Hej Tweakere
Har længe gået med tanken om at købe mit første rigtige kamera og er i den forbindelse faldet over canons powershot S5 IS. Grunden til jeg kigger i dette sekment og ikke vælger et spejlreflekskamera er at jeg har brugt et KM dimage z2, hvilket minder meget om dette, og egenligt er tilfreds med at der er meget begrænsede opgraderingsmuligheder. For at være ærlig tror jeg aldrig jeg ville bruge penge på en masse objektiver osv., hvis muligheden var der. Vil hellere have noget mere alsidigt som dette der har en good zoom (36 mm - 432 mm) og kan levere et nogenlunde resultat. Har læst anmeldelsen på dpreview og er dermed klar over ISO-støjen, men som det bliver formuleret i testen er det jo et kompromis man indgår ved at vælge denne klasse.
Jeg påregner at skulle bruge kameraet meget alsidigt - både udendørs og indendørs, til touristfoto men også studie eller opstillede situationer (ved godt den har minus her), naturbilleder.
Desuden er der god mulighed for at optage videosekvenser med dette kamera og andre i klassen, hvilket selvfølgelig ikke er muligt med et slr. Dette vil jeg meget gerne have mulighed for, og kvaliteten af filmene ser meget lovende ud med billedstabilisator og ordentlig mikrofon.
Ved at vælge denne klasse rammer jeg meget godt hvad jeg vil ofre, har indtil videre fundet ud af følgende konfiguration:
Canon Powershot S5 IS - 2440 kr
lynlader med 4 batterier (2700mAh) plus 4 stk a 2500mAh - 408 kr
Sandisk Extreme 4 Gb SDHC - 249 kr (flere kan tilkøbes - der er kun til cirka 30min optagelse på eet kort)
Desuden skal jeg selvfølgelig have fat i en taske, men hvad siger I der? Kender den samsonite kamerashop har som tilbehør, men er den Maxima værd at købe eller skal jeg kigge andetsteds? http://kamerashop.dk/acces.asp?id=3917
Stativ køber jeg senere, hvis jeg finder ud af jeg har behov for det.
Ialt altså omkring 3500kr inkl taske til 300kr og fragt.
Hvad siger I til mine overvejelser samt konfiguration, er der et bedre alternativ, der giver mere for pengene eller bare er mere fornuftigt?
Mvh.