Superzoom S5 IS køb

• Hej Tweakere

Har længe gået med tanken om at købe mit første rigtige kamera og er i den forbindelse faldet over canons powershot S5 IS. Grunden til jeg kigger i dette sekment og ikke vælger et spejlreflekskamera er at jeg har brugt et KM dimage z2, hvilket minder meget om dette, og egenligt er tilfreds med at der er meget begrænsede opgraderingsmuligheder. For at være ærlig tror jeg aldrig jeg ville bruge penge på en masse objektiver osv., hvis muligheden var der. Vil hellere have noget mere alsidigt som dette der har en good zoom (36 mm - 432 mm) og kan levere et nogenlunde resultat. Har læst anmeldelsen på dpreview og er dermed klar over ISO-støjen, men som det bliver formuleret i testen er det jo et kompromis man indgår ved at vælge denne klasse.

Jeg påregner at skulle bruge kameraet meget alsidigt - både udendørs og indendørs, til touristfoto men også studie eller opstillede situationer (ved godt den har minus her), naturbilleder.

Desuden er der god mulighed for at optage videosekvenser med dette kamera og andre i klassen, hvilket selvfølgelig ikke er muligt med et slr. Dette vil jeg meget gerne have mulighed for, og kvaliteten af filmene ser meget lovende ud med billedstabilisator og ordentlig mikrofon.

Ved at vælge denne klasse rammer jeg meget godt hvad jeg vil ofre, har indtil videre fundet ud af følgende konfiguration:

Canon Powershot S5 IS - 2440 kr
    lynlader med 4 batterier (2700mAh) plus 4 stk a 2500mAh - 408 kr
    Sandisk Extreme 4 Gb SDHC - 249 kr (flere kan tilkøbes - der er kun til cirka 30min optagelse på eet kort)

Desuden skal jeg selvfølgelig have fat i en taske, men hvad siger I der? Kender den samsonite kamerashop har som tilbehør, men er den Maxima værd at købe eller skal jeg kigge andetsteds? http://kamerashop.dk/acces.asp?id=3917

Stativ køber jeg senere, hvis jeg finder ud af jeg har behov for det.

Ialt altså omkring 3500kr inkl taske til 300kr og fragt.

Hvad siger I til mine overvejelser samt konfiguration, er der et bedre alternativ, der giver mere for pengene eller bare er mere fornuftigt?

Mvh.

• Tror som ikk du går helt forkert.
    Eneste undtagelse jeg sådan rigtigt har indset ved den slags kameraer er selvf af de ikk helt har spejlrefleks billedkvalitet selvf, men and indbygget flashes bare virker elendigt (indenførs billeder)! Det er som det eneste IMO..

Oprindeligt indlæg af Hardstyler
    Tror som ikk du går helt forkert.
    Eneste undtagelse jeg sådan rigtigt har indset ved den slags kameraer er selvf af de ikk helt har spejlrefleks billedkvalitet selvf, men and indbygget flashes bare virker elendigt (indenførs billeder)! Det er som det eneste IMO..

Nu kan man på S5 IS montere en extern flash. ;)

VDK> Ikke et helt forkert valg med et Semi Compact kamera. ;)

• Vi valgte også S5 IS her i familien af stort set de samme årsager, som du skriver der. Det var dog lige da det kom ud, så der kostede det 1000 kr mere. Jeg synes det er et fedt kamera, især når man ikke har lyst til at investere i en masse objektiver.

P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

• ok, jamen det lyder jo godt. Vidste ikke det med at blitzen var så elendig som du får den til at lyde Hardstyler, men ok.

Hvad med tasken, har I ikke nogle kommentarer der?

Oprindeligt indlæg af VDK
    ok, jamen det lyder jo godt. Vidste ikke det med at blitzen var så elendig som du får den til at lyde Hardstyler, men ok.

Ang. den indbyggede blitz som der er i alle kameraer er ikke god til f.eks Portrætter, fordi at blitzen lyser lige på og efterlader skygger.
    Med en extern blitz som du kan montere på det S5 vil du få meget bedre portræt billeder da blitzen f.eks kan sættes til at lyse 60 grader op i luften ( self. skal loftet være hvidt ) som så reflektere ned over motivet og efterlader ingen skygger, der er rigtig mange mugligheder med en extern blitz. ;)

Oprindeligt indlæg af VDK
    ok, jamen det lyder jo godt. Vidste ikke det med at blitzen var så elendig som du får den til at lyde Hardstyler, men ok.

Jeg synes altid blitzen ødelægger billederne, så den bruger jeg alligevel ikke. Men jo, den er ikke meget bedre end den på de små lommekameraer.

Tasken er ikke særlig stor, og du bliver nød til at mase kameraet ned i tasken. Der er lige plads til et par batterier, men derudover ikke så meget. Når kameraet så først er kommet ned i tasken, er den jo vældig kompakt. Men herhjemme har vi valgt at købe en større taske til kameraet.

AMD Athlon 64 Processor 3400+
    2048MB DDR PC3200 RAM
    ATI HD4850 512MB DDR3

Oprindeligt indlæg af asgerbj

Jeg synes altid blitzen ødelægger billederne, så den bruger jeg alligevel ikke. Men jo, den er ikke meget bedre end den på de små lommekameraer.

Tasken er ikke særlig stor, og du bliver nød til at mase kameraet ned i tasken. Der er lige plads til et par batterier, men derudover ikke så meget. Når kameraet så først er kommet ned i tasken, er den jo vældig kompakt. Men herhjemme har vi valgt at købe en større taske til kameraet.

Hvilken taske snakker du om, en du fik med i købet eller hvordan, har du et navn på den og den nye I så efterfølgende har købt?

• Der er da kommet en del her i forbindelse med PMA og der kommer stadig mere.

Jeg ville vente hvis muligt en måned eller to og se om der kommer noget spændende. Jeg har set et cam. der kom nu her som er oppe på 20x.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Der er da kommet en del her i forbindelse med PMA og der kommer stadig mere.

Jeg ville vente hvis muligt en måned eller to og se om der kommer noget spændende. Jeg har set et cam. der kom nu her som er oppe på 20x.

Ja det er rigtigt, man kan jo altid vente lidt og se an, kameraet blev annonceret i maj, så der er vel ved at være plads til en bedre fra konkurrenterne? Det vigtigste er jeg har kameraet midt i april hvor jeg skal ud at sejle.

I testen på dpreview siger de jo også der ikke er den store forskel mellem S3 og S5 og derfor kan man måske forvente noget bedre fra canon eller andre producenter snart?

• Der er jo annonceret lidt nyt fra de forskellige og der kun nemt ved at komme mere. Når det så kommer på markedet så vil prisen om ikke andet falde på S5.

• Olympus har jo allerede et kamera med 18x

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

Det er afløst af deres nye som er 20x

http://www.dpreview.com/news/0801/08012204olysp570uz.asp

Ja ok det ser jo meget spændende ud, måske jeg vælger at vente lidt så. Men det er jo et helvede at vente ;)

Men du har jo ret, det er bedre at vente lige når alle de nye modeller bliver lanceret/fremvidst!

Er der nogen de rved hvordan "face detection" virker, skal det forstås bogstaveligt eller hvordan?

• Overvejer selv et S5 IS til præcis det samme som dig, efter at have leget lidt med naboens S3 IS hvilket jeg bestemt syntes er et lækkert kamera i den klasse. Men de fleste producenter har trods alt et alternativ i den zoom klasse :

Fujifilm FinePix S8000fd - 18x
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=401118

Sony Cyber-shot DSC-H9/B (Sort) - 15x
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383784

Osv, syntes ikke valget er ret nemt.

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Face detection kigger efter træk der definere et ansigt også stiller den skarpt på det område.

Face detection kigger efter træk der definere et ansigt også stiller den skarpt på det område.

ok, det var faktisk som jeg havde forestillet mig, smart.

Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Overvejer selv et S5 IS til præcis det samme som dig, efter at have leget lidt med naboens S3 IS hvilket jeg bestemt syntes er et lækkert kamera i den klasse. Men de fleste producenter har trods alt et alternativ i den zoom klasse :

Nej det er aldrig nemt, men tror mere eller mindre det er ligemeget, selvfølgelig skal man undersøge forskelle og ulemper mellem kameraerne, men når de ligger forholdsvis tæt er jeg sikker på du bliver glad for det du nu måtte vælge, sådan vil jeg ihvertfald selv have det :)

S5 is er et godt all-around kamera. Der er rigtig mange muligheder i kameraet.
    Er super glad for mit.

Kan du ikke smide nogle eksempler op, fx med fuld zoom, hvor der er mørkt osv. Kan godt finde en masse Review om det med billeder, men ville være rart og se nogle billeder fra en privat.

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm