Indlæg af Fleutius

    Hejsa Tweakers.


    Jeg er igang med at overclocke en i5-4690K.


    Umiddelbart var jeg i stand til at ramme 4.8Ghz på luftkøling, med en core voltage på 1.295(selvom diverse programmer inkl bios siger den får 1.312)


    Computeren kunne fint køre stabilitets test, og havde kørt i ca to timer, men da den så gik i slumre tilstand crashede den med BSOD.


    Jeg kan se at jeg fik flere typer af fejl, og da jeg prøvede at teste fejlen ved at sætte computeren i slumre tilstand kom fejlen igen med det samme.


    Nu har jeg prøvet at sætte OC ned til 4.7Ghz og umiddelbart kunne computeren nu slumre uden problemer.


    Her kommet mit spørgsmål så.


    Bør jeg holde OC på 4.7, eller er det en måde at sikre at systemet ikke crasher (Det er ikke umiddelbart muligt at sætte core voltage op, da jeg ikke vil gå højere i temperatur.

    Jeg er ved at OC min CPU, det er en i5 4690K der lige nu kører ved 4.8Ghz.


    Umiddelbart virker systemet stabilt, men jeg har lagt mærke til at mine Ram kører ved 933Mhz, istedet for 1866, som jeg umiddelbart har sat dem til i BIOS.


    Er det nogle herinde der har en ide om hvad der kan være årsag til dette?


    (Ps. Ram er 1866Mhz, så det burde være lavet til det)

    Desværre blev køleren et større problem end forventet.


    Købte et Corsair Carbide Spec-03 kabinet, og der er lige akkurat ikke nok friplads til de to foreslåede kølere.


    Til gengæld passede phanteks køleren perfekt, og skulle ud fra de tests jeg har fundet, kunne hamle ganske godt med :)


    Jeg vil gerne lege lidt med OC, så det bliver nok i5 4690K i stedet.


    Tvivler på at jeg kommer til at mærke den største forskel, ud fra de beskrivelser jeg har fået

    Tænkte nok at det var den vej vi skulle.


    Hvis man går ud fra at det bliver holdt stock, vil der så være en mærkbar forskel mellem de 2 cpu'er i spil?
    Hvis det er få FPS, så er det jo bragende ligegyldigt, men hvis vi snakker en hel del så er det værd at overveje.


    Jeg har absolut ingen erfaring med Overclock, men det var mit håb at prøve det for første gang med dette system, på både CPU og GPU (da jeg har hørt at man skulle kunne få en del ud af den)


    Dog vil jeg næppe gå specielt langt med OC, for ikke at smadre systemet, men når vi nu er ved emnet, har i en Idé om hvad et realistisk mål ville være med en Phanteks PH-TC12DX køler?

    Jeg er ved at sætte et gaming rig sammen.


    Jeg er i en lykkelig situtation hvor jeg har tingene betalt for mig, så selvom jeg gør hvad jeg kan for at holde systemprisen lidt nede (Man kan jo altid gå totalt bananas) så har jeg kunnet tage mig lidt friheder med nogle af tingene.


    Mit store spørgsmål er hvorvidt jeg kan komme til at mærke en brugbar forskel på en core i7 4790K i forhold til en core i5 4690K processor.


    Resten af systemet består af:
    Mobo: MSI Z97 Gaming 3
    GPU: MSI GTX 970 Gaming
    SSD: Samsung EVO 840 250Gb
    CPU Køler: Phanteks PH-TC12DX


    Jeg startede ud med at gå efter i7 grundet den højere base clock, og multithreading (en lille smule fremtidssikring). Jeg arbejder med et budget lige under de 10.000 med alt, så jeg har blandt andet gået efter at genbruge min gamle Mekaniske HDD, til data.


    Systemet kommer hovedsageligt til at blive brugt til gaming, med en bette smule grafisk arbejde (Men ikke nok til at en lille forbredring på det punkt kan godtgøre 700kr.)


    Hvad mener i, hvilken passer bedst? De ekstra penge kunne hurtigt gå til en ny HDD, da min gamle er ved at være en gammel sag.

    Jeg er ved at sætte et nyt system sammen, og mangler lidt hjælp.


    CPU: Core i7-4790K
    Case: Corsair Carbide Spec-03


    Jeg har svært ved at finde den bedste kølings mulighed der kan passe i kabinettet (Kabinettet er allerede købt).


    Problem opstår da der ifølge corsairs egen side, kun er 157mm plads til en CPU køler. Det gør det svært.
    Jeg har kigget på en Noctua NH-C14, men jeg er i tvivl om hvorvidt den kan følge med, hvis der skal overclockes lidt.


    Jeg havde egentligt håbet på noget i stil med Noctua NH-u12s, men den er 158mm høj.


    Jeg har dog fundet et review der påstår at Noctua NH-U12s passer http://www.play3r.net/reviews/…carbide-spec-03-review/5/ , men jeg ville gerne have lidt input fra jer tweakere, inden jeg bestiller.


    Budgettet er ca 500-550kr som maks.

    Med NH-D14 skal du sikre dig, at dine RAM blokke ikke har nogle høje heat-spreaders. På de lidt dyrere RAM-blokke kan du afmontere det øverste af heat-spreaderen, men på de lidt billigere er hele køleenheden bare en stor enhed, og det kan give problemer.


    Af selvsamme grund har jeg også valgt nogle RAM-blokke uden en stor heatspreader - hvilket for 96% af alle mennesker, heller ikke er nødvendigt. Slet ikke hvis du ikke overclocker dem. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke om du allerede har RAM-blokke liggende.

    Kunne 2 stk Corsair Vengeance pro evt være der? Jeg har ikke planer om at de 2x8 gb RAM bliver nødvendige at opgradere lige med det samme

    AIO vandkøling som H100i er ikke partout det bedste i valget mellem luft- og vandkøling. Der er flere eksempler på, at luftkøling i mange tilfælde kan være bedre end AIO løsninger. Se bare på Cryorig og Noctua :)


    Mht. Dark Rock Pro 3, så er der ingen tvivl om, at det er en fantastisk god luftkøler. Dog kan monteringen være en bitch, da den ikke er 100% brugervenlig. Samtidig er det en vanvittigt stor køler, så her skal du også se på, om kabinettet kan indeholde en køler, som er 183 mm høj, hvilket Dark Rock Pro 3 er.


    Nok koster den klejner, men vil du have en luftkøler, der er nem for en nybegynder at montere og som sparker mange AIO løsninger langt ind i næste uge, skal du tage et kig på Cryorig R1 eller Noctua NH-D14 eller NH-U12S. Men lad for Guds skyld være med at købe en Cooler Master Hyper 212. Den er udmærket ved stock clock, men så heller ikke mere.

    Det skal lige siges at jeg ikke kiggede på PRO versionen.
    Tror du at Noctua NH-D14 kan passe ind eller skulle man holde sig til NH-U12S, der bruges kun 2 RAM sticks.


    Jeg var også lidt mistænksom med størrelsen, men umiddelbart burde den passe i Zalman Z9
    http://www.edbpriser.dk/kabine…n-z9-plus-id-4925473.aspx

    Jeg tror ikke du kan montere en 240 mm radiator nogen steder i en Zalman Z9, så en Corsair Hydro 100i går ikke. Der er godt nok plads til to blæsere øverst, men de for langt fra hinanden. Du kan godt installlere en Hydro 80i, da den kun har en 120mm radiator. Her er et eksempel på et kabinet, Corsair Carbide SPEC-01 hvor du kan installere radiatoren til en Corsair Hydro 100i øverst i kabinetet.


    Corsair Hydro 100i passer til LGA1150, det er ikke noget problem.


    Det motherboard du nævner MSI Z89-G45 findes vist ikke, du mener nok MSI Z87-G45. Men du skal helst have et motherboard med Z97 chipsæt og ikke Z87. Jeg vil anbefale noget i denne her stil hvis du også vil overclocke.

    Corsair kabinettet virker jo heller ikke helt dumt ved første øjekast.
    Dog kan jeg se at det ikke kommer med så mange blæsere preinstalleret. De ekstra blæsere kunne hurtigt betyde en del på budgettet ;)


    Jeg kiggede også en anden køler. Dark Rock 3 fra Be Quiet!.
    Da jeg ikke har planer om at skulle nærme mig de 5Ghz på 4790K'eren, men håbet nærmere er omkring de. 4,6 - 4,7, tror du så umiddelbart at den kan gøre det?


    Jeg undskylder for de måske lidt dumme spørgsmål, men det er første gang jeg har besluttet mig for at vil gå i gang med OC.


    Med hensyn til Mobo, jo du havde ganske ret, det var det jeg kiggede på.
    Ved nærmere eftersyn fandt jeg et MSI Z97-G43 Gaming til ca samme penge, så den går jeg nok med.

    Jeg står og skal have samlet mig en ny PC til gaming plus diverse, jeg har sat mine øjne på en i7 4790K processor, på et MSI Z89-G45 gaming Motherboard.


    Mit spørgsmål kommer da jeg har kigget lidt på kølingen. Jeg har gået efter 4790K modellen, da jeg vil arbejde lidt med OC. Jeg har dog ikke den store erfaring, og vil derfor gerne have en god effiktiv køling.


    Efter en del søgning, virker Corsair Hydro 100i til at passe meget godt til mit budget, men jeg er blevet lidt forvirret. På de forskellige danske forhandler sites, står det ikke oplyst at Hydro 100i passer til LGA1150, men på Corsairs egen side, er det dog oplyst.


    Jeg har kigget på et Zalman Z9 plus kabinet, og igen har jeg brug for lidt expert hjælp til at se om mit project kan lykkedes.


    tl;dr:
    Kan en Corsair Hydro 100i passe til LGA1150, og er det nogen der kan give mig en ide og hvorvidt det vil passe i et Zalman Z9 kabinet med et MSI Z89-G45 Gaming Mobo.
    Gfx er et Nvidia GTX 770 4Gb