HW til Foto/video comp?!

  • Hej Jungs.


    Længe siden jeg har rodet for meget med HW (har dog bygget en HTPC m. 4800+ og 690G for lidt tid siden.)


    Jeg har brug for lidt links og tips til en god, hurtig og meget billig rig til at encode en del hjemmevideo af ungerne (miniDV til hdd til dvd).


    Jeg er næsten blank med regner med C2D er vejen frem?


    Hvad er den billigste løsning, hvis man indregner lidt oc - stabilitet er dog primært.


    Skal også have en hurtig hdd løsning - sikkerhed er ikke første prioritet da jeg har en xtern disk hvor det hele ligger på.


    fyr løs :clap:

  • 2 wd**KS i raid0 ....det giver fart..en Q6600 hvis du encoder flere film ad gangen...ellers en c2d med en del cache og 2 gb ram......bundkort: p35 chipset..evt et gigabyte...antec 500w earthwatts psu.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Så ville det hjælpe meget hvis du skrev hvad dit ca budget er.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Yeah well - det er jo lige det - har ikke lagt mig fast på noget beløb men "så lidt som muligt" dvs ml. 2-4k.


    Skærm har jeg lige fået gennem jobbet - 22" L221 fra Lenovo - ik verdens bedste men ok til mit forbrug der ikke involverer gaming.


    De WD **KS ser rigtig spændende ud, så det bliver nok i den retning mht. diske - skal de køre i raid 0 eller en til system og en til programmer?


    CPU + mobo + ram - hvilke giver god pris/performance mht. oc - så en Gigabyte 3slr eller noget i den stil der skulle have super ydelse og dejligt nemt at gå til - jeg er sgu blevet for gammel til at rode m. ram timings og fiflet med vcore etc. for at finde den helt ideelle oc.


    Jeg skal bare have et ok nemt oc - og skal peges i den rigtige retning - så må jeg vurdere om det skal være nyt eller brugt.

  • Quote

    CPU + mobo + ram - hvilke giver god pris/performance mht. oc


    Core 2 Duo E8200 2.66 GHz
    Corsair XMS2 2 x 1 GB (PC6400 - CL4)
    Gigabyte GA-P35-DS3L (P35)
    Pris : 1959 kr + Fragt ved de billigeste hos edbpriser.


    Noget i den stil, så har man ihvertfald fin ydelses til prisen, en 3Ghz E8400 koster dog kun små 200 kr mere mener jeg.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • med 4 gb er det jo noget 64 bit styresystem du skal ud i...for bedste performance skal du have en hurtig disk..fx en 36gb raptor, men i forhold til prisen vil det være lidt du kan hente......2 2 stk i raid0 burde være fint.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • med min computer tager det ca 50 minutter at encode 2 dvd'er om til divx i god kvalitet. det er ikke din hdd der er flaskehalsen det er din CPU. nu skriver du godt nok at du syntes en q6600 er for dyr. den er heller ikke det bedsts til at encode video med. du skal kigge efter en cpu som understøtter sse 4 som de nye C2 cpuer gør.
    en anden ting der skal være rocker hurtig er RAM video encodning er noget der suger ram. 2Gb er fint men den skal være hurtig. jeg benytter pc-9200.
    Husk at smide nogle penge i en cpu køler samt kabinet blæser. for video encodning er hårdtarbejde for computeren og den skulle nødigt blive kogt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    med min computer tager det ca 50 minutter at encode 2 dvd'er om til divx i god kvalitet. det er ikke din hdd der er flaskehalsen det er din CPU. nu skriver du godt nok at du syntes en q6600 er for dyr. den er heller ikke det bedsts til at encode video med. du skal kigge efter en cpu som understøtter sse 4 som de nye C2 cpuer gør.
    en anden ting der skal være rocker hurtig er RAM video encodning er noget der suger ram. 2Gb er fint men den skal være hurtig. jeg benytter pc-9200.
    Husk at smide nogle penge i en cpu køler samt kabinet blæser. for video encodning er hårdtarbejde for computeren og den skulle nødigt blive kogt.


    bortset fra det med rammene er jeg nok enig...hvad hulen hjælper det at have hurtige ram, når hverken chipset eller cpu kan bruge båndbredden....hvis du ocer, så er det muligt at du kan udnytte en del af det men standard er pc6400 ram rigeligt.....de fleste boards vil også helst køre 1:1 med fsb...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    jeg kan tydeligt mærke om jeg kører 1:1 eller 1:2 på rammen. man klipper markant af tiden ved at køre med 1:2. ved 1:1 tager det 10-15 minutter længere at encode en video.


    Er det Gigabyte som skriver en divider som RAM:FSB, og ikke FSB:RAM eller er det med 1:2 en fejl eller rigtigt nok ?


    Hvis du mener at det gør en forskel om RAM´ene kører 50% eller 100%, så er det jo klart nok. Men forskellen er jo ikke tilsvarende. Du siger jo selv at forskellen på 50 & 100% er 10min ... ud fra 50min ... ergo 20% ... Dog også værd at tage med, men valget står jo heller ikke imellem usansynlige langsomme RAM og så hurtige overclockede RAM ? - Hvis du tester forskellen mellem 800 MHz RAM og så dine 1160 MHz RAM, så er forskellen jo nok mindre ...

  • Hmm.


    Vil det så sige at jeg egentligt kunne nøjes med at skifte min 4800+ til en af af de store X2 6000+ eller 6400+ og og så have en ok comp til video? Rammene er 2x2 GB pc800, diske en Samsung T166 500gb.


    og så købe en ny lille billig comp til HTPC.

  • din maskine kan allerede nu encode video. det er kun et spørgsmål om tid.
    skal du gøre noget for virkligt at få en forbedring så skan du finde en cpu med sse 4 / sse 4.1 understøttelse. Det ved jeg ikke om den nævnte processor har. intel e8xxx og q9xxx har den understøttelse. du kan læse om det på wikipedia.