Indlæg af Neo1

    Det er meget muligt at dit bundkort begrænser dig, Asrock er ikke kendt for deres gode OC potentiale! Men istedet for at fare ud og bruge 700 på et nyt bundkort som måske giver dig 200 og nok max 300MHz, så spar lidt mere sammen og køb en E8500, den kan nemt klare 4gHz og med ½ multiplier mere kan den endda klare de 4GHz uden du behøver at clocke længere op på NB.


    Desuden er den en smule hurtigere og køligere end en E6850 ved samme clock.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder
    Pointen var ikke om F@H har kastet resultater af sig. Pointen var om du vidste en klap om det og om du overhovedet havde forholdt dig til det. At du blank indrømmer ikke at vide noget om det og lader det være op til mig at lave mit eget lille "peer" review af deres publikationer siger vist rigeligt om din viden om hvad du laver ;)


    Igen er du jo ude i noget med at hvis man ikke forstår videnskaben bag, så må man ikke bidrage. Forstår du hvordan en moderne microprocessor fungerer, i dybden? Stiller du dig nogensinde kritisk når din computer påstår at 2+2=4?


    Quote


    Du ved alt om klimakrisen men du aner ikke en klap om proteinfoldning, selvom du roser projektet til skyerne - jeg håber du forstår hvorfor jeg ikke tager det vildt seriøst ;)


    Jeg har ikke rost projektet til skyerne, jeg vil meget gerne vide hvor i denne tråd jeg har gjort det, og hvis ikke vil jeg sætte pris på ikke at få lagt ordene i munden.


    Hvorfor er det nødvendigt for mig at kunne forstå proteinfolding, for at være med til at bidrage?



    Quote


    fristes man til at tro du ihvertfald ikke er nogen CO2-synder mht energiforbrug på at sætte dig ordentligt ind i sagerne ;)


    Huh?
    Jeg er hverken miljøaktivist eller greenpeace-medlem, men jeg synes da jeg gør mit, dermed ikke sagt at jeg ikke bruger energi, F@H udgør bare kun en lillebitte smule af det.



    Quote


    Hvorfor mener du det er mig der skal komme med det estimat? Du mener jo at alt er kosher, så du burde jo have de tal lige på hånden ;)


    Hvis du vil udfordre min påstand må du jo have noget til at bevise at jeg tager fejl. Står F@H for en stor del af CO2 udslippet? Står det for 1/10-del? Hvad med 1/100000-del? Hvis du ikke mener det er tilfældet, hvorfor så spilde tid på F@Hs medfølgende øgede energiforbrug, istedet for at fokusere på de store syndere som feks. biler, fly og kulkraft?


    Hvis vi i Danmark havde en højere procentmæssig udnyttelse af den vedvarende energi, ville konsekvenserne af at lade sin maskine folde når man ikke skal bruge alt ydelsen, jo være lig nul. Vindmøller udleder ikke CO2, går man ind i kampen for at få smækket nogle vindmølleparker op, istedet for at bruge sin tid på et internet-forum for indædt at banke folk i hovedet over hvad de bruger deres CPU-tid på, får man udrettet en del mere. Hvis du virkeligt insisterer på at kæmpe for klimaet, kunne du måske bruge din tid lidt bedre, hvis du ikke er den hvide klima-prins, hvad er så formålet?


    Du har selv gentagne gange sagt at du ikke definitivt mener at man ikke skal folde, og at hverken du eller nogle andre har regnet ud om det kan betale sig at bruge energi på det, netop det er da et enormt godt argument for at folde. Det er usikkert om det kan betale sig at folde, det er ikke til at vide, derimod er det sikkert at forskningen fører til resultater, og selvom det næppe bliver til en mirakelkur så ihvertfald en større forståelse for de førnævnte sygdomme.
    Hvis vi altid holdt os tilbage når der var nogle ukendte faktorer, hvor stod vi så nu?
    Og så synes jeg at du skal droppe dit argument med at CO2 udslippet stiger, når der nu er så mange andre ting der har en meget større indflydelse på vores klima, det runger lidt hult i mine ører.


    At man skal forholde sig kritisk til alting er ikke en livsfilosofi jeg har tænkt mig at bruge, hvad med at forholde sig positivt overfor nye projekter, indtil det er bevist om det kan betale sig eller ej? Eller vi kan selvfølgelig også bare være negative og mistroiske allesammen?

    F@H projektets resultater kan du se her:
    http://folding.stanford.edu/English/Papers


    Jeg skal blankt erkende at jeg intet ved om biologi på det niveau, og som der står på siden jeg linker til er det meget tekniske tekster, men hvis du er interesseret kan du jo prøve at dechiffrere dem ;)


    Quote

    Det er da ikke sikkert...de danske projekter er i høj grad et produkt af nød. KU og AAU fik eksempelvis foræret 30 PS3´ere - det var det bedste bud på en supercomputer man lige kunne klare her i DK Smile


    AAU har deres egen supercomputer, godt nok er der nogle tosser der har brudt ind og har stjålet noget af den så hut jeg hvisker, men de har haft en fuldt funktionsdygtig supercomputer.


    Edit: Nææh, det er DTU som har haft en supercomputer, ikke AAU:
    http://newz.dk/dele-af-dtu-s-supercomputer-fundet-i-usa


    Men om vi har supercomputere i Danmark er måske lidt ligegyldigt, pointen er bare at hvis interessen og behovet for forskning indenfor folding er til stede, skal der nok blive forsket i det, om det så bliver på et cloud-computing netværk eller på IBMs Road-Runner er vel ligemeget, ihvertfald for den samlede mængde energi som der skal til. (Okay, indrømmet, i sådan en sammenligning har et cloud-computing netværk lidt overhead da WUs skal sendes frem og tilbage før der kan regnes på dem.)


    Quote

    Det kunne være man havde en større chance for at få miljøet på ret kurs, hvis folk tænkte sig om inden de sætter computeren på fulde omdrejninger og høvler energi af Wink


    Det kunne være man havde en større chance for at få miljøet på ret kurs, hvis folk ikke brugte tid og energi på småting som i sidste ende kun får meget lille betydning for klimakrisens udfald, og istedet hjalp til at få sat gang i de politiske bevægelser som skal til for at få lavet om på tingene.


    Quote

    - du ved f.eks. med det engelske universitet Stanfords arbejde med kortlæggelsen af det menneskelige DNA Wink


    Høhøhø, har ikke sat mig ind i videnskaben nej, og kunne godt have brugt 30 sekunder på at slå Stanford op på Wikipedia, det gjorde jeg ikke, men det gjorde du, hvor meget CO2 har det kostet os?


    Quote

    med andre ord mener du altså at vi bare skal sætte alle kræfter ind for at opklare mord og så skide vold en hatfuld?


    Det er helt ude af proportion det eksempel der, nej det er ikke det jeg siger. Jeg siger at politiet skal koncentrere sig om seriemorderen fra Vesterbro, istedet for at skrive bøder til folk der betræder det nyplantede græs, så passer proportionerne lidt bedre! Memindre altså du kan komme med et bedre estimat af hvor meget CO2 udslip som F@H egentlig har på samvittigheden?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder
    Nej det gør jeg bestemt ikke....og det har jeg i øvrigt heller ikke skrevet noget sted. Jeg siger bare at det er problematisk, at folk som dig kaster sig ud i det med sådan en tyrkertro, selvom i næsten ikke aner noget som helst om projektet, sandsynligheden for succés eller de negative konsekvenser....


    Tyrkertro? :rolleyes:
    Formålet med projektet må siges at være positivt, om det kan betale sig i forhold til det øgede energiforbrug er som du selv siger kun noget vi kan spekulere i. Men det argument går jo begge veje, du ved heller ikke om de miljømæssige konsekvenser bliver opvejet af muligheden for at forstå misfolding bedre, så hvordan du kan bruge det som et argument for at fordømme projektet forstår jeg ikke.


    Quote


    Først og fremmest... Det er et amerikansk universitet ;)
    Derudover så er det et elendigt argument, at der er andre ting der er værre. Det svarer til at påstå man ikke skal gøre noget ved mord på voksne, fordi mord på børn er værre... Og igen så handler det om at veje fordelene op mod ulemperne, hvilket jeg tvivler på du har gjort eller overhovedet formår at gøre.


    Nej jeg synes ikke dit eksempel afspejler hvad jeg mente i mit tidligere indlæg. Det handler om prioriteter, og jeg synes bestemt ikke at F@H ligger særligt højt på listen over hvad der er kritisk at få ændret på for at få miljøet på ret kurs igen.


    I dit eksempel har vi muligheden for at gøre noget ved både mord på voksne og børn, og det bliver der da også gjort. Du ser jo ikke politiet stoppe alle andre efterforskninger for at opklare børnemord, de kører sideløbende. Det er anderledes med miljøkrisen, det vil kræve en større omvæltning at komme CO2 udslippet helt til livs. Sådan en omvæltning sker ikke fra den ene dag til den anden på alle fronter, man må prioritere og så længe USA til stadighed fralægger sig ethvert ansvar, og så længe vi stadig har SUVer i spandevis på vejene og meget dyrt betalte lobbyister som kæmper for at olieselskaberne får sin vilje og at alle alternative brændstoffer møder så meget politisk modstand som muligt, så vil jeg mene at man bruger sin tid helt forkert ved at snakke om F@H og det forøgede strømforbrug, det er som sagt, en dråbe i en hel spand pis.


    Desuden, alternativet er at lade en supercomputer/server farm stå og tygge drov i et årti, for at få samme resultater som F@H har opnået med deres distributed computing projekt, hvis alle foldere valgte at sige nej tak, ville det ikke ændre meget da forskerne så bare må gå andetsteds for at få deres resultater.


    Quote


    Så du brænder altså bare endnu mere energi af, end normalt?


    Ja jeg gør, hvad er din pointe? Gør du alt hvad du kan for ikke at bruge strøm?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder


    Jeg burde jo egentligt takke dig for at understrege min pointe så godt ;)
    Folding @ Home handler ikke om at kortlægge det menneskelige DNA. Det projekt hedder The Human Genome Projekt... Folding @ Home handler om at finde ud af hvordan proteiner folder sig.


    Ups ja, det har du vist ret i. Det ændrer dog ikke på særligt meget, det handler stadig om at finde en kur til Alzheimers og BSE osv, så pointen er den samme.


    Quote


    Pointen er altså at der sidder en masse mennesker, der ikke aner en fløjtende fis om forskningsprojektet, og brænder en helvedes masse energi af


    Så fordi man ikke har styr på biologien som ligger til baggrund for projektet, må man ikke hjælpe til?!


    Quote

    med andre ord tvivler jeg stærkt på at der er særligt mange der har gjort sig nogle tanker over om det er bedre at forske i proteinfoldning end det er at begrænse energiforbruget (og dermed CO2-udslippet)....endsige at der er mange der overhovedet har den fornødne viden, til at foretage sådan en vurdering.


    Den mængde CO2 som F@H projektet står for er vist en dråbe i havet sammenlignet med så mange andre ting, hvis du virkelig er indstillet på at gøre en forskel mht. klimaproblemerne så er det nok ikke et non-profit cloud-computing projekt fra et stort engelsk universitet som har til formål at komme en lang række kroniske sygdomme til livs, som du skal fokusere på, catch my drift?


    Quote


    Men du har da helt ret i at det, alt andet lige, er bedre at bruge energien på forskning i proteinfoldning end det er at bruge den på at spille Crysis - men er det sådan du administrerer dit energiforbrug, eller kommer Folding @ Home oven i dit øvrige forbrug? ;)


    Hehe nej, der har du igen fat i noget ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder


    Okay... Så må man jo overveje om formålet er godt nok ;)


    Kortlægningen af det menneskelige DNA er bestemt et godt formål, det hjælper i kampen mod parkinsons og alzheimers og lign. sygdomme. Hvis man endelige skal bruge sine FLOPS til noget fornuftigt, så er det F@H!

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder


    Jeg bruger stort set kun min stationære når jeg skal spille....og min bærbare tvivler jeg på kan byde ind med noget der vil hjælpe til forskningen :)
    Men hvis min bærbare kan bruges og det ikke medfører noget voldsomt forøget energiforbrug vil jeg da overveje det...


    Det gør det skam, når jeg folder på CPUen kører den 2.66 konstant, istedet for at clocke ned som den gør når den idler. Det trækker bestemt en smule watt ekstra! Samme gælder grafikkortene som jo normal clocker langt ned når der køres 2D Mode, de hamrer også derudaf.


    Men det går til et godt formål og så er der jo konkurrence-elementet ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    I fahmon får jeg 5384,20 PPD på min GPU. Har tidligere kørt med SMP-klienten, men droppede det da GPU'en tilsyneladende er mere effektiv.


    Tja man kan vel ligeså godt køre på både CPUen og GPUen. Undrer mig lidt at dit GFX ikke får mere, jeg kører F@H på det ene GTX260 og jeg får 5980PPD fra den klient. :rolleyes:

    Det hedder Horizontal Span Mode, og det virker kun i XP, ikke i Vista.


    Har selv forsøgt at køre Span mode i 3840x1200 men af en eller anden grund vil mit GTX260 ikke gå over 3360x1200, og med et HD4870 kort kan jeg ikke kommer over 3200x1200. Ved ikke hvorfor, har prøvet alt, både at fjerne begrænsningen på opløsningen i registreringsdatabasen og har også prøvet med Powerstrip.


    Nå men on-topic:
    Du kan kun køre horizontal span hvis du har 2 skærme til et grafikkort, du kan ikke gøre det hvis du har to skærme fordelt på to grafikkort. Det du gør er at du slår den ene skærm fra, så du kun har 1 aktiv. Så går du ind i nVidia Control Panel under Set Up Multiple Displays og så skulle du gerne kunne vælge horizontal (Du kan altså ikke gå lige fra DualView til Horizontal, så kan man nemlig ikke vælge Horizontal span som en mulighed, spørg mig ikke hvorfor?), hvis du vel og mærke kører XP.


    Det er ret besværligt og det med opløsningen bunder vel bare i at både nVidia og ATI slet ikke har ordentligt styr på deres driversuites, hvilket imo er ALT for dårligt...

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Du kan få lavet meget mere med GPU klienten, jeg tror jeg hiver omkring 15 gange flere point hjem end med CPU klienten.


    Kan også ambefale "Fahmon" til at holde styr på hvor mange point du laver og hvor langt du er nået uden at have pauseskærmen med det roterende protein fremme, det tager en del af ydelsen at have det vindue kørende.


    Bruger du SMP klienten på CPUen? Og hvor meget hurtigere er den ifht. 4 stks. Unicore klienter. Min PPD på CPUen er i øjeblikket 1544, og det er på 3 klienter da nr. 4 ikke går igang af en eller anden grund, synes bare ikke det virker som så meget?

    Prøvede ellers at søge men kunne ikke finde noget. Nå men jeg har også joinet nu med 1x GPU client og 4x Uniprocessor. Ser da ud til vi ligger meget godt i øjeblikket (:


    Juice:


    Prøv at slette queue.dat og "work" folderen i mappen hvor FaHcore.exe ligger, hvis du er på Vista er det i C:\Users\BRUGERNAVN\AppData\Roaming\ og så den mappe hvor din F@H klient ligger, hvilket afhænger af hvilken type det er? Er det SMP eller GPU klienten, eller den normale?

    Ja hvad siger i drenge? Undrede mig lidt over hvorfor vi ikke har et F@H team, de fleste herinde har ret hurtige maskiner jo så vi kunne nok godt få en god score på benene.


    Alle som har lyst kan jo være med, man kan både folde på sine GPUer (både nVidia og ATI), med en single-core client og en Multi-core klient, og det er intet mindre end gratis ;)


    Jeg skal med glæde stå for at få det på benene, men er knap så fedt når man er alene :)) Så skriv endelig hvis det har interesse, så laver vi et hold hvis der er nok der vil være med 8)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Turok
    Men jeg har et andet spørgsmål...


    Hvordan skal man placere sine ram i soklerne. Jeg har 2 gule og 2 røde, og har sat mine i de 2 gule. Har hørt det er meget forskelligt hvordan folk sætter dem, ifølge min manual er det rigtigt det jeg har gjort.?


    Hver farve repræsenterer en channel hver, når du kun har 2 blokke skal du sætte dem i enten de 2 gule eller de 2 røde, du skal ikke sætte den ene i en rød og den anden i en gul.


    Om du så vælger at benytte de 2 gule eller de 2 røde er underordnet...

    Quote


    men så ville jeg da købe en 8400 i stedet for vis det er bedre :)


    Det kommer lidt an på hvordan man ser på det. Langt de fleste spil kan ikke udnytte alle kernerne på en Q9400, og fordi den så kører lavere clock vil den ikke yde ligeså godt som en E8400 (Der jo kører 3GHz) i de pågældende spil.


    Hvis du derimod bruger den som server, eller folding eller skal pakke en 2TB RAR fil ud, så er quad'en KLART at foretrække, men til spil, så er den lidt billigere dual-core faktisk en smule hurtigere :)

    Jeg skiftede selv fra et P45 + E8500 til X58+i7 920 og det kan godt anbefales, man kan godt mærke forskel!


    Men som det også er blevet sagt, E8500 er jo en rigtig god CPU, den kan trække alt så medmindre man skifter bare for at skifte så er det klogeste (Og kedeligste ;) ) nok bare at beholde dit nuværende setup.

    Jeg er enig med Sortemis, du skal have en E8400 istedet for den CPU, du sparer nogle penge og i spil vil den yde en lille smule bedre. Grafikkortet er rigtigt nice, og det er et gude-bundkort du har fundet der, det bliver du ikke ked af!