre op på max, jeg mener at bare man holder den under 80-85c så køre blæseren på 60% og der er den næsten ikke til at høre.

  • Quote

    Originally posted by DonRon
    ok hvor meget kan det så OC`s hvis det skal ligge under 80-85c


    har tweaks beste airflow i kassen :$


    meget meget svært at sige, der er nok kun en måde at finde ud af det og det er at vendte til du får dem og så prøve, det er jo så også altid en god ide lige at smide noget AS5 på coren i stedet for det som der normalt er på, giver lige et par grader mindre temp.

  • Quote

    Originally posted by DonRon
    ok, hvad har du selv fået det op på uden blæseren køre hurtigere ind 60%, og skal ramne også have AS5


    jeg kan ikke huske hvad jeg fik mit op inden blæsren gik op i tempo, jeg har haft den oppe på 650MHz på coren uden at den kørte 100%, den har så aldrig kørt 100% uden at jeg ikke selv har sat den til det, jeg tror man skal et stykke over 100c inden blæseren køre 100% og nej man skal ikke bruge AS5 på rammen, da AS5 kan være elektrisk ledende.

  • ok men ramne er vel også dækket af kølleren og har vel også kølepaste på, også skal de jo have nyt på hvis jeg piller køleren af for at skifte på gpuen


    men enu vigtigere - hvor ser du eller stiller du på blæserens %


    THX so fare

  • Quote

    Originally posted by Svan
    AA = Anti-Aliasing
    AF = Antrostopic filtering


    (sikkert stavefejl):D


    Extrem grovudgave så glatter det billede ud og giver bedre runde kanter etc.


    Anisotropic filtering. ;P men tæt på hehe.


    GTS640 er et godt valg imo! Tror heller ikke helt på RAC's teori, når det kommer til DX10 spil. Tror at de kommer til at bruge mere RAM end som så. Desuden i løbet med at spillene har udviklet sig behøver de jo mere og mere RAM, hvilket er steget markant på det seneste (og derfor også på grafikkortene). Så tror ikke der går mere end et lille år, før 320 MB bliver for lidt, i selv de små opløsninger.


    Så for at afslutte, skal i jo lige huske at spil er lavet forskelligt og så gør nogen mere brug af G-RAM end andre.

  • Quote

    Originally posted by DonRon
    ok men ramne er vel også dækket af kølleren og har vel også kølepaste på, også skal de jo have nyt på hvis jeg piller køleren af for at skifte på gpuen


    men enu vigtigere - hvor ser du eller stiller du på blæserens %


    THX so fare


    ja, rammen er også dækket af køleren og fra producenten af er der nogle kølepads som ligger oven på rammen og virker som køleplast, jeg bruger RivaTuner til at se temp, rpm og hastigheder på mine grafikkort man kan også indstille grafikkortets rpm med RivaTuner.

  • Quote

    Originally posted by DonRon
    ok men ramne er vel også dækket af kølleren og har vel også kølepaste på, også skal de jo have nyt på hvis jeg piller køleren af for at skifte på gpuen


    men enu vigtigere - hvor ser du eller stiller du på blæserens %


    THX so fare


    Ja RAM de RAM chips som sidder på kortet er dækket af køleren. Varme kilderne er placeret på samme side.


    Nej, det er kun kernen der har kølepasta. RAM chips og mosfet har sådan noget tekstil-agtigt noget på.


    Det er svært at se på dette billede. Men man kan dog godt ane at det er små tynde tekstil wannabe-klude med kompetent køleeffekt.


    [Blocked Image: http://xtreview.com/images/Chaintech-8800gtx_03.jpg]


  • Det var jo egentlig også det jeg skrev, at på et tidspunkt vil texturene blive så "tunge" at 320MB ram ikke vil være nok, og så er det fuldstændig komplet ligegyldigt hvilken skærmstørrelse man bruger.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • nå ja kan da godt huske der sad nogle skumgummi dimser på ramne nu i siger det
    jeg pillede dem af og kom alm. paste på og så en lille heatsink på alle klodserne og så en lille zallman blæser på gpuen
    og vedr. rpm kommer jeg til at tænke på at det er fordi jeg har sat gfx blæserens strøm stik til på bundkorted
    øm hvis AS5 er electrisk ledet og skidt for ramne hvorfor er det så ikke et problem for gpu/cpu`en


    spil som doom3/quake4 er lavet på en "dårlig" grafikmotor så de suger gfx ram
    er ikke op til date med de nye spil men er ved at blive det, så ved ikke hvilke nyere spil der også er lavet "dårligt"