Indlæg af jacobask

    Jeg tror at i vil kunne få mere ud af F.eks en cromecast og så streame fra en browser på en pc eller lignende (man har vel ofte sin bærbar med alligevel).

    OK, start lige fra toppen.


    1. Pil alle kabler af din nye router


    2. Hvad IP giver din TDC router normalt - kør ipconfig /all med computeren kablet til TDC routeren


    3. Tilslut din computer (med slukket wireless) til en af LAN portene på den nye router


    4. Kør ipconfig /all og se hvad IP du får, hvis der kommer en gateway adresse, er dette den der passer på din router, hvis ikke burde du få en 192.168.xxx.yyy adresse, og i givet fald vil din routers være 192.168.xxx.1 (det kan være noget andet end 192.168 men det er det mest normale)


    5. Forbind til din router ved at gå til http://192.168.xxx.1 i din browser


    6. Nu burde du kunne sætte denne op, således at den (på LAN-siden) får en adresse ala 192.168.2.1 (bemærk 2 - denne er (næsten) arbitrært valgt, men det må IKKE være den samme serie som din TDC boks normalt benytter)


    7. Nu burde det virke (på kabel) hvis du slutte TDC'ens LAN til den nye routers WAN port.


    8. Herefter kan du igen gå ind på din router og indstille hvad du har brug for af wireless.


    Håber det kommer til at fungere for dig.

    Det er altid lidt et problem ved denne type guides. Der er ikke noget i dansk lovgivning der forhindre det, men kun i den aftale man laver med NetFlix. Du vil aldrig blive klynget op på det i DK, men udbyderen af tjenesten kan tillade sig at lukke din konto (ikke at jeg tror de gør det).


    /ask

    Det er en mærkelig adresse den får fra det kablede net (kan ikke huske om det er en default Windows adresse hvis den ikke får andet). Det trådløse får en 192.168.0.x adresse, så prøv at nå routeren på 192.168.0.1


    /ask

    Får du en ip fra routerens DHCP? kør "ipconfig /all" og se der - hvis du får en ip, vil gateway adressen svarer til routerens IP adresse 8den du skal kontakte den på)


    Det kan være at den starter med en eller anden obskur IP adresse og ikke kører DHCP go du derfor ikke kan få fat i den da du ikke kender adressen. Så kan du (med lidt held) finde routerens IP-adresse (hvis den har en...) ved at køre "arp - a" og kigge efter routerens MAC adresse (den plejer at stå på et klistermærke på routeren).


    Håber det hjælper. Jeg har antaget at du ved lidt om netværk - hvis det jeg skriver er helt sort, så sig lige til!


    /ask

    Hvis strømforsyningen ikke er ret ny, så ville jeg ikke bekymre mig synderligt om garantien. Der er rigtigt at der kan være problemer med opladede kondensatorer - men sørg for at computeren har stået lidt uden strøm (fysisk fjerne stikket) og tænd for computeren et par gange (uden strøm) - så har jeg aldrig oplevet problemer.


    Men, hvis du kigger ind gennem udluftningen til forsyningen - ser det så helt stoppet ud med støv, eller er det ikke særligt slemt? Hvis det ikke ser temmeligt støvet ud tror jeg ikke at det er problemet - man kan dog ofte fjerne ret mange "totter" med en plastik pincet eller pind hvis man åbner den.


    Noget andet der kan være galt er hvis der er et slidt/defekt leje i blæseren, så vil den larme meget selvom den ikke kører mere end den tidligere har gjort.


    Når du blæser ting af med luft, så hold lige dine blæsere fast så de ikke snurrer rundt - det har de på ingen måde godt af, og du kan nemt vride et leje skævt og det vil give ekstra støj.


    /ask

    Ja, og jeg kan godt følge dig. En ordentlig lygte er altså fed at have. Har selv en fenix tk10 som også har fået en masse tæsk og har rullet rundt i saltvand flere dage i træk.


    /ask

    Lidt input:


    Billederne 1 og 2 er ikke lige min stil (forstået på den møde at de ikke siger mig så meget), men teknisk er de faktisk rimeligt gode.


    Skal der være noget på disse ville det passer "1" med en anelse mere dybdeskarphed således at det var skarphed helt ned til der hvor knoppen starter - der mangler lige den sidste cm eller deromkring.


    Ved billede "2" er det lidt af det samme: det er lidt ærgeligt at de sidste 2 blomster ikke også er skarpe. Enten det, eller også skulle fokus være endnu mere snævert så det kun var en enkelt blomst der trådte skarpt frem.


    Billede 3 kan jeg meget bedere lide, da det pirre nysgerrigheden lidt mere - hvad er der på den anden side af trappen.... Måske det kunne rettes en anelse mere op, således at det nederste trin og horisonten var mere (helt) vandret, og måske skulle trappen centreres helt (den er lige en anelse off-center, og det generer på en eller anden måde).
    Jeg syntes dog at du har fanget en stemning som jeg godt kan lide. Måske en anelse mere kontrast, således at de hvide blomstre træder lidt mere frem ville styrke billedet. Generelt er det en god ide at sigte efter at de mørkeste områder er helt (eller næsten helt) sorte, mens de lyseste områder næsten skal brænde helt ud.


    Der er også en anelse gult "fnidder" lige der hvor den liggende træstamme knækker som forstyrer lidt.


    Billede 4: Fint landskabsbillede med lækre grønne farver - lidt øv med den grå sky ude i venstre side - den kunne godt fjernes. Igen tror jeg at mere kontrast kunne styrke dramatikken i billedet.


    Billede 5: Det siger mig ikke rigtigt noget, det er mere til familiealbummet (som et bedre familiebillede absolut). Du får har brændt højlyset i vandet en anelse for meget ud (det er svært med så stor kontrast i billedet at undgå). Samtidigt måtte de mørke områder godt have været mørkere.


    Billede 6: Selvom det minder lidt om "1" rører det mig slet ikke i samme grad.
    Det er som om der er for meget plads (bart) i forgrunden samtidigt med at der er for tæt i baggrunden - der er sådan en meget skarp opdeling af billedet og det bliver en anelse statisk.
    Som du har valgt at skære det forstyrrer bænken ude i højre side (ekstra fordi den er klippet midt over).


    Jeg tror faktisk at den lokation kunne have givet et mere spændende billede hvis du havde haft bænken som en del af hovedmotivet - det ville så (måske) have fortalt en hel anden historie om et forladt sted.


    Når alt dette er sagt, så er der teknisk rigtigt mange gode ting i billederne, det er ikke for at kritisere dem, men du spurte om ærlige meninger (understøttede) og det er det jeg prøver.


    Specielt med 1 og 2 er jeg ikke den rigtige at spørge. Jeg kan sagtens se det teknisk flotte i denne type billeder (og det klarer du faktisk ret godt), men de siger mig bare ikke så meget. Forstået på den måde at jeg godt kan syntes at de er flotte, men de keder mig hurtigt.


    Håber at mine kommentarer kan bruges, og kom så ud og skyd en hel masse flere billeder!


    Hvis du kan finde den, så bør du kigge efter Scott Kelbys "... book for digital photographers" (hvor ... passer til din version af Photoshop software) - han er skide god til at lære fra sig omkring brug af Adobes produkter!


    /ask

    Hvor mange gange om ugen der smides mad ud er vel ikke et særligt retvisende spørgsmål, da de ikke rigtigt siger noget om mængden.


    Ja, der ryger da lidt ud hver dag hvis der er en anelse i overskud fra aftensmaden som ikke er nok til en madpakke eller lignende. Mængden der smides ud er dog meget lille og der ryger stort set aldrig ubrugte madvarer ud.


    /ask

    Ja, uden at have læst i manualen så er mit bud at du skal installere en medieserver på din PC der understøtter DLNA.


    Det kan være via windows media player eller f.eks en plex server.


    /ask

    Hvis den skal bruges til studie og derfor transporteres meget, så overvej kraftigt at gå ned i skærmstørrelse! Det er så meget nemmere at slæbe rundt med 13" end 15"


    /ask

    Opret en selvstændig konto og før 1000 kr over på den om måneden (automatisk). Så har du dem adskilt fra dine hverdags-penge og de er der hvis der skulle ske noget uventet og du pludseligt fik brug for dem (+ du sikkert kan få bedre renter end hos skat).


    /ask