Indlæg af noxon

    Noget jeg bed mærke i da jeg skiftede mine 2x24" ud med en ny 32" buet skærm er at alle horisontale linjer er buede.

    Linjer vinkelret på øjet er selvfølgelig lige, men over og under dette punkt vil fremstå med den bue der er i skærmen, det er i mine øjne ikke optimalt til billede/video redigering. Faktisk er det kun i spil hvor jeg ikke ligger mærke til det.

    Tror AMD løber med den her, ikke nødvendigvis med det hurtigste kort men på pris/performance/watt.


    Ampere bliver først rigtig spændende på 7nm istedet for den "handicappede" Samsung 8nm.

    Det var mere hvis du skulle game i 1440p, så har CPU minimalt at sige og du kunne ha snuppet en Ryzen 3600X.


    Men da du skal bruge en workstation er det selvfølgelig vigtigere med CPU regnekraft.


    Jeg syntes lige du skal tage et kig på Ryzen 3900X som har samme antal kerner som i9 10920X, men billigere.

    Ryzen 3950X som har 16c/32t som prismæssigt er ens med i9 10920X, men i applikationer der skalerer med flere kerner giver den Intel kæmpe baghjul :)


    Du bliver nok nødt til selv lige at finde benchmarks i de specifikke programmer du benytter for at danne dig et overblik.


    Her er lidt at sammenligne med, https://www.techspot.com/revie…core-cascade-lake-x-hedt/

    Kig også lige på strømforbruget, forskellen er stor nok til at gøre en forskel hvis du har den tændt mange timer om dagen.


    AMD vinder lige nu hele vejen rundt, pris, performance og strømforbrug.



    Men ja, dit system du har samlet ser ud til at passe sammen.

    Altså det er da bare at prøve, min gamle server med en i7 3770K er "passivt" kølet i den forstand at der sidder to blæsere i kabinettet, en i bund og en i top. De snurre med en 700 rpm og køler også de 5 diske fint. Harddiskene larmer i hvert fald mere end de to blæsere.

    Arh... Alligevel? Jord i PC'er er ikke noget man har gjort i i mange år, eller misforstår jeg et eller andet? Kan ikke huske den sidste gang jeg stod med en PC der brugte et tre-ben's vægstik til Jord. 8o


    Nej det har man ikke, men derfor er problement stadig reelt ;)


    Jeg måler fx også 80-110V mellem håndvasken og opvaskemaskinen, det kan bestemt mærkes hvis man tager fat i begge ved en fejl...


    *Edit, målte lige mellem radiator og computer, der ligger 100V.

    Skidtet er jo konstrueret til at køre varmt, så om min CPU er 40 eller 95C load er mig ligemeget, så længe det kører stabilt.


    Hvis i gerne vil have det højeste OC til 24/7, så er der selvfølgelig en smule at hente ved en lavere temperatur, men ellers såe...

    God gennemgang :9xo


    Dog lige en bemærkning omkring RAM overclock, så afhænger det af kortet.


    Quote

    Klarer grafikkortet den længere stress test, er man klar til at overclocke RAM. Her er der dog, som jeg tidligere var inde på, som regel meget lidt reel gaming ydelse at hente. Generelt vil jeg faktisk ikke anbefale, at man overclocker sine RAM, hvis det udelukkende er til gaming, man bruger sit kort. Der er som regel så lidt ydelse at hente, at tiden det tager at indstille tingene, og den ustabilitet det kan medføre, ikke er det værd.


    Et 1080Ti har en bus width på 352bit, 1070/1080 på 256bit og 1060 192bit. Dem der ikke lige har råd til top modellen i serien, vil altså se en større forbedring af at overclocke sine ram, -også i spil :)


    Et 1060 har altså en bandwidth på 192GB/s hvor et 1080TI vil have hele 484GB/s, derfor står det klart at man nok får væsentlig mere ud af et RAM overclock på sit 1060 end sit 1080Ti :)


    Jeg har ikke lige været så heldig at have et kort fra Pascal serien i hænderne, men ovenstående har i ihvertfald været det samme for de sidste mange generationer af grafikkort.

    2 x 5508 MHz = 11016 DDR, begge er altså korrekte.


    Kig på grafen i GPU-Z eller Afterburner, kortet skulle gerne være i de forskellige P-States afhængig af det aktuelle load. Ellers har du måske noget SW der konflikter.

    Hehe.. Det lyder dumt og farligt.. Det vil jeg prøve.


    Hvad har du brugt som kølepasta på chippen. Jeg har noget Gelid GC Extreme som jeg er glad for, men jeg kan se at mange bruger "flydende metal"?


    Det er klart bedst med det flydende metal, der er også mulighed for at undlade heatspreaderen og bruge alm kølepasta. Se her http://www.coolerkit.dk/shop/e…y-precisemount-3683p.html


    Men ja, det er den eneste vej hvis du vil have en betydelig bedre temperatur.

    Hvis du vil have en betydelig bedre temp på CPU, skal den bare delides :)


    Som du kan se, har folk hentet mellem 7 og 30 grader.
    http://www.overclock.net/t/137…pu-with-out-a-razor-blade


    Min egen 3770k faldt også en 20 grader.
    Ved 3.9GHz og 1.11volt, ligger den på nogle og tres grader under load, kølet af en ok luftkøler med en 600rpm blæser.


    På vand kan den 4.8ghz ved 1.3volt og load omkring de 60 grader!



    Som udgangspunkt vil en lavere temperatur, betyde samme OC ved mindre volt. Eller selvfølgelig højere OC ved samme volt :)

    Til det du skal bruge det til, er det du linker til fint. Voltcraft er bestemt kvalitet.
    Hvis vil have noget "ordentligt", som kan en masse du sikkert ikke får brug for, skal du op i en helt anden prisklasse.