Indlæg af th0m33n

Hej.

Lige for at danne et billede:

- hvilket bundkort kører du med?

- og evt. hvilken bios version er der på det?

- M.2 hdd er den sat direkte på bundkortet eller igennem et PCI kort?

- kan du se M.2 en i BIOS under harddiske?

Har du prøvet at opdatere BIOS og evt. checket at M.2'en er skubbet helt i bund i M.2 slottet.

Har selv haft kigget på den til basic bruger. Ville godt spare lidt ved at den have en AMD cpu i da jeg syns de er kommet godt efter intel de sidste år og du får en del performance for prisen.

Generelt er specs gode nok til studie og lite gaming, noter dog at batteritiden er lav hvilket nok skyldes størrelsen på cpu'en. ;) Samt ingen lys i keyboard og benytter et TN panel.

Jeg endte ud med en Acer Aspire 5 da den model jeg fandt havde lidt flere finesser som backlight keyboard, IPS panel og ingen ram loddet på bundkortet. Kan se den er udgået de fleste steder.. https://www.dataworld.dk/acer-…/cat-p/c36159/p1000484235

Trods de 2 cores i kører den godt, dog tog første opdatering lidt tid ;)

Jeg aner ikke om prisen er steget på disse modeller..

Acer havde nogle af samme model men med AMD cpu i england, desværre ikke i danmark på daværende tidspunkt og kan se det ikke har ændret sig siden.

Engelske modeller:

https://www.acer.com/ac/en/GB/content/models/laptops/aspire5

De har noget lignede men med den mindre Ryzen 3 3200U CPU/vega 3 gpu hvilket også burde være mere end fin til lite gaming ;)

De danske modeller kan filtreres her:

https://www.acer.com/ac/da/DK/content/models/laptops/aspire5

God jagt!

Mere info om den eksakte model vil være meget nyttig.

Hvor henter du ROM fra og benytter du Odin til at flashe med eller?

Version af flash software samt rom version/revision vil også være godt at vide.

Det bedste råd jeg har fra en gavet Android bruger er trial'n'error ift. rom, self skal man stadig spore sig ind på de nøjagtige roms for enheden før det er gældende ... har selv leget med en Samsung S8 eller S9 på et tidspunkt der ikke kunne boote (selv recovery var færdig) efter en fejl rooting. Den kan gå i recovery den dag - fik dog aldrig kørt projektet i mål:D

Resurface forbindelsen til bundkort er mit bedste bud.

Lyder som en DOA hvis det næsten kun lige er blevet sat i.

Ønsker alt held med at få systemet op at kører igen.:9xo

:offtopic:

Har ikk den store erfaring med Crucial SSD'er, men kan varmt anbefale Corsairs MP510 og generelt Samsung's 9xx Evo (Plus) og Pro serie SSD'er - har ikke set mange der fejler, de har generelt god levetid og noget højere datahastighed sammenlignet med Crucial P1.

Desværre kommer det os med sin pris, Samsung Evo 970 og Corsair MP510 på 1Tb ligger lige omkring 1500 - de kan fås billigere på ebay på en god dag, men i disse tider går der nok ekstra tid ift. levering ;(

Husker MP510 som noget billigere i starten af året!:pinch:

Er blevet super glad for Opera GX til privat surfing - massere af gode builtin indstillinger. Benytter Firefox til arbejdet da det bare kører stabilt med 10 vinduer x 20+ faner - det skal dog lige siges at der self skal lidt cpu power til ;) der findes massere af gode plugins til begge, som: No script, Adblockers, WebRTC og Lastpass. :D

Sekundært benytter jeg chrome, edge og meget sjældent IE til hjemmesider der ikke er optimeret ordentligt. ;)

måske du bør undersøge hvad der æder al dit ram :)

Jobliste > Detaljer tab og sorter på Hukommelse.

Måske også en god ide at slå arbejds hukommelse til i kolonerne og prøve at sortere på det. Højreklik på navne rækken og vælg vis koloner, find arbejds hukommelse og sæt flueben og derefter OK.

Resource overvågning kan evt også benyttes til at få et bedre indblik i det, findes i bunden på Ydeevne tab i joblisten, Vælg Hukomelses tab'en.

evt. kunne du måske få et lille boost ved at slå autostart fra på de programmer du ikke bruger, de plejer dog ikke at æde for meget ram så ikke sikkert det afhjælper problemet i nogen grad.

har tit set at der er en ram controller eller en port der dør med tiden på prebuilt computere, typisk er bundkortene for billige.
    workaround, som du selv er inde på, er at kører med en klods - bare ikke særlig sjovt at skulle nøjes med mindre end halvdelen af den oprindelige kapacitet.
    Evt. køb en 8gb eller 16gb klods og benyt single slot.