Indlæg af MaGiX

    Quote

    Originally posted by shack
    Har lige solgt den, og købt en Alphacool AGB-Eheim 1000 Station istedet... Den skulle være meget lydløs, er det sandt? (nogen der har erfaringer)


    Har testet en Alphacool AGB Eheim 600 station, skal indrømme at jeg ikke var imponeret, men der burde være en smule mere spræl i en 1000 station :)


    Men generelt er der ikke lige så meget power i en dykpumpe som hvis du kører den inline. Det har jeg gang i en artikel der kaster lys over, forventer den kommer online i løbet af en lille måneds tid.


    Men du kan se resultaterne for den 600 station jeg testede her: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=409


    MVH:


    MaGiX


    Se det er så også en af de vildeste pumper der findes, og både tryk og flow ligger i den meget høje ende, og dermed følger støjen også med op... Jeg forventer snart at have en til test, så må vi se hvor højt et dBA niveau den reelt leverer.


    En pumpe kan dårligt blive for kraftig, men jo større restriktivitet du har i systemet, jo mere vil den også støje da trykke jo ikke bare kan forsvinde ud i ingenting. Men reelt vil du ikke miste det vilde i køleegenskaber ved at vælge en Eheim 1048 der er meget støjsvag, frem for den DDC Ultra.


    DDC Ultra er primært for ekstremkølere der ikke har noget imod at høre på lidt støj.


    Men en anden løsning kunne være at pakke den ind i støjdæmpende materiale, det vil formentligt også kvæle støjen ganske eftertrykkeligt.


    Men hvad er det for nogle kølehoveder du bruger pumpen sammen med?


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by shack
    Den larmer lidt ekstra i starten ja, men det larmer nu stadig meget... Men jeg kan se at nogle steder er der luft i slangen.. Altså hvor det ikke er helt fyldt med vand, f.eks. fra CPU og til Radiator.. Tyder dette på at pumpen ikke har vand nok at arbejde med?


    Hvis den har vand nok kan du se det på reservoiret, der skulle gerne være godt bølgegang i den nemlig, for en DDC er godt nok heftig i forhold til sin størelse.


    Jeg ville forsøge at knipse til alle slangerne indtil alt luften er ude i reservoiret, derpå fylde helt op, og så prøve at shock starte pumpen et par gange og se hvad der sker. Når først alt luften er ude burde den ikke støje så meget, med mindre det er en DDC+ pumpe du har fået fat på, den har lige fået 80% flere watt at lege med, og er derfor en del hidsigere, men ved endnu ikke hvor meget den støjer, da jeg endnu ikke har testet dem mod de alm DDC pumper.


    MVH:


    MaGiX

    Glenn. Faktisk er der 10 kanaler HVER vej i den radiator du har valgt, billedet er kun for at vise princippet i dual pass/ celle radiatorer :P


    Men en Thermochill benytter sig af i alt 20 kanaler, 10 hver vej, så der er endnu mere luft der kan gemme sig der :)


    MVH:


    MaGiX

    Viking.


    Jeg forstår godt hvor du vil hen med dine billeder, men den opbygning du har tegnet passer bare ikke helt til virkelighedens verden, for reelt når der er tale om en celle radiator/fladrørs radiator som Thermochill, er der tre kamre, to i den ende hvor vandet kommer ind/ud, og et i den anden ende, sådan her:


    [Blocked Image: http://h2okoeling.dk/images/articles/radiator/Celle%20radiator,%20multi%20pass.JPG]


    På grund af de mange store rør, er trykket i en sådan radiator langt fra så stor som i en rør radiator, og dermed kan luften lettere sætte sig og blokere i de enkelte celler, da vandet kan vælge imellem 10 forskellige celler i hver retning.


    Derfor hjælper det heller ikke det vilde at vende radiatoren på en måde frem for en anden, altså lodret frem for vandret, da luften stadig kan holde fat i hver af de enkelte celler.


    Letteste løsning er derfor blot at shock starte pumpen, ruske kabinettet (UDEN strøm på) og banke blidt på siden af radiatoren mens pumpen (og KUN pumpen) kører.


    Men stadig kan man hurtigt opleve at luften blot fiser forbi luftfælden og tager endnu en omgang i systemet, hvorefter luften samler sig selv på det højeste sted når systemet bliver slukket. Reservoir er altså det gyldne ord i den sag :)


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by Glenn
    Med hensyn til over tryk er jeg ikke enig, jeg kan se vandet stige sammen med temp i min fillerport, luft udvider sig ved varme og trækker sig sammen ved kulde, det er også derfra jeg ved der er luft i systemet.


    I de fleste vandkølings systemer er der maks 1 liter væske, i et stort system med en tripple radiator som din er der måske 1,5-2,0 liter.


    Vandet bliver typisk omkring 5-6° C over ambient, og ja vand udvider sig også når det bliver varmere, men så meget som du beskriver at det direkte er måleligt kan jeg ikke få ind i hovedet, med de data jeg sidder med.


    Vand har en Coefficient of Expansion som følger: 0,00018 pr ° K
    Kobber har en Coefficient of Expansion som følger: 0,0000168 pr ° K.
    Luft kender jeg ikke Coefficient of Expansion på, men det ligger nok nede i den ende også.


    Sagt med andre ord, så udvider vandet sig ca. 10 gange så meget som kobber, men ingen af delene kan reelt måles eller ses med det blotte øje :)


    Luft udvider sig rigtigt nok også, men det samme gør vandet, slangerne, kølehovederne, radiatoren og stort set alt andet du har i systemet, så i sidste ende er det meget tæt på at gå lige op.


    Det du formentligt kan se, er bagtrykket der opstår i systemet, og det kan rigtigt nok højne vandstanden en smule i en luftfælde, men det er slet ikke nok til at vandet ligefrem sprøjter ud hvis du åbner for luftfælden under drift, vandet vil stadig følge den normale rute, da der vil være lige så stort overtryk før dit T stykke (relativt set), som der vil være undertryk efter dig T stykke der leder op til din Fillport (relativt set) med mindre du benytter et meget restriktivt T stykke, og så er hele ideen jo ligesom gået af :)


    Måden luft kommer ind i systemet på, og det er umuligt at undgå at det sker, er at slangerne transpirerer/sveder vand ud af slangerne i form af dampmolekyler der trænger igennem slangevæggene, og går i forbindelse med luften i samme øjeblik det kommer i berøring med luften.


    MVH:


    MaGiX

    Først og fremmest: Der er ikke noget overtryk i dit system på grund af luft, det er en myte. Det eneste sted der er overtryk, er lige der hvor der er flow nedsættelser, og med mindre din Fill port er mere restriktiv end dine kølehoveder, så er der ikke overtryk nogle steder i nærheden af denne :)


    Grunden er kort og godt at vandet kører i et lukket kredsløb, og der er lige så stort undertryk som der er overtryk af den selv samme grund. Du kan have en luftfælde hvor som helst i systemet af denne grund, bund eller top, vandet fiser ikke ud af den grund, men forbliver i det kredsløb som det allerede er i.


    Den letteste metode til at lufte ud er: Tålmodighed og et reservoir...


    Luftfælde kan til nød bruges, men er generelt langt ringere til formålet end en luftfælde. Du har sikkert set det flere gange at en stor lufbobbel river sig løs, suser rundt i kredsløbet, og fiser lige forbi luftfælden, og tager endnu et par omgange :) Grunden er at en luftfælde reelt kun virker når der ikke er gang i kredsløbet, men primært når systemet står stille, hvor luften så stille og roligt kan komme op i luftfælden.


    Så første råd er: Køb et ordentligt reservoir.
    Andet råd er: Hav tålmodighed.


    Som du sikkert også har set, så kan luften godt finde på at stille sig i slangerne helt stille, selv om vandet fiser forbi rundt om. Det er på grund af "laminar flow" der kort og godt gør at vandet kører i flere "rør" inden i sig selv, det kører hurtigst i midten, lidt langsommere uden om, og helt langsomt ude langs slangevæggene hvor der er størst modstand for vandet. Vandet kører altså inden i sig selv: http://h2okoeling.dk/?site=show&id=323


    Det samme kan ske inde i radiatoren, og hver gang du starter pumpen opstår der så ganske kort et turbulent flow, der river luften fri af væggene, men straks efter sænkes flowet igen, og bliver laminar på grund af den store ID der er i en radiator.


    Det du kan gøre her er, at du tænder og slukker pumpen i korte stød af 3-5 sekunder, hvilket skaber et shock i hele kredsløbet (turbulent), river luften løs, og sender det ud i kredsløbet. Derpå er det blot at fange luften i reservoiret.


    MVH:


    MaGiX - H2Okoeling.dk

    Quote

    Originally posted by hot_fifty
    ik for noget men luften bliver også kolere når blæsere blæser luften i gennem men er enig i at temp er ikke korrekt.. kan det umuligt være


    Du tænker på Wind Chill Factor, og og det har reelt intet på sig, det er bare hvor varmt det føles, luften bliver ikke koldere af at ryge hurtigere afsted, nærmest tværtimod.



    Igen er jeg så uenig med dig, for det kommer så sandeligt helt an på hvilken CPU det er man har i sin maskine, nogle af Intels nyere CPU'er yder op over 140W og enkelte når helt op til 166W ved Peak Load, UDEN Overclocking vel og mærke, kun i sig selv, og så tør jeg slet ikke tænke på varmeudviklingen ved OC oven i hatten :D


    ALLE: Nu er der efterhånden gået ret meget kritik i prisen for vandkøling, men her vil jeg gerne lige pointere én ting: Da jeg for godt 5 år siden startede med at vandkøle, der kostede et komplet sæt den nette sum af 3500,- kr, for køling af CPU, GPU og Chipset (Dangerden Maze hoveder) med en Eheim 1048 pumpe, og en cube radiator... Det system vil i dag få lammetæv at et billigt vandkølings system til 1000,- kr. med 3 kølehoveder, pumpe og radiator, så se lige på hvor priserne er kommet hen, og hvor de fortsætter med at gå hen imod!


    Men noget helt andet: Vandkøling er ikke kun noget man gør fordi man vi skille sig ud, for langt de fleste er det faktisk en hobby der optager en god del af ens fritid, det er sjovt at lege med, udbygge på, forbedre osv, nøjagtigt som der er mennesker der kan blive fasineret af at overclocke deres computere langt ind i helvede, og bruger mange penge på de rette dele.


    Jeg har til dato ikke set et eneste system der kan fjerne de mængder varme som vandkøling gør uden problemer, uden samtidig at true med tinitus, hvis man har bare et rimeligt kraftigt system, og personligt er der gået sport i den for mig at få kvalt lyden fra min computer helt, jeg vil være i stand til at ligge 3 meter fra den og sove fredfyldt, og det kan jeg...


    Men igen, denne diskution er bragt op før, og heller ikke den har fået en afslutning, så tvivler på denne gør...


    MaGiX


    Der viser du så med al klar tydelighed at der er store fejl i dine måle resultater, for hvordan kan du få kølet en CPU til under ambient med luft? Det kan kun lade sig gøre med TEC/peltier køling, Phase Change (prometia og vapochill) og tilsvarende køleløsninger, og begge dele koster dyrt og er besværligt at have med at gøre hvis man ikke ved hvad man har med at gøre :)



    Quote

    Originally posted by M.Beier


    Dit mobo måler næppe særlig skarpt


    MaGiX, hva' er det for nogle termometre der koster 1500,- ? - DT200 koster 900 i DK, men så igen, dem kan man også være uheldig med, er set sådan et der laver en 15 graders afvigelse...


    Vi benytter os af GMH3250 termometre, med K1 teflon probes og 0,1° C nøjagtighed. Alle målinger kan tages ud med logger og overføres til PC hvor vi så kan sammenligne op til 10 målinger sideløbende, fra i alt 5 termometre af gangen. Prisen på de 1500,- kr er endog i tyskland, du finder dem næppe herhjemme til under 2500,- kr :)


    Quote

    Originally posted by McBane


    Og vand er heller ikke bare vand. Hvis man køber en færdig pakke(noob) kommer du heller mærkbart under hvad luft kan præstere. Det der er interessant er jo hvad der bruges til at lede varmen fra cpu til det sted der skal afkøles. De moderne luftkølere med pipes leder jo som oftest varmen væk med vand, bortset fra vapochill som har valgt et andet system der burde virke bedre men ikke gør det i praksis.
    Folk taler altid løs om at vand er stille men faktum er at du dels skal have varmen ledt via en veksler til luften og dels bliver nødt til at have en blæser til at køle dine mosfets og så er man lige vidt.


    Det er godt nok de færeste motherboards der kræver aktiv køling af mosfetes, og de der gør kan du godt få kølehoveder direkte til mosfets, men til dato har jeg ikke set et hvor det var påkrævet, men under ekstrem OC kan det være en fordel ja.


    Du glemmer dog at et vandkølings system godt kan være passivt kølet, altså uden blæsere overhovedet, og så er vi nede i et dBA niveau hvor vi snakker tæt på uhørlighed, kun pumpens svage brummen kan høres, og den er lav og samtidig lavfrekvent i hertz.


    Et par 9 dB papst 120 mm blæsere kan som regel lave alt det luft flow du har brug for i dit kabinet, hvis du er bange for at diverse chips skal få det for varmt, og kan man brokke sig over de blæsere, så er man sq gal :)


    Men jeg kan ikke give dig ret i at alle færdige systemer er for nOObs og køler elendigt, det kommer så sandeligt an på hvor man handler, der findes indtil flere rigtigt godt samlede systemer, men man skal ligesom med alt andet være parat til at betale for kvalitet.


    MVH:


    MaGiX

    Temperaturerne du måler med et motherboard kan absolut ikke bruges til noget som helst, de følere måler så meget ved siden af at du tror det er løgn, og 21° C vil jeg påstå er et tydeligt tegn på dette, med mindre der var -5° C på dit værelse da det skete...


    Start med at læse denne artikel, skrevet af undertegnede, så er jeg rimeligt sikker på du har en bedre forståelse for hvor jeg vil hen: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=349


    Vandkøling er meget bedre end luftkøling, blandt andet fordi vand i sig selv er 30 gange bedre til at optage og afgive varme end luft er, derfor kan du fjerne enorme mængder varme med vand, transportere det et andet sted hen, og herfra overføre det til luften, og samtidig selv vælge over hvor stort et areal (størrelsen på radiator) og med hvor mange blæsere der eventuelt skal gøre det. Dermed styrer du også selv hvor meget støj du gider høre på og hvor høj ydelse du ønsker. Mindre støj og/eller mere ydelse kræver bare en større radiator med flere og/eller mere stille blæsere.


    EdgarBaba. Det er så ikke helt rigtigt, for du kan hvis du kender ambien for luftkølere eller vandets temperatur for vandkøling, samt ved hvor mange watt din CPU yder på maks og kender dennes temperatur, finde frem til en såkaldt C/W værdi, der siger noget om hvor mange grader C man kan forvente en køler fjerner pr afgiven watt i varme. Lyder måske kompliceret, men det er faktisk ganske enkelt, læs evt om det her: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=179


    Men du har dog ret i at det bedste er ret nøjagtige følere, men sådan nogle koster langt mere end de fleste er parat til at ofre, vores koster ca 1500,- kr. pr stk, og hver føler koster ca 75,- kr. pr stk oven i hatten. Vi har 7 af disse termometre, og en 20 følere til vores testsektioner, gør selv regnestykket, og det er kun en lille del af vores projekt :D


    MaGiX

    At sammenligne temperaturerne mellem en high end luftkøler og low end vandkøling som BigWater svarer lidt til at du sammenligner en god luftkøler til 400 kr med en 120 mm blæser med en du har fundet på et loppemarked til 30 kr med en 40 mm blæser :) Det kan bare ikke lade sig gøre på et rimeligt grundlag.


    Det er da tragisk at du har haft så kedelige erfaringer med vandkøling, men helt ærligt, havde du købt et ordentligt sæt fra starten, så ville dine erfaringer have været nogle helt andre end de er nu, for uanset hvordan du vender og drejer det, så er vand 30 gange bedre end luft til at optage varme, men satser man på et af markedets ringeste vandkølings systemer, så må man også forvente et resultat der svarer til det :)


    Næh du, køb noget ordenligt vandkøling næste gang, så vil du også opleve en verden til forskel fra luftkøling, specielt hvad angår støj, men også rent varmemæssigt vil der være store forbedringer.


    MaGiX

    #0. Ja du har så godt nok været uheldig med dit setup, og du har helt ret i at den vejledning der følger med er totalt ubrulig med ordet "tilpas" for hvad er tilpas som du selv er inde på...


    At de påstår at spænderingen kan gnave sig igennem slangen tyder på at det er en nOOb der har skrevet den manual, for der skal GODT NOK ligges kræfter i hvis det skal ske, og det er ikke noget der gøres med fingrekræfter allene, der skal de store tænger til. Spænderingen skal bare skrues i bund for fuld kraft, alt du kan mønstre med dine fingre, og derpå lige 1/4 til 1/2 omgang med noget værktøj.


    Et andet trick du har misset er at trække i slangerne inden montagen. Du skal ikke lege Rambo og hive og flå for fuld kraft, men en 20-25 kg træk er rigeligt til at afgøre om slangen sidder fast, bevæger den sig eller rykker den løs, så var det ikke godt nok, og man skal prøve igen...


    Men det er sq let nok at være bagklog, jeg kan kun glæde mig over at den slags historier kun dukker op yderst sjældent, og som regel viser det sig at være folks egen skyld at det skete, ikke at jeg siger det er det den her gang, Thermatake burde aldrig have haft lov til at rode med vand IMHO, det er sjovt nok primærmt med deres og tilsvarende low budget vandkølings systemer at vandskader opstår...


    #4. Som #5 er inde på, så kan de målinger du udtager overhovedet ikke bruges til sammenligning med andre, det eneste du reelt kan bruge til noget er hvor meget du kan OC stabilt kontra andre.


    Temperatur føleren på dit motherboard er mildt sagt det billigeste fabrikanten af dit bundkort var i stand til at finde på markedet, og koster i snit omkring 1 cent pr stk... Til sammeligning koster en probe med 1,0° C nøjagtighed i snit omkring 1$ og en probe med 0,1° C koster omkring 15$... Dertil kommer så at motherboardet skal omsætte de målinger den modtager til reelle værdier via BIOS, og er den ikke kalibreret ordentligt, så er du lige vidt.


    Svingninger på +/- 15° C er set mange gange, så måler du 50° C på dit bundkort, kan temperaturen i virkeligheden godt være 35° eller så højt som 65° C...


    Med andre ord, glem alt om dine målinger, og glæd dig over at dit system er stabilt i stedet for.


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by xt0m
    Og jeg har læst begge tests, men det virker halvsvært at få en oprigtig mening ud af folk, fordi det hele render op i om man er partisk eller ej :rolleyes:


    Tjae, jeg kan da kun fremføre på det kraftigeste at jeg er så upartisk som det er muligt at blive, jeg tester produkter, og ikke forhandlere, og de forhandlere der til dato har sendt produkter til test har alle fået den samme besked: Jeg tester for vores brugere, ikke for dem. Jeg tester produkter, og jeg er hård men uretfærdig i mine bedømmelser af et produkt.


    Jeg er totalt ligeglad med om en forhandler/producent bliver sure over at deres produkt får en skod karakter, gør den det er det fordi det er et skod produkt, og så har den også fortjent den karakter den får. Vil en forhandler derpå ikke længere deltage i vores tests, så er det nok et større tab for dem end for os :)


    Alle vores tests laves med noget af det bedste udstyr på markedet, og jeg kan godt hilse og fortælle, at jeg har ikke brugt op mod 45.000 kr af egen lomme på det udstyr, for derpå at lade indflydelse eller lignende fra forhandlere spille ind :)


    Maziar fra Cooltronic. dk er en rigtig god kammerat, med på vores side, og alligevel er en af de pumper de til dato har sendt til test, fået den laveste karakter til dato i nogle af vores tests, fået en sidsteplads i vores review database, og det var kun fortjent, for produktet var viterligt ikke specielt godt.


    Så jeg håber ikke din udtalelse var myntet på mig, for jeg mener det når jeg siger jeg forholder mig upartisk i alle vores tests.


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by xt0m
    Det behøver ikke være creme de la creme - det skal bare ikke larme som ind i helvede.. Spm er om jeg kan slippe afsted med en Eheim på den, i stedet for at smide 750 kr efter en D5 - der alligevel kommer til at køre på trin 3 :)


    Test af begge pumper ligger på vores side: H2Okoeling.dk


    Laing D5/Swiftech MCP655: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=419


    Eheim 1048: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=402


    Så kan du selv gøre regnestykket, jeg ved godt hvilken jeg ville satse på :)


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by xt0m
    Er ved at fordybe mig i jeres artikler - nem *host* lørdagslæsning :ohmy:


    Tjoe, men jeg har gjort mit bedste for at gøre det brugervenligt, og holde det på et plan hvor alle kan være med :)


    Men vores tests kræver et vist forhåndskenskab til visse tekniske fraser, det kommer man ikke uden om, men læser du vejlendingerne som et minimum først, så skulle jeg mene at du er godt hjulpet på vej, der er det meste forklaret :)


    MaGiX

    Det er ikke nødvendigvis billigere at samle selv, det kommer helt an på hvilke dele du vælger, men ét er sikkert: Du får det meget bedre, og du får et system hvor de eneste kompromiser er dem du selv vælger.


    Hos os på H2Okoeling.dk finder du en hel serie af vejledninger til indkøb af vandkøling, der tager vi kort og godt hver enkelt stump fra pumpe over til radiator, videre til kølehoved osv, og når du er færdig med at læse dem, så burde du være en hel del klogere, og mere klar til selv at sammensætte et system.


    Alle kan gå ud og købe Asetek eller tilsvarende system, og bevares de køler da glimrende, men at samle selv er der nu engang noget specielt over, og det er ikke fordi priserne nødvendigvis ryger gennem loftet af den grund.


    Men du skal være velkommen inde hos os på H2Okoeling.dk vi skal gerne hjælpe dig videre, hvis du selv gider gøre fodarbejdet :)


    MVH:


    MaGiX - Jeppe Kamper
    Chefredaktør H2Okoeling.dk

    Det Sajmon mener (og som er helt korrekt) er at de 2,8 meter ikke svarer til et tryk på 280 mbar, (løftehøjde på 2,8 meter) da vandet der suser tilbage fra toppunktet tilbage til pumpen er med til at suge vandet rundt, det virker med andre ord lidt som en "hævert" hvor du får vand til at løbe fra en højde til en anden, blot ved at suge lidt i slangen, og derpå lade tyngdekræften trække nyt vand med rundt. Det sker også i et loop.


    Det du skal gøre hvis du ønsker at vide det eksakte tryk er, at tage evt tre meter slange og løfte lige op over pumpen, og derpå lade pumpen trække vand direkte fra et reservoir og så måle hvor højt vandet stiller sig i slangen uden at der er noget tilbageløb. Hver cm den kan løfte over pumpen svarer til 1 mbar, så kan den på denne måde løfte 1,8 meter har den altså en løftehøjde/et tryk på 180 mbar.


    Hvis du ikke har pumpen i systemet endnu, og kan undvære den i et par uger, så siger du bare til, så skal jeg mægtigt gerne teste den på både flow og tryk i flere forskellige testsektioner vi har samlet til dato, så kan du få en sammenligning der vil noget, også mod et hav af andre pumper (tester pumperne i den rækkefølge vi får dem hjem) og det vil sige at du kan få den målt op mod følgende:


    Laing DDC (basis, Pro og Pro AGB)*
    DD CSP-MAG*
    Eheim 1048 (testen bliver nok færdig her i weekenden)
    Eheim station 600
    Swiftech MCP655 (Laing D5)
    C-Systems CSP650
    Laing DDC 12V+


    Samtidig bruger jeg de data vi får frem til en test på vores side, til gavn for alle parter :)


    Tilbudet gælder alle, og pumpen leveres tilbage i samme stand efter brug, fortrinsvist ældre pumper der ikke sælges længere har stor interesse, så længe de er komplette :)


    MVH:


    MaGiX - H2Okoeling.dk

    Har sagt det mange gange før, og siger det gerne en gang mere til kong Knud :)


    Man kan ikke sammenligne temperaturer direkte på tværs af platforme, slet ikke basseret på bundkorts målinger, de er kort og godt alt for unøjagtige til formålet, husk at det jo er den billigeste af den billigeste føler der sidder på sådan et bundkort, det gider producenten ikke bruge ret mange cent på...


    Kan kun anbefale at læse den her artikel, skrevet af undertegnede: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=349


    Eneste man reelt kan sammenligne to systemer på er ved hjælp af C/W målinger, for den ene CPU udvikler måske 60W mens den anden udvikler 150W, og så er det jo logik at der vil være en voldsom temperatur forskel, da den sidste jo udvikler 150% mere varme end den første.


    Skal det gøres ordentligt, så skal man over i K prober, og de koster ca 50 kr stk og et godt termometer til formålet (såsom GMH 3250) koster omkring 1500,- kr, men så kan man også tage nøjagtige målinger der kan bruges til noget (+/- 0,1°C)


    MVH:


    MaGiX

    Lige et spørgsmål: Hvem har fortalt dig at du skal bruge 2500,- kr på ordentlig vandkøling?


    Det er skam flere år siden det var de priser der herskede, i dag kan du få et ganske udemærket samlet sæt til under 1000,- kr, så hvorfor ikke bare snuppe sådan et, og så er du kørende? Den radiator du allerede har, kan du så ligge oven i det samlede sæt du kan få, og så er der gode muligheder for at udvide systemet.


    Her er da et glimrene sæt til prisen:


    http://www.pc-modd.dk/Cart/des…05122323511880.166.149.67


    Hvis du vil snakke mere om vandkøling, så skal du være hjerteligt velkommen inde på vores side, vi leger ikke med andet :)


    http://h2okoeling.dk


    MVH:


    MaGiX