Indlæg af hoerup

    Lidt flere småtips


    Nu skrev du at det er til et studieprojekt ... hvis det er et modem der er blevet udleveret af skolen så kan det være at du vil starte med at nulstille til fabriksindstillingerne og selv konfigurere den op. Relevante kommandoer: AT&F AT&V AT&W


    MC35i kan kan arbejde i en kombabilitets tilstand med den ældre M20 Siemens chip. Slå denne tilstand fra med AT^SM20 kommandoen.

    Quote

    Jeg må indrømme at jeg ikke kender noget til flow control.


    Så er det nok på sin plads at kigge lidt på RS-232 standarden. Start f.eks. med http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232


    Jeg går ud fra at du allerede har fundet dokumentation på MC35i AT kommandoerne - det er din "bibel" til hvordan at man styrer modemet.


    Jeg forstår ikke lige hvorfor at AT+CPIN? fejler. Det kan være at du skal kigge på AT^SCKS til at teste om den har fundet SIM kortet.

    Lidt Løst og fast omkring GSM modem ...
    Ang. den serielle hastighed så har du tilsyneladende fundet den rigtige (57600 bps) - i og med at du får nogle svar i dit terminal program.
    Manualen til dit hardware bør ellers angive hvad default hastigheden er - generelt set vil den typisk ligge imellem 9600 og 57600 (selv om det er tilladt at bruge hele spektret fra 300 til 115200)


    Du skrev ikke noget om flow control men når at du fra dit program snakker til modemet så skal du bruge hw flow control (rts/cts) for ikke være sikker på at modemet kan følge med.


    "men da var det ikke været muligt for mig at skrive noget i terminalen." Der er altid mulighed for at at skrive noget - spørgsmålet er bare om du kan se hvad der bliver skrevet, det afhænger af echo indstillingerne i terminal programmet og/eller echo settings for modemet.


    Generelt omkring fejl - kommer der så ikke en numerisk fejlkode sammen med "ERROR" beskeden ? Den kan du bruge til at undersøge nærmere om hvad der er galt.


    Ang. PIN authentication så bør du starte med at spørge på status med en "AT+CPIN?" - den fortæller hvilken tilstand modemets SIM kort del er I og om den forventer en kode .