Zalman 8700NT på Q9300?

• Jeg er kommet til at købe en Zalman 8700NT, men har efterfølgende læst, at det ikke er verdens bedste køler (trods prisen).

Inden jeg pakker den op vil jeg gerne højre, om der er nogen, der har erfaringer med at køre med sådan en på en Q9300 (eller evt. på en Q6600, som jo udvikler lidt mere varme end Q9300).

Den skal køre med en Q9300 og gerne på laveste hastighed. Jeg vil gerne overclocke cpu'en til 3,0Ghz, men kan det ikke lade sig gøre med køleren på laveste hastighed er jeg ok med at køre med 2,5Ghz. Jeg ser helst at cpu'en ikke kommer over 50 grader ved load. Jeg har p.t. en Zalman 7500 AlCu på en P4 Northwood og cpu'en kommer aldrig over 40 grader ved load, men det er jo heller ikke en cpu der udvikler varme så det gør noget, så det kan næppe bruges som sammenligning - kun støjmæssigt.

Så: Skal jeg pakke den op og bruge den eller skal jeg sende den retur og købe en anden (med de to x porto det koster mig oveni)?

Nogle erfaringer at øse af?

• Q9300 bliver ikke så varm igen og vil tro det intet problem at smide den op på 3Ghz overhovedet.

Jeg ville ikke købe en ny hvis du bare vil nå 3Ghz men vil du mere så vil en bedre køler måske give dig 100-200mhz. Dog kan det også være dit bundkort/ram vil begrænse dig da Q9300 kun har en multi på 7,5.

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

Oprindeligt indlæg af noxon
    3ghz burde den nok kunne klare, måske ikke til de 50c load, men det er jo også lige meget? Der sker intet ved den fx ligger på 65c load.

og hvis han har et godt "air-floow" i sit kabinet, så hjælper det jo os :)

Oprindeligt indlæg af puma99dk|

og hvis han har et godt "air-floow" i sit kabinet, så hjælper det jo os :)

Det har jeg ikke. Det er et Chieftec Dragon Midi-tower (anno 2003) med en 850W Zalman PSU, der kører med en meget langsom 140mm blæser. Hertil et passivt kølet 8500GT grafikkort. PSU'en er totalt overdimensioneret, men den er meget stille og det er hele pointen med den.

Så de eneste blæsere i kabinettet er som sagt den på cpu-køleren og den, der sidder i PSU'en. Begge kører på lavest mulige hastighed, men det har fungeret fint.

Kabinettet giver kun plads til to 80mm blæsere på bagvæggen - desværre ikke konstrueret til at tage en 120mm blæser.

Jeg tror jeg har en gammel Papst til at ligge i en skuffe et sted, så den kan jeg prøve at sætte på, hvis det skulle blive nødvendigt.

Oprindeligt indlæg af hot_fifty
    Q9300 bliver ikke så varm igen og vil tro det intet problem at smide den op på 3Ghz overhovedet.

Jeg ville ikke købe en ny hvis du bare vil nå 3Ghz men vil du mere så vil en bedre køler måske give dig 100-200mhz. Dog kan det også være dit bundkort/ram vil begrænse dig da Q9300 kun har en multi på 7,5.

Det er et Asus P5K Premium bundkort, så det skulle nok være OC-venligt, men jeg har ikke i sinde at presse den til grænsen. Kun give den en lille tand ekstra så jeg ikke får dårlig samvittighed over ikke at kunne vente på Q9450 :)