Hjælp til FSB, dividers osv.

• Hey!

Selvom jeg ikke er helt ny, er der noget jeg ikke forstår.
    Min PC6400 ram, det er jo DDR800. ~ FSB 400

Min CPU's FSB er på 1333?

Kører jeg så ikke synkront eller hvad? Jeg er en gammel tweaker i nød..

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

Rettet en gang, sidst af Exxon ().

• Det vil sige at man faktisk skal have fat i nogle DDR3 ram der kører 1333Mhz for at udnytte CPU'ens FSB?

Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• Nej, din FSB er kun på 333MHz, det at CPU-Z skriver 1333MHz i Rated FSB er at den skriver FSB'en i QuadDataRate, i Bus Speed skriver den den rigtige FSB, pt. bruger du en 5:6 ramdivider altså CPU FSB divideret med 5 og så ganget med 6 for at få din Ram's hastighed, hvis du gerne vil køre synkront cpu:ram så clock din ram ned til DDR667 eller clock din FSB op på 400MHz.

Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Nej, din FSB er kun på 333MHz, det at CPU-Z skriver 1333MHz i Rated FSB er at den skriver FSB'en i QuadDataRate, i Bus Speed skriver den den rigtige FSB, pt. bruger du en 5:6 ramdivider altså CPU FSB divideret med 5 og så ganget med 6 for at få din Ram's hastighed, hvis du gerne vil køre synkront cpu:ram så clock din ram ned til DDR667 eller clock din FSB op på 400MHz.

Det vil sige at mine ram er hurtigere end CPU'ens FSB, hvis man kan sige det på den måde? Er totalt forvirret..

Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

Ja, din FSB som både styre CPU og RAM er på 333MHz, men på grund af din ramdivider (som er 5:6) så kommer din ram til at køre 400MHz eller DDR800.

Men se så her..

Jeg har hævet mine ram til DDR800 ~ 400FSB
    Jeg har hævet CPU'ens FSB til 400

Altså kører de synkront ikke?

Men hvorfor kører min CPU så for langsomt?

Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• For at se hvad din ram køre af hastighed så skal du lige kigge på cpu-z under fanen Memory der står både hastighed og ramdivider, grunden til at din cpu ikke køre hurtigere at på grund funktionerne SpeedStep og C1E som sænker din cpu miltiplier når du ikke bruger cpu'en for at sænke strømforbrug og varmeudvikling, lige så snart du bruger cpu'en i f.eks. spil så vil multiplieren bliver hævet igen og din cpu køre igen den rigtige hastighed.

• Hehe..

Hvordan ser det ud? Er det en god nok tid? Skal siges at det er på et Asus P5K-VM.. Ikke et P5E!
    EDIT: Er der noget jeg skal huske at låse?

Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• det er en ganske normal/ok tid, hvad køre dine ram så nu, har du beholdt den 5:6 ramdivider?

edit:
    hvis du ikke skal lave meget høj OC så er det en god ide at låse din PCI-e til 100MHz og hvis du har muligheden for det i din Bios også låse PCI porten til 33MHz.
    nogle gange kan det give mulighed for højere FSB OC at hæve ens PCI-e frekvens.

det er en ganske normal/ok tid, hvad køre dine ram så nu, har du beholdt den 5:6 ramdivider?

De kører 400mhz ~ DDR800.. 1:1 altså..

Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• kort sagt...

intels nuværende platform er quad pumpet...den fsb der er oplyst skal i virkeligheden divideres med 4.

rammenes hastighed er heller ikke oplyst helt rigtigt.....pc6400 ram kører ifølge tallene 800mhz, men i virkeligheden skal man dividere det tal med 2 fordi det er ddr2 ...om man når vi snakker om ddr3 også skal dividere emd 2 eller 3 eller 4 for at få det rigtige tal er jeg faktisk ikke helt klar over.

så med en ramdivider på 1:1 skal FSBen hæves til 400 for at udnytte pc6400 ram.....

hvorfor man har valgt at bruge den quadpumpede hastighed er vidst mest pga salgsgas, da amds ihvertfald tidl kun var dual-pumpede....så lød det bedre at man kunne sige 800mhz fsb mens amd "kun" havde 400.........men faktum er at FSB*multiplier=cpuens hastighed.....så derfor er tallet på en 1333 mhz "fsb" på 333 reelt....ellers ville vi jo have 10 ghz processorer med den multiplier :)

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Rettet en gang, sidst af Fragman ().

• Hej Alle,

Jeg er ved at finde stumper til en ny computer og jeg ved ikke om jeg vil OC den. Min gamle computer er så langsom at det kan være at jeg bliver nødt til at Underclocke en ny maskine i en overgangs periode for at kunne følge med den (Har en P4 Norhwood 2,4Gz).

Jeg regner med at købe en E8400 samt et Gigabyte GA-EX38-DQ6 bundkort. Som sagt holder jeg mulighederne for at overclocke bukserne af den for åbne og skal finde noget RAM der kan følge med. Mit spørgsmål er om jeg har forstået de forskellige multipliers rigtigt.

E8400 kører 9 X fsb (333) = 3 Ghz

Vil det sige at hvis jeg køber PC-8500 ram (1066 mhz) eller PC-8000 (1000 mhz) vil det i teorien kunne følge med til en fsb på 500 uden at overclocke RAM modulerne hvilket teoretisk giver en 4,5 ghz processor? I det til fælde man ikke clocker så høje vil den faktiske underclocking af rammene kunne udnyttes til bedre timings ?

Hvis det er tilfældet hvad ram kan anbefales når jeg skal have 2 x 2gb

• Ja det er helt korrekt forstået ;)

Og så kan man altid smide en divider på så ram køre hurtigere end FSBen, fx 5:6 så vil ram køre 600mhz (1200mhz ddr) ved 500fsb. Så kan man selv teste hvad der gir bedst i de spil/programmer man bruger.

Og det vil altid være en fordel at finde ram med D9 chips på da de OCer langt bedre end alle andre. Kan ses her, siden er desværre nede for tiden http://ramlist.ath.cx/