Indlæg af jacobask

    Quote

    Originally posted by Weidemann
    Jeg har bestilt et Canon EOS 400D, da jeg tager flere og flere billeder og jeg skal tage mange nærbilleder som skal være krystalklare.


    Dvs at jeg selvfølgelig skal bruge macro funktionen..


    Det kommer meget an på hvor tæt du skal på - hvad er det der skal tages billeder af, og hvor stor skal detaljegraden være?


    Quote


    Jeg tager primært indendørs billeder, men vil meget gerne også kunne tage billeder udenfor. Det ved jeg ikke om har noget at sige?


    Hvis du skal tage mange indendørsbilleder og du ikke bruger blitz, så skal du se efter objektiver med en stor blændeåbning - helst ikke mindre end f2.8. Det vil ikke være noget problem at brge disse udendørs, du kan jo bare blænde ned for dem.


    En (til tider) billigere løsning er at købe et godt opjektiv med en relativt stor brændvidde - derved er det ikke så kritisk om du kan fokuserer på meget små aftande, da du vil få forstørelsen via brændvidden.


    Håber det kan bruges


    /ask

    Hvis du kan undvære de sidste 100mm i den lange ende får du helt klart et MEGET bedre objektiv!!


    Mener at have set flere tests med de 2 objektiver imod hinanden, hvor det viste sig at tager du 70-200 på 200mm og cropper dig ind til et billedudsnit der svarer til 70-300 på 300mm får du stadigt et skarpere billede!!


    Her kal du dog være opmærksom på at du får et reduceret antal pixels, hvis du vil have det printet rigtigt stort.


    photozone kan du læse lidt om begge.


    /ask

    vælg crop-tool. indstil det til den størelse der er tilladt, og begynd så at se hvad du kan have med.


    Hvis du mangler plads i højden, kan det være at du skal igang med at "udvide billedet lidt. Her kan du bruge cloene-tool til at "trække" din baggrund lidt ud mod siderne.


    /ask

    Vær opmærksom på at købe et RIGTIGT godt uv-filter, ellers kommer det til at være den begrænsende faktor i dit objektiv. Det villeda være ærgeligt at købe at såskarpt objektiv og ødelægge det med sekundært glas!!!


    /ask

    Hov glemte det andet spørgmål.


    Til at skære i billedet skal du bruge "crop" (næstøverst ikon til højre shjv, eller genvejstast: "c").


    Når du cropper kan du vælge hvilken forhold din højde/bredde skal være, men hvis du vil have frie hænder skal du bare slette de tal.


    /ask

    Du skal bruge image size og ikke canvas size!


    Image size laver billedet størrer eller mindre. Canvas size ændrer kun på størelsen af det kanvas du arbejder på.


    /ask

    Som gratis alternativ til photoshop bør du kigge efter the gimp eller gimpshop.
    De har nogle udlemper iforhold til photoshop, men det meste er småting. Gimpshop er the gimp, men stylet til at ligne meget photoshop (for at lette en evt. overang).


    /ask

    Nu er det selv kun 3 måneder, så det er begrænset hvr meget tid man vil bruge på det, men jeg købte en ælre chrystler for godt $1200 og fiórsikring blev til omkring $300-400 for 7 måneder - det også klart en mulighed, men måske er det for meget at skulle bruge tid til når man kun har 3 måneder.


    /ask


    PS.: bilen blev solgt efter 6½ måned og 15.000 miles for $1000

    Quote

    Originally posted by Macimuz
    Grunden til, at jeg bruger Dreamweaver er dens afslutning af koderne samt popup med diverse html og css-koder mv. Dette er nemmere og hurtigere, også selvom man har styr på tingene.


    Notepad++ har faktisk også auto-complete (tryk ctrl+space)!


    /ask

    Den eneste måde at lære det påer ved at springe ud i det og bare gøre det.


    Da jeg valgte at tage springet fuldt ud fra Dreamweaver til notepad tog det en del tid at få min side som jeg gerne ville have det, men det er alle pengende værd, da det giver en helt anden indsigt i hvordan det fungerer, og nu tager det ikke mange timer at strikke en nogenlunde fornuftig side sammen med ren div/CSS opygning.


    Notepad++ er også et godt bud til en texteditor med syntaxfarvning, som jeg har været meget glad for.


    /ask

    del ssttu.dll burder gøre tricket hvis du står i c:\windows\system32


    Du skal muligvis starte op i fejlsikret med commanpromt for at få lov til at slette den.


    Hvis filen er skrivebeskyttet eller skjult skal du først skrive:


    attrib -r -a -s -h ssttu.dll


    Jeg ved ikke hvor noob du er med dos, men for at komme frem og tilbage i biblioteker skriver du "cd biblioteksnavn" får at komme ind i biblioteket "biblioteksnavn" og "cd.." for at komme et bibliotek tilbage.


    /ask

    du skal ind i det bibliotek hvor du vil have omdøbt dine billeder, ellers skal du skrive rename c:\sti\til\filer\*.JPG c:\sti\til\filer\*.jpg


    Prøv iøvrigt at se om din FTP-klient ikke kan klare det. De fleste har en mulighed for at ændre alle filnavne til små bogstaver ved upload (samt evt at udskifte mellemrum med _ ).


    /ask