Indlæg af HerrMansen

    Quote

    Ville sige det er dumt at spare på Ram, de koster ikke noget - du kan få nogle PC8000 fra OCZ til under 600 Kroner, og dem du har fået kan vist ikke helt følge din CPU, evt Flaskehals.


    Det har du nok ganske ret i, men jeg har jo også tænkt mig at købe nogle decideret hurtigere klodser så snart at de mere vigtige komponenter er på plads bare for at få den op at køre.


    Quote

    PS. Og du bør måske overveje, kun at køre med de Nanya (Elixir) ram, da de kører 1:1 med cpu som standard.


    Åh ja. De kører jo en anden bushastighed ikke sandt? Hvis Samsung'erne ryger i så clocker den det hele ned :boxed: Ah well. De var gratis så ingen grund til at græde over spildt ram dér.


    Quote

    PS!! Husk at tjekke med forhandler, om hvilken bios der er på bundkortet. Den skal gerne understøtte gældende processor.


    Så jeg skal altså checke med forhandleren og ikke Gigabyte hvad BIOS præcis den udgave de har liggende har? Af hensyn til at kunne sætte CPU'en i? Lyder meget fornuftigt i mine ører :9xo


    Mange tak for de gode råd :D

    Godaften de herrer.


    Jeg har et mindre problem med at udvælge hardware til min hårdt tiltrængte hardware opgradering som jeg har gået og udskudt de sidste 2-3år :$


    Jeg har studset længe over situationen og på grundlag af min i øjeblikket ringe økonomi, og et behov for at få min maskine op at køre ordentligt igen, valgt at opgradere komponenterne hen af vejen som jeg får råd til dem. Altså CPU+Bundkort+RAM -> Grafikkort -> Harddiske -> Resten.


    Fik øje på CORE 2 DUO E8400'en på EDBpriser.dk som ser ganske hurtig ud til ringe penge.


    Baseret på den, altså 775 Socket'et begynder jeg at vakle lidt. Da jeg ikke har råd til et dedikeret grafikkort så er et bundkort med onboard grafik (gyser ved tanken) jo være et must hvis maskinen skal kunne komme nogle veje. IDE support har de fleste bundkort vel men det er relevant at nævne behovet. Måske jeg kunne få lidt "eksperthjælp" med at finde et egnet bundkort der ikke koster en bondegård (omkring en plovmands penge?)


    PS: Har iøvrigt fået en klump donor RAM fra en ven som skiftede nogle dele ud for et stykke tid siden. To sæt klodser hendholdsvis 2x 512MB 1Rx8 PC2 4200U fra Samsung og 2x NT512 (langt idnavn her) PC2-5300U fra Nanya (Som jeg iøvrigt aldrig har hørt om før nu) De er vistnok begge DDR2 så de må kunne bruges indtil videre oder was? 8)



    Mange tak på forhånd.
    Anders


    EDIT: Hovsa. Ifølge produktbeskrivelsen skulle den kunne køre 64bit. Er det på tvunget eller kan den også køre i den nuværende 32bits standard? :ohmy: