Eksponeringstid for stjerner?

• Jeg har siddet og læst lidt om det at fotografere stjerner og er stødt på noget jeg ikke rigtigt forstår.

Ifølge en artikel på luminous landscapes er eksponeringstiden for at undgå at stjernerne bliver til streger forskellig alt efter hvilken brændvidde man bruger.

citat:" The length l of a star's trail on the film in millimeters can be calculated from the formula

l = [tF cos (delta)]/13,750,

where t is the exposure time in seconds, F the focal length of the lens in millimeters, and delta is the north or south declination of the star."

Eller meget forsimplet 600/brændvidde.
    Hvordan kan det være?
    jeg kan forstå at reglen 1/brændvidde når man taler om ryste uskarpe billeder, men når man fotograferer stjerner bruger man jo stativ.

Al logik siger mig at der burde være en fælles eksponeringstid hvorefter stjerner bliver til streger, håber der er en der kan skære det lidt ud i pap.

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

Rettet en gang, sidst af Malk ().

• Efter at have tænkt lidt over det er jeg kommet frem til at princippet er det samme som ved stor brændvidde og lange lukketider, når man fotograferer stjerner med stativ er det bare stjernerne der bevæger sig og ikke kameraet.

Og jo længere brændvidde jo mindre skal der til for at give uskarpe billeder eller streger istedet for stjerner.

Jeg undskylder det lidt dumme spørgsmål, men det var meget tidligt på morgenen da jeg læste den før omtalte artikel :)

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

Oprindeligt indlæg af Malk
    Efter at have tænkt lidt over det er jeg kommet frem til at princippet er det samme som ved stor brændvidde og lange lukketider, når man fotograferer stjerner med stativ er det bare stjernerne der bevæger sig og ikke kameraet.

Og jo længere brændvidde jo mindre skal der til for at give uskarpe billeder eller streger istedet for stjerner.

Jeg undskylder det lidt dumme spørgsmål, men det var meget tidligt på morgenen da jeg læste den før omtalte artikel :)

Det er faktisk ikke helt rigtigt men næsten :) Det er jordens rotation der gør at du for streger eller startrails om du vil.

Brændevidde og og afstanden til stjernen er de væsentligste faktorer for hvor lange disse trails bliver.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Ja selvfølgelig.....

"Stjernerne der bevæger sig"..... damn jeg føler mig dum lige nu hehe :)
    Og jorden er forresten flad og jorden er universets centrum..

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

Rettet en gang, sidst af Malk ().