Køling af Chipset på asus P5N32-e sli

• Nu har jeg haft dette bundkort ( Asus P5N32-E Sli ) i en 2 ugers tid. Og er godt træt af at NB bliver så varm som den gør.( Kan ikke holde en finger på den i særlig lang tid) Og det er uden nogen form for oc.

Da jeg har planer om at oc den, syndtes jeg at der skal gøres noget ved den varme.

Har fundet denne her løsning. Er der nogen der kan sige om der er bedre løsninger, Eller om der er noget jeg har glemt.

nb - http://coolerkit.dk/product.asp?product=771&sub=50&page=1
    Sb - http://coolerkit.dk/product.asp?product=777&sub=50&page=1
    Også 2 Mosfit - http://coolerkit.dk/product.asp?product=714&sub=50&page=1

Har lavet dem alle i papfigur, så har tjekket om de kan være der.

Er der nogen der har erfaringer med nogle af de her produkter?

Inden der er nogen der skriver vandkøling, så ja. Det ville jeg gerne. Men det bliver lige når jeg vinder i lotto eller noget :dance:

• De kølere du har valgt er fine, (bruger selv de samme til SB & Mosfets).
    Vil dog anbefale dig at købe et par 80mm lownoise-blæsere od smide på profilerne. (Min SB blev ca. 60* OC da jeg kølede den pasivt).
    og så husk for guds skyld at bruge en ordentlig kølepasta frem for den silikone som følger med.

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.

• Hej drenge...

De mosfet kølere der, kan de være der med f.eks en infinity køler? Hvis i har en fornemmelse af det?

Nu sagde du 60grader med OC, hvor højt ligger det på standard kølingen iforhold til?

Asus P5K Pro - Q6600 - 3.19ghz - G19 - Razer Mamba
    6GB Corsair XMS PC6400 @ 930
    Asus 470GTX @650/1725
    Logitech Z5500 @ Yamaha center, Ultimate fronte
    Samsung BW226 22" <> Samsung SAMP2370 23" led
    Sony KDL-40EX501
    Playstation 3 80gb
    X-360 Elite
    Apple Iphone 4
    Sony DSLT A33

Oprindeligt indlæg af JanB
    Nu sagde du 60grader med OC, hvor højt ligger det på standard kølingen iforhold til?

Ved jeg ikke...målte det først i forbindelse med at jeg skiftede til H2O...desuden er de 60* et skud...har placeret en probe oven på selve pladen, og den målte det til 54*, så det kan sagtens have været højere. (skal også lige siges at jeg giver min SB 1,55V)

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.

• Arctic cooling MX-2 er nok det bedste på markedet lige PT, men forskellen er ikke mere end et par grader mellem Mx-2 og AS5 f.eks.

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

• Venter spændt på svar om kølerne giver en forskel... :) :rules:

Asus P5K Pro - Q6600 - 3.19ghz - G19 - Razer Mamba
    6GB Corsair XMS PC6400 @ 930
    Asus 470GTX @650/1725
    Logitech Z5500 @ Yamaha center, Ultimate fronte
    Samsung BW226 22" <> Samsung SAMP2370 23" led
    Sony KDL-40EX501
    Playstation 3 80gb
    X-360 Elite
    Apple Iphone 4
    Sony DSLT A33

• Så er alt installert. Og det ser ikke dårligt ud ind til videre. ( computeren har kun været tændt i 3 timer ind til videre siden jeg skiftede kølerene

Til at starte med må jeg sige at den køling til SB som skal være hensigtmæssigt til SLI nok også er det, Men bare ikke hvis man har et geforce 6800gs Fra Gainward, som jeg har. Grafikkortet er lidt for langt, så har sat køleren lidt på skrå ind til jeg får Købt mig 2 andre grafikkort, som forhåbelig kan være der.
    (Min figur af denne har jeg så ikke fået lavet 100% :O )
    Køre heldigvis kun med et af disse grafikkort som det er nu, så det går :D.

De temp jeg har taget er lidt primitive. Da der ikke er sensor på NB eller SB, har jeg måtte tag hvad jeg nu havde, Så det blev et Inde/udedøres termometer. Så temp er nok med forbehold. Men forskellen imellem før og nu, er nok ikke helt ved siden af, Vil jeg mene.

Målinger er i Idle efter ca en times tid.

Før:
    Ambiant - 25
    værelse - 20,5

Cpu - 25
    Mb - 26
    NB - 68
    SB - 52
    Gpu - 39

Efter:
    Ambiant - 22,7
    Værelse - 20,2

Cpu - 23
    Mb - 27
    NB - 46
    SB - 30
    Gpu - 36

Og dette er stadig med pasiv køling af NB og SB.( Har mulighed for at sætte en 80mm fan på NB og SB.
    Det jeg ikke forstår er at MB er blevet en grad varmere. Er der nogen der ved hvor sensor'en sidder på MB?

Cpu og Mb og er målt med AI Booster og Nvidia monitor
    Gpu med Nvidia monitor

• undskyld dumt spørgsmål. Men hvad for en chip. Den der er ved nb? kan jeg bare ikke få det til at passe hvis det er, for den var så lav i temp i forhold til køleprofilen på nb. ( MB 26 og NB 68 )

Har imellemtiden fundet sensor fra gemmeren. Så har en anden temp på NB. 38grader på en ambiant på 22grader. Har Desværre ikke målinger at samligne da jeg først har fået de sensor i nu. Men Jeg får lige lavet en nu tempmåling på Idle og Load. Bliver nok Mandag eller Tirsdag.

Og Derefter vil jeg få startet på OC!!! :boxing:
    Er nybegynder på det område, men laver nok en ny tråd hvor jeg meget gerne vil havde jeres eksperthjælp :cheers:

• Så er det prøvet på cpuen. i 30 min. Og den ryger ikke over 44grader. og ligger på 23 - 25 idle.

Nb ligger stabilt på 38 og svinger op på max 43 når computeren er presset i lang tid.
    Sb har jeg ikke målt på, da den lå under NB før. Og den er helt sikkert lavere nu, da der er en 120mm fan der blæser direkti på den fra front af kabinet.

MB ligger på 29 grader, og har max fået det op på 36 grader.

Alt køre uden OC med disse målinger.

Grafikkortet ligger på 34 og har max fået det op på 52grader.

Fandt et program på nettet, som fik mit grafikkort op på 52 grader, og det ligger 2 grader over hvad jeg har haft det oppe på i spil.

Men tror jeg er ved at være færdig med mine optimeringer med Luftkølingen. Syndtes selv det blevet okey.

Køling:

2 stk 120mm fan'er i front der blæser ind. En i top og en i bund. Sat på 60% i AI-Booster
    1 stk 120mm fan i bag. Som blæser ud Sat på 100% i AI-booster
    Cpu kølet med Asus silent knight Sat på 80% i AI-booster
    Grafikkort kølet med Arctic Cooling - Accelero X1 Køre 100% kan ikke sænke fart :boxed:
    NB kølet med Thermalright HR-05 IFX pasiv
    SB kølet med Thermalright HR-05 IFX SLI Pasiv
    Vreg Mosfet 2stk Thermalright HR-09U Pasiv
    Psu har en fan som suger ud lige over cpuen.

System:

Cpu Intel E6750 2,66MHz ( 8 x 333MHz )
    Bundkort Asus P5N32-E SLI FSB 1333MHz
    Grafikkort Gainward 6800GS 512 DDR3 ram 485MHz - 1300MHz
    Ram Corsair 2x1gb CM2X1024-6400C4 800MHz
    Lydkort Creative X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professionel
    Psu ? 550watt
    hardisk WD2500YS 250Gb
    DVD drev Samsung SH-S182D
    Kabinet ThermalTake Matrix VX VD3000BNA

Takker For opmærksomheden. Jeg kan roligt anbefalde at valge de her køler til bundkortet.
    Men husk nu at være helt sikker på de kan være der. Lav eventuelt en ´papfigur af dem. Mål kan findes på Terminalright's Hjemmeside under de forskellige Produkter.