Fin tuning af PC skærm - Hvordan?

• Først og fremmest er jeg lidt i tvivl om hvorvidt denne tråd høre under software eller hardware, men jeg går udfra man bruger software til dette så derfor er den lagt her :)

Jeg har nada forstand på at justere skærmens farver, kontrast osv osv, så derfor tænkte jeg at nogle herinde måske havde nogle guides etc. til hvordan man får tweaket sin skærm til at gengive bedst muligt?
    Ku forestille mig der er en del der ved noget om det på flatpanels.dk og recordere men vil da lige spørge her først (gider ikk til at oprette mig derinde uden grund hehe) :crazyeyes:

Hvis det spiller nogen rolle er min skærm en Samsung SyncMaster 940BW 19" 1440x900 :)

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

• Skal man kalibrere præcist, så skal man bruge en kalibrator, som er et stykke hardware. der analyserer skærmen, men sådan en er dyr og totalt overkill til den skærm du har. Den koster nok ca. det samme som din skærm :)

Her er der en artikel om de steps du kan gå igennem for at kalibrere din skærm bedst muligt uden en hardware kalibrator:
    http://www.tftcentral.co.uk/articles/calibrating.htm

P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

• Ja havde godt hørt om disse hardware kalibreringer hehe.

Vil da lige læse den artikel igennem :9xo

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

• En anden meget nyttig ting er Nvidia's skærmdriver. Jeg kan se du har et Nvidia (8800GT) kort, og hvis du har deres nyeste driver, kan du gøre det gennem den. Der ligger funktion til indstilling af skærme, og den virker fint. Den hjælper tin at få gamma, lysstyrke og kontrast til at virke.

Hvis du går ind på kontrolpanelet er der et menupunkt der hedder "Juster skrivebordets farveindstillinger". Så kommer der en guide op, hvor den hjælper dig med at indstille.