Indlæg af spazoid

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Jeg kan godt se ide'en i en AMD 4850e, den er billig og den er mere en stærk nok, dog så ville f.eks. en E8400 være total overkill til hvad den skal bruges til.


    Men den har VT og kan underclockes til samme niveau som 4850e'eren. Så hvis man tager det i betragtning, hvad giver AMD'en så som Intel'en ikke kan levere? Den lille prisforskel vs. mulighed for at skrue op for hastigheden igen, skulle jeg få brug for det og VT hvilket har kæmpe indflydelse på hvor godt en VM kører. Derudover gør VT at der er mindre overhead på VM'en hvilket gør at CPU'en har mindre at lave og dermed bruger mindre strøm, som er endnu mere fordel til Intel CPU'en.



    Min fornuft siger at jeg bør købe AMD fordi den er kraftig nok og med al sandsynlighed vil udvikle lidt mindre varme (og koste lidt færre kroner at have kørende og købe) men alligevel har jeg lyst til at købe Intel.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Simon Bay


    jo, hvis du er kræsen


    Nej :) "rigtig meget" har ikke noget at gøre med om man er kræsen eller ej. En Raptor er ikke pengene værd. Den lavere søgetid gør måske at dit windows starter få sekunder hurtigere, men de fleste brugere vil mærke større forbedring ved at købe 3 af de førnævnte WD 6400AAKS diske og køre dem i RAID0 end de vil med en Velociraptor pånær i enkelte situationer.



    Derudover får man næsten 2 TB lager i stedet for 300 GB - for de samme penge.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Nu tænker jeg heller ikke på TDP eller strømforbrug, men hvad man har brug for og penge,
    mange har den ide at fordi de kalder det for en server så skal de lige pludselig ha' qudacore xeon's hvor de kunne nøjes med meget mindre.


    og selvom at den jeg linker til og din Athlon X2 4850e har samme TDP, så vil din X2'er stadig udvikle mere varme, men igen det er ikke det jeg tænker på :)


    Jeg ved hvad du mener, og er klar over at der langt fra bliver brug for den kapacitet en X2 kan levere, men ifølge alle tests jeg har fundet som måler strømforbrug, så bliver det ikke meget lavere, hverken under load eller idle, end denne, og prisforskellen er 200 kroner eller noget i den dur så det betyder ikke så meget :D


    Egentligt er prisen mere eller mindre underordnet, så længe merudgiften giver mening, og for mig er dobbelt så meget tilgængelig CPU ydelse 200 kroner værd, men godt input! Havde faktisk slet ikke tænkt på den CPU.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    kommer an på formålet mht raptors....til operativ systemet giver de rigtigt meget.


    Nej :)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Hvad skal du bruge den VM til?
    for resten af de ting du skal bruge serveren til kræver jo intet cpu power, til filer server, media host, ftp og måske download der kan en AMD LE-1620
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=405930
    lov power version jo bruges.


    Skal bruge en VM til at hoste nogle Linux applikationer, og den CPU du linker til har samme TDP som den jeg har udvalgt :)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af c-k


    Ved jo ikke hvordan værelset er indrettet, men du kan vel bare rykke skabet lidt ud fra væggen eller placere hullet i toppen?


    Skabet er bygget ind i væggen :D




    Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    intels xeon modeller er da rent faktisk ofte billigere end deres normale udgaver...jeg købte fx en E3110 istedet for en E8400 da jeg kunne spare 150kr alene på det.


    Jeps, men hvad koster workstation bundkort og hvor meget tager de for deres Xeon L-modeller? :P

    Ja men det er ikke varmen i kabinettet der er problemet, det er varmen i skabet ^^ men som sagt, det er mit problem, og det er der nok ikke meget der kan gøres ved, det jeg mægtig gerne vil have hjælp til er at reducere varmen systemet udvikler. :D



    Men keep it comming! Jeg får masser af idéer hvilket er min primære årsag til at jeg lavede denne tråd! Det er jo ikke kun i et kabinet man ka lave luftveje, det er også i et skab, f.eks.!

    Serveren kommer til at stå i et skab, og køling af diske bør ikke være et problem. Jeg er ikke rigtigt interesseret i allerede forældet hardware, ikke mindst pga. manglen på PCI-E porte (til SAS controlleren).


    Det eneste der allerede er købt er controlleren som jeg har haft i et stykke tid og egentligt ikke er købt til dette projekt, så resten kan variere.


    Med hensyn til skabet er det vel omkring 1½ m3, men nu fungerer fysiken jo sådan at varme stiger opad og jeg tror serveren ender med at befinde sig under loftet i dette skab, så derfor er det igen ret vigtigt at det som helhed udvikler så lidt varme som muligt, dog vil skabet kunne stå på klem det meste af dagen/natten.




    c-k - måske misforstår jeg hvad du lige nøjagtigt mener, men normalt er isolering ikke den aller bedste idé! :P

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie
    Af personlig erfaring kan jeg berette at antallet af diske er meget væsenligt ift. varmeudviklingen...
    Samtidig skal du overveje ventilationen der hvor den skal stå. Beskriv det evt. lidt nærmere, så er det nemmere at vurdere om det er realistisk.


    Ja jeg er klar over den varmeudvikling diske tilføjer systemet, men det er et problem der ikke kan gøres noget ved. Diskene den vigtigste funktion i serveren og der kan ikke gåes på kompromis på det område. Diskene vil blive Green Power diske og vil sidde på førnævnte controller med tilstrækkelig køling enten i et backplane eller kølet af 2x 80mm blæsere i et lian li kabinet.

    Undlad at købe gamle 80GB diske, de vil ikke give dig noget i forhold til én hurtig ny disk.


    WD's 6400AAKS er en af de hurtigste diske på markedet. Køb 2 af dem i stedet.


    Og lige en ting, raptors er overrated :) Hvis du absolut vil bruge den slags penge på diske, så køb en lille SSD.

    Jeg skal bruge en server som skal køre 24/7 og stå uden meget adgang til luftcirkulation, så derfor er varmeudviklingen en vigtig faktor. Serveren skal køre FTP server, en enkelt VM, lidt media hosting og fungere som fil server.


    Jeg har fundet frem til 2 konfigurationer som jeg mener vil være det bedste fra AMD og Intel der kan dække mit behov, men det er altid godt at høre andres mening :)



    Først Intel systemet. Regner med at undervolte og underclocke CPU'en da 3 GHz er noget mere end jeg har behov for, men der skulle være god mulighed for at komme ned på et mere fornuftigt strømforbrug. Desværre har Intel ikke mange low voltage CPU'er med mindre man går over til Xeon, men så vil resten af platformen og prisen for hardwaren gøre det hele rimeligt ligegyldigt.


    Core 2 Duo E8400 6 MB
    ASUS P5E-VM DO


    Samlet pris ca 1700,-




    Og AMD systemet:


    Athlon X2 4850e 1 MB
    Gigabyte GA-MA78G-DS3H


    Samlet pris ca 1000,-



    Fælles for begge systemer er følgende:


    Kingston HyperX 2 x 2 GB
    Hitachi TravelStar 5K250 250 GB
    Antec EarthWatts EA380 EC



    Derudover kommer der en Adaptec 31605 SAS controller og et endnu ukendt antal harddiske. Ovenstående harddisk skal kun bruges til systemdisk.



    Der er masser af fordele og ulemper ved begge systemer. Intel systemet er nok noget hurtigere og har VT, men bruger også mere strøm (og laver dermed mere varme) og koster lidt mere.




    Alle kommentarer er velkomne! Også hvis i mener der er noget jeg bør ændre i de enkelte konfigurationer!


    På forhånd tak :)

    Det vil aldrig give mening at bruge mange penge på en dyr controller med XOR processor eller store mængder cache til et RAID-0 setup. Du vil få lidt ydelse ud af cachen, men ikke noget vildt.


    Hvis jeg var dig ville jeg købe det billigste jeg ku finde som understøtter raid-0 (hvilket alle raid controllere gør).

    Ikke for at ødelægge noget for dig, men udelukkende for at redde dig og en eventuel køber for en masse irritation og besvær.


    Kvitteringen fra shg er mere eller mindre værdiløs da den nuværende shg.dk ikke tager sig af det gamle shg.dk's RMA sager.


    Hvis man får behov for en RMA skal man gå direkte til fabrikanten (intel i dette tilfælde).

    Nu har jeg personligt ingen idé om hvordan man koder hjemmesider i dag, men jeg så at der var en der nævnte iGoogle (som jeg bruger meget), og der kunne man måske gå ind og genbruge nogle af deres idéer.


    Jeg forstår ikke hvorfor det hele skal være så statisk, hvorfor ikke lade brugerne selv sætte deres skriftstørrelser og flytte rundt på hvor de ønsker de forskellige ting bør være. Nogen synes måske nyhederne skal være over tests, eller omvendt og nogle vil have dem ved siden af hinanden.


    Kan man ikke implementere et mere brugerdefineret, individuelt design?